آنچه که در این فیلم دیده می شود علاوه بر موضوع فقر و عدم مدیریت این موضوع برای به حداقل رساندن تبعات اجتماعی آن و نازیبا نشان دادن چهره یک شهر اما ذکر چند نکته مهم دیگر را ضروری نشان می دهد.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 11 December 2021

خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در تهیه گزارش میدانی از سطح شهر گچساران به کودکی برخورد می‌کند که در کانال هدایت فاضلاب شهر در حال جمع آوری ضایعات به شیوه‌ای کاملا غیر بهداشتی و خطرناک است.

آنچه که در این فیلم دیده می‌شود علاوه بر موضوع فقر و عدم مدیریت این موضوع برای به حداقل رساندن تبعات اجتماعی آن و نازیبا نشان دادن چهره یک شهر ، اما ذکر چند نکته مهم دیگر را ضروری نشان می‌دهد. لازم است فرماندار جدید گچساران آستین‌ها را بالا زده و به صورت میدانی وارد گود مدیریت شود بلکه بتوان اینگونه نازیبایی‌های زندگی اجتماعی را به حداقل رساند.

ضمن اینکه نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی که خود از زجر کشیدگان و جانبازان انقلاب و نظام اسلامی است هم باید بداند که وی اکنون نماینده مردمی است که بر روی ذخایر عظیم نفت نشسته اند و روزانه مقدار زیادی نفت به فروش می‌رساند پس زیبنده این شهر چنین تصاویری نیست!

اما چند نکته برای نماینده مردم در مجلس و فرماندار جدید در راستای انجام وظایف نظارتی و اجرایی لازم است که مطرح شود.
کودکان کار و گفتار درمانی همیشگی مسئولین
نکته اول در کلیپ فوق نشان دهنده فقری است که یک کودک را در این سن به جای نشاندن پای درس و مشق و یا بازی با همسالان در وضعیتی اسفبار قرار داده که در حال جمع آوری زباله و ضایعات برای فروش است.
موضوع فقر یک معضل است و کودکان کار معضلی بزرگتر که هر کدام یک یا چند متولی برای پیگیری و پاسخگویی دارد. در مورد کودکان کار، بهزیستی شهرستان باید در این زمینه ضمن آگاهی کامل از وجود چنین شرایطی، برنامه‌ای مشخص در جهت به حداقل رساندن و حتی صفر کردن تعداد کودکان کار در این شهر ثروتمند! داشته باشد.
در ۲۹ آبان ۱۴۰۰ رئیس بهزیستی شهرستان گچساران در خبری که از رسانه‌ها منتشر شد گفت: تاکنون ۳۰ کودک کار خیابانی در سنین هشت تا ۱۴ سال در این شهرستان شناسایی شده است.
عزیز اله دیلمی از راه اندازی تیمی برای شناسایی این کودکان خبر داده است و عمده مشکل آن‌ها را فقر و بچه‌های طلاق بودن و یا فریب دادن توسط سودجویان برای قاچاق مواد مخدر عنوان می‌کند و خبر از کمک ۵۰۰ هزار تومانی به /ان‌ها داده است!
توضیحات رئیس بهزیستی شهرستان گچساران هر چند به گونه‌ای مطرح شده است که اینگونه برداشت می‌شود مسئولین بر موضوع واقف هستند، اما برای جامعه هدف اینگونه سخنان تا به مرحله اجرا نرسد و خروجی مشخصی نداشته باشد بیشتر به گفتار درمانی شباهت دارد تا درمان واقعی!
وضعیت بهداشتی شهر!
اما نکته بسیار مهم دیگر در کلیپ بالا مربوط به وضعیت بد بهداشتی مرکز شهر گچساران با وجود چنین حجمی از زباله و شیرابه فاضلات ماندگار است که موجب بروز خطرات می‌شود.
در کنار عدم سر پوشیده بودن این کانال ، گذشته از بوی بد و نامطبوع این حجم از فاضلاب مانده در کف کانال، بی شک ایجاد بیماری ناشی از عوامل پیرامون، هم نمی‌تواند دور از انتظار باشد لذا مسئولین مرتبط در دو حوزه مدیریت شهری و بهداشتی باید در این خصوص اقدامی عاجل انجام دهند.
سخنی با فرماندار جدید و نماینده مردم در مجلس
همانگونه که گفته شد، دیدن این فیلم در بهترین حالت نشان دهنده ناآگاهی مسئولین شهر از نظارتی تا اجرایی است و در حالتی بدبینانه نشانه‌ای از آگاهی، اما بی توجهی است که در هر دو صورت دو مسئول ارشد در این شهرستان یعنی فرماندار در حوزه اجرایی و نماینده مردم در مجلس در حوزه نظارتی در کار خود و انجام وظایف سهل انگاری می‌کنند!
در حوزه فقر اصلا پذیرفته نیست اگر واقعا کودکان کار گچساران طبق گفته رئیس بهزیستی شهرستان ۳۰ نفر هستند، با وجود این حجم از ثروت، باز هم در این شهر در کوچه و خیابان دیده شوند!
با گذشت مدت‌ها از شروع به کار نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بار‌ها سخنانی از جنس سیاسی و تغییر برخی مدیران شنیده ایم، اما اکنون انتظار این است که به این گونه مشکلات ریز و درشت موشکافانه‌تر ورود کند و اگر سهل انگاری می‌شود تذکر دهد! فرماندار گچساران هم هر چند مدت بسیار کوتاهی است که سکان مدیریت شهرستان را بر عهده گرفته است، اما از همین ابتدا توجه وی به این گونه مسائل و مشکلات آزار دهنده بسیار مهم و موثر برای موفقیت در ادامه کار است.
اما در خصوص وضعیت آلودگی و انباشت زباله و ضایعات ، آن هم در مرکز شهر و محل تردد بیشترین جمعیت فعال درون شهر وضعیت به مراتب مهم‌تر است چرا که سلامت شهروندان در خطر است ضمن اینکه این وضعیت نشانه‌ای از بی مسئولیتی و سهل انگاری در انجام وظایف است؛ لذا در این خصوص هم ، دو حوزه مدیریت ارشد اجرایی و نظارتی وظیفه پیگیری و پاسخگویی دارند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خلیفه رشیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
بسیار جالب است،احسنت،مسولان لطفا عمل کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار