یادداشت رئیس ستاد جوانان محسن رضایی خطاب به استاندار
اعتماد به جوانان، اعتماد به ذهن خلاق جوانانی است که هم مملو از ایده‌های تازه هستند و هم ریسک قدم گذاشتن در مسیرهای تازه را می‌پذیرند.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳ 28 October 2021

رئیس ستاد جوانان محسن رضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد و از فعالین سیاسی ، اجتماعی استان با نوشتن یادداشتی خطاب به استاندار خواهان توجه بیشتر و رسیدگی به مشکلات جوانان و استفاده از ظرفیت آن ها برای مدیریت استان شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سعید پرندوار در این یادداشت آورده است :

جناب آقای دکتر احمدزاده 

استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد 

 

سلام و علیکم 

 

ضمن صحت و سلامتی و با آرزوی توفیق الهی برای جنابعالی و همکاران محترمتان مرقومه ای از دل جوانان رشید این استان به استحضار عالی می رسانم . 

جوانان به عنوان قشر اغلب تحصیلکرده ،پرتلاش و دارای نیروی جوانی مرکز توجهات و تحلیل ها هستند که مقام معظم رهبری خطاب به آنان ، از تعبیر موُذنان جامعه یاد میکنند و در صورت عدم هوشیاری ، فرضیه جامعه قضا می شود ، لذا جوانگرایی در حکمرانی کشور و گردش نخبگان نقش مهم و اساسی رو ایفاد میکند.

شاید در کمتر برهه تاریخی جوانان یک سرزمین به این حد نقش مهم و موثری در سیاست ، اقتصاد و اجتماع داشته باشد .

سالهاست اعتماد به جوانان نقش پررنگی در جلب اعتماد مردم در هنگام انتخابات دارد. متقاضیان مسئولیت‌های اجرایی با علم به خواست مردم، شعارهای جذاب و فریبنده‌ای در زمینه اعتماد به جوانان سر می‌دهند اما در میدان عمل، کمتر کسی را می‌توان یافت که وعده‌های خود را عملی سازد.

معمولاً با بهانه‌هایی نظیر نیاز به تجربه کاری یا اوضاع بحرانی کشور باز هم یکی از افراد بازنشسته جایگزین جوانان پرانرژی این سرزمین می‌شود. در حالی که این روند در وهله اول بزرگترین سرمایه کشور که نیروی جوانان است را هدر می‌دهد و در مراحل بعدی نیز کشور را با معضلات سختی روبرو می‌سازد .

چرخش افراد در مسئولیت‌های مختلف حکومتی، حلقه هولناکی از مصونیت برای مسئولین ایجاد می‌کند. زمانی که این باور در فضای سیاسی کشور حاکم باشد که هرکس در هر مقام و مسئولیتی وارد شد دیگر از سیستم عریض و طویل دولتی خارج نخواهد شد ، عملاً مسئولین در هر سطحی، نگران پاسخگویی در مورد عملکرد خود نخواهند بود. 

در نتیجه حفظ منافع حزبی و شخصی خود را بر مصلحت و منافع کشور ارجحیت داده و تلاش می‌کنند از مقام خود نهایت منفعت را کسب کنند. چنین ساختاری منجر به شکل‌گیری فسادی سیستماتیک در بدنه حکومت می‌شود که هم‌اکنون در جامعه حرف آن نیز بسیار است.

ماندگاری و مصونیت افراد در یک سیستم سبب می‌شود درگیر بده بستان‌های سیاسی شده و مصلحت مردم و کشور را فدای بازی‌های سیاسی کنند. در حالی که اعتماد به جوانان و حذف باور غلط ماندگاری دائمی افراد در بدنه اجرایی حکومت سبب می‌شود هر مسئولی تلاش کند با عملکرد خوب خود، مقام خود را حفظ کرده و ارتقا یابد.

 

اعتماد به جوانان، اعتماد به ذهن خلاق جوانانی است که هم مملو از ایده‌های تازه هستند و هم ریسک قدم گذاشتن در مسیرهای تازه را می‌پذیرند. به عبارت دیگر اساساً با افزایش سن، آدمیزاد محافظه‌کار می‌شود.

بنابراین کهنه‌کاران عرصه سیاست گرچه تجربه زیادی دارند ولی بعید است تاب و توان یافتن راههای تازه را داشته باشند. در حالی که جوانان ممکن است برای مشکلات کشور راههای تازه‌ای پیدا کنند و اساساً ساختار برخی امور کشور را از پایه تغییر دهند.

تغییری که شاید سخت و پرهزینه باشد ولی در درازمدت نتایج درخشانی به همراه دارد. در حالی که عدم اعتماد به جوانان در کشور ما سبب شده تا برخی سیاست‌های غلط در دروه‌های زمانی مختلف تکرار شده و موجبات نارضایتی مردم را فراهم سازد.

پذیرش اینکه گاهی اساس ساختار یک سیستم یا روند اجرای امور اشکالی دارد که نتایج مطلوب حاصل نمی‌شود و برای کهنه‌کاران عرصه سیاست بسیار دشوار است. زیرا اغلب آنها در پی‌ریزی و تشکیل چنین ساختاری نقش داشته‌اند.

به همین خاطر به جریان امور و ساختار سیاسی کشور نگاهی متعصبانه دارند. 

تعصب، آفتی است که موجب می‌شود نقص‌ها و کمبودها دیده نشده یا رفع و رجوع شود. در نتیجه اقدامات اصلاحی نیز اثر سطحی داشته و تغییر قابل توجهی در کشور ایجاد نمی‌شود.

بدون شک کسی نمی‌تواند ارزش تجربه پیشکسوتان و ریسک بکارگیری افراد تازه‌وارد را انکار کند اما مطالبه اصلی اینجاست که سیستم به گونه‌ای طراحی شود که جوانان فرصت کسب تجربه نزد پیشکسوتان را داشته باشند و حتی در زمان مسئولیت نیز از مشاوره آنها بهره‌مند شوند. شاید راه‌حل بسیاری از معضلات کشور در دست توانای جوانانی باشد که هرگز فرصتی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

به همراه جوانان این سرزمین اهورایی ، جوانمردان و بانوان دل خسته ، می خواهیم درخت مهر بکاریم و سرای دوست بیاراییم .

علیهذا در امتداد همان مهر همیشگی حضرتعالی ، روی سخن از بالندگی ، رشادت و سازندگی است .

امید آنکه با ایجاد فرصتی مغتنم و ارزشمند ، زمینه ساز حضوری باشید برای جوانان این دیار .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار