سوال مهم این است که ۵۰۰ ساعت صرف وقت از طرف نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی را چه کسانی بر باد داده اند؟
کد خبر: ۱۰۱۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ 20 December 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پس از بیان برخی جزئیات بودجه ۱۴۰۱ اعلام شده است که سد آبریز در این سند مالی تعیین کننده کار‌هایی که باید انجام شود، بدون اعتبار است و احتمالا از تخصیص اعتبار جا مانده است و این یعنی پروژه اولویت داری نبوده است!
آنچه که واقعیت ماجرای تعیین اولویت‌ها در بودجه است، از استان‌ها و شهرستان‌ها نشات می‌گیرد و نهایتا در قالب بودجه کلی کشور اعلام می‌شود ضمن اینکه به میزان نقش و دخالت نماینده‌ها می‌تواند تغییراتی از کم تا اساسی و بنیادی را شاهد باشد.
در مورد استان کهگیلویه و بویراحمد هم از قدیم دخالت بی حد و اندازه نماییندگان در همه امور واضح و به میزان قدرت استانداران و فرمانداران این دخالت‌ها کم یا زیاد بوده است.
گفته می‌شود در دوره استاندار قبل یکی از کم تاثیرپذیری‌ترین دوره‌های استانداران بوده است و بر عکس دوره کنونی در همین ابتدا از تاثیرپذیریترین‌ها بوده است ضمن اینکه در این زمینه گفته می‌شود دخالت‌های نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در حوزه‌های سیاسی و انتصاب مدیران حوزه انتخابیه بسیار بالا و چشمگیر است!
اما نکته بسیار مهم برای مردم نقش مثبت یک نماینده در داشتن تعاملات و کمک به چینش نیرو‌های شایسته و تخصصی برای تغییر در وضعیت اسفبار منطقه است چیزی که بنابر سخنان نماینده تاکنون نتیجه معکوسی داشته است!
بنا به برخی خبر‌های منتشر شده در رسانه‌های پیرامون سید محمد موحد در سفر چند مدت پیش این نماینده به حومه شرقی دهدشت، در جمع مردم دهستان ضرغام آباد اظهار داشت؛ با قاطعیت اعلام میکنم بالای ۵۰۰ ساعت برای سد آبریز وقت هزینه کردم.
با نگاهی خوشبینانه، نباید نماینده را به دروغگویی یا بزرگنمایی متهم کرد و اما نکته مهم اینجا است که این ۵۰۰ ساعت صرف وقت کجا و با کدام دستگاه‌ها و مدیران بوده که نهایتا منجر به حذف سد آبریز از اعتبارات بودجه ۱۴۰۱ شده است؟
از طرفی متاسفانه بخش زیادی از فعالان فضای مجازی حامی سید محمد موحد، از همان ابتدای شروع به کار نماینده با قاطعیت در راستای حذف سد آبریز تلاش می‌کردند و این دوگانگی آزار دهنده میان ادعا‌های حمایتی موحد از سد آبریز و تلاش‌های شفاف حامیان وی برای حذف سد آبریز نهایتا منجر به حذف سد آبریز از بودجه شده است!
سوال مهم این است که ۵۰۰ ساعت صرف وقت از طرف نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی را چه کسانی بر باد داده اند؟
البته ناخودآگاه این سوال هم به ذهن خطور می‌کند که آیا ۲ ساعت از این ۵۰۰ ساعت را اگر موحد با غلام رضا تاجگردون (آگاه در امور بودجه) ، عدل هاشمی پور (آگاه در امور پروژه ) ، سید علی محمد بزرگواری ( سماجت و صراحت در مطالبه گری) ، مهدی روشنفکر (سماجت در پیگیری که توانست سد تنگ سرخ را با وجود همه تلاش‌های مخالفان روبه جلو هدایت کند) که از وی نسبت به این امور کارنامه بهتری داشته اند، مشورت و کمک می‌گرفت ، اکنون این وضعیت نا امید کننده بر شهرستان‌های ۴ گانه حاکم بود؟
توضیح تکمیلی / برشی از آمار و ارقام بودجه
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، لایحه بودجه ۱۴۰۱ با سقف کل ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم شد که از کل این رقم حدود ۲۲۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۵ هزار میلیارد تومان نیز بودجه عمومی دولت است.
از کل آن‌چیزی که دولت برای بودجه عمومی سال آینده خود در نظر گرفته، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان آن به استان‌ها می‌رسد؛ که سهم سه استان تهران، اصفهان و خوزستان حدود ۲۶۰ هزار میلیارد یا ۵۷ درصد کل بودجه استان‌هاست.
از سوی دیگر سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی نیز حدود ۰.۸ درصد از کل بودجه استانی را به خود اختصاص دادند.
این در حالی است که این سه استان در آخرین گزارش مرکز آمار جزو استان‌های با تورم بالا بوده‌اند؛ نرخ تورم سالانه این سه استان در آبان به ترتیب ۵۲.۵، ۵۰.۵ و ۴۹ درصد گزارش شده که هر سه بالاتر از نرخ تورم کل کشور ۴۴.۴ درصد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار