هیچ ایرانی را پیدا نمی‌کنید که شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ سنتی را دوست نداشته باشد. در جای جای این مرز و بوم، وجود تنوعی گسترده از خوشمزه ترین شیرینی‌های سنتی کامتان را شیرین خواهد کرد. طعم بی‌نظیر باقلوای یزدی، بادام سوخته شیرازی، کاک کرمانشاهی، لطیفه تبریزی و دیگر شیرینی های معروف ایرانی، همه ذائقه‌ها را به وجد می‌آورد. شیرینی های معروف ایرانی در جهان نیز شناخته شده هستند و طرفداران خود را دارند.
کد خبر: ۱۰۲۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ 30 January 2022

در این مقاله به معرفی خوشمزه ترین شیرینی های معروف ایرانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شیرینی های معروف استان ها


1- باقلوا و قطاب یزد
شهر یزد در شیرینی سنتی، سرآمد است. معرفی همه شیرینی‌های معروف یزدی مثل شیرینی پنجره‌ای، حاجی بادام، نان برنجی، لوز و... در این مقاله نمی‌گنجد. پس فقط به سراغ باقلوا و قطاب یزد می‌رویم.

از خوشمزه ترین شیرینی های معروف ایرانی، قطاب است. طعم بی‌نظیر قطاب، باعث شهرت جهانی آن شده است. مواد تشکیل دهنده قطاب شامل پودر بادام، پودر قند و هل است. قطاب را در دو نوع سنتی و عسلی می‌توانید تهیه و میل کنید.

باقلوا در یزد، گیلان و قزوین معروف است. باقلوای این سه شهر کمی با یکدیگر متفاوت بوده؛ اما طعم هر سه به یاد ماندنی است. باقلوای یزدی از آرد گندم، پودر پسته، پودر بادام، پودر قند، زرده تخم مرغ، روغن، آب، شیر، هل، گلاب، بکینگ پودر، شکر و نمک تشکیل شده است.

شیرینیجات یزد :: سوغات یزد


2- بادام سوخته شیراز

شهر شیراز نیز مانند یزد، از مهدهای شیرینی سنتی در ایران است. از خوشمزه‌ترین شیرینی های معروف ایرانی در شیراز می‌توان مسقطی، ترحلوا، رنگینک، یوخه، حلوا خارک، کلوچه و بادام سوخته را نام برد. بادام سوخته یک شیرینی سنتی بسیار مقوی شیرازی است. این شیرینی خوشمزه با غلتاندن بادام در مخلوطی از آب و شکر و آبلیمو و روغن تهیه می‌شود. در شیراز، بادام سوخته را بیشتر به صورت میان وعده سرو می‌کنند.

 

بادام سوخته؛ طرز تهیه بادام سوخته خانگی - مثبت 1

 

3- آب دندون مازندران
یکی از تردترین و خوشمزه ترین شیرینی های معروف ایرانی، آب دندون مازندران است. این شرینی شبیه نان برنجی است. وقتی این شیرینی را دهان بگذارید؛ سریعا آب می‌شود. با آب دندون یا باب دندون، در جشن‌ها و مراسم‌ها از میهمانان پذیرایی می‌کنند. دیگر شیرینی‌های سنتی مازندران، برنجک، آغوزنون، پیس گنده، قماق، رشته برشته و نان کوهی است.

دستور پخت شیرینی آب دندون خوشمزه

 

4- نان چایی و شیرینی زبان قزوین
شیرینی های معروف ایرانی در قزوین، برای یک عصرانه دل‌انگیز بسیار مناسب هستند. نان چایی، شیرینی پادرازی، شیرینی اتابکی، شیرینی برنجی و... همگی از شیرینی‌های معروف و سنتی قزوین محسوب می‌شوند. شیرینی زبان قزوین از خوشمزه‌ترین شیرینی های معروف ایرانی است؛ که باب طبع هر سلیقه‌ای خواهد بود. مواد تشکیل دهنده شیرینی زبان شامل: آرد، زرده تخم مرغ، ماست، کره، شکر، نمک و زعفران است. برای پخت این شیرینی خوشمزه می‌توانید از آموزش «طرز تهیه شیرینی زبان خانگی» استفاده کنید.

از دیگر شیرینی‌های معروف ایرانی شیرینی کشمشی و شیرینی پاپیونی است. طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی و طرز تهیه شیرینی پاپیونی بدون فر بسیار راحت است. به طوریکه به سادگی می‌توانید در خانه این شیرینی‌ها را آماده کنید.

طرز تهیه شیرینی نان چای خانگی خوشمزه به روش سنتی قزوینی


5- کماج همدان
شیرینی کماج، جزء خوشمزه‌ترین شیرینی های معروف ایرانی است که به دلیل کم شیرین بودنش، به آن نان کماج نیز می‌گویند. بانوان همدانی این نان شیرینی خوشمزه را از قدیم الایام می‌پزند. از دیگر شیرینی‌های معروف همدان حلوا زرده، باسلوق، نان نارگیلی و انگشت است؛ که یکی از یکی خوشمزه‌تر هستند.

خرید و قیمت کماج همدان از غرفه سوغات سرای همدان | باسلام


6- راحت الحلقوم و قرابیه تبریز

به سراغ تبریز که بروید، با انبوهی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین شیرینی های معروف ایرانی مواجه خواهید شد. شیرینی‌هایی مثل: قرابیه، حلوا گردویی، شیرینی کنجدی، پفک گردویی، چوروتمه، نوقا، اریس، لطیفه، ختایی و راحت الحلقوم. به دلیل همین قدمت و تنوع، به تبریز پایتخت قنادی ایران می‌گویند. از گران‌ترین شیرینی‌های سنتی، قرابیه تبریز را می‌توان نام برد. این شیرینی پر از بادام و پسته و بسیار لذیذ است.

یکی دیگر از شیرینی های معروف ایرانی، راحت‌الحلقوم تبریزی است. نام انگلیسی این شیرینی محبوب، Turkish delight است. البته این شیرینی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های جهان با 500 سال قدمت نیز هست.

سوغاتی‌های خوشمزه تبریز!

 

7- کاک کرمانشاهی
کاک کرمانشاهی در همه ایران معروف است؛ و یکی دیگر از خوشمزه ترین شیرینی های معروف ایرانی به شمار می‌رود. در شهر شیراز این شیرینی را به نام یوخه می‌شناسند. این شیرینی خوش طعم، از ورقه‌های نازک خمیر تشکیل شده که دستور پخت آن قلق خاص خود را دارد. از دیگر شیرینی‌های سنتی و معروف کرمانشاه می‌توان به برساق، نان خرمایی، نان برنجی، شیرینی شکری و شیرینی بژی اشاره کرد.

ویلاجار - شیرینی کاک سوغات کرمانشاه - 1090

 

8- کلمپه کرمانی
کلمپه شبیه کلوچه است و در فهرست انواع شیرینی‌های ایرانی سنتی قرار دارد. در گذشته این شیرینی به روش سنتی، با خرمای خود کرمان و روغن محلی روی آتش پخته می‌شد. شیرینی های معروف ایرانی در کرمان علاوه بر کلمپه، نان برشتو، نان پر، حلوای پسته، قاووت و کماچ سهن است.

کلمپه کرمانی | سرآشپز پاپیون


9- لگیمات بوشهر

از خوشمزه‌ترین شیرینی های معروف ایرانی در جنوب، لگیمات را می‌توان نام برد. لگیمات یا لقیمات، سوغات جنوبی‌های عزیز و مخصوصا بوشهری‌هاست. این شیرینی خوشمزه، ظاهری شبیه بامیه دارد. و مانند بامیه معمولا در ماه رمضان تهیه می‌شود.

لیگمات | تیشینه همسفر باهوش شما


10- لندو زابلی
در سیستان و بلوچستان می‌توانید یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه ترین شیرینی های معروف ایرانی را پیدا کنید. لندو یا خرمالندو به دلیل طبع گرمش، یک شیرینی و حتی میان وعده پر خاصیت است. این شیرینی در افسانه‌های این منطقه نیز آمده است. می‌گویند که اسکندر مقدونی نیز شیرینی لندو را دوست داشته است. در جنوب شرق کشور مخصوصا زابل، از لندو برای پذیرایی در اعیاد و جشن‌ها مخصوصا بعنوان شیرینی عید نوروز استفاده می‌شود.

آخرین خبر | خرمالندو؛ شيريني بي نظير زابلي


11- حلوا قبیت دزفولی
از قدیمی‌ترین شیرینی های معروف ایرانی، می‌توان به قبیت اشاره کرد. حلوا قبیت مانند هیچ حلوای دیگری که تا به حال خورده‌اید، نیست. این حلوا در گذشته یک غذای کامل بوده است. این حلوای خوشمزه را از محلی‌های دزفول و شوشتر تهیه کنید.

طرز تهیه حلوا قبیت خوزستانی


12- سوهان قم
سوهان قم که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این شیرینی و سوغات معروف، از خوشمزه‌ترین شیرینی های معروف ایرانی است. پخت و مصرف سوهان از زمان قاجار رواج پیدا کرده است. هنوز هم در قم کارگاه‌هایی هستند که سوهان را به صورت دستی و با روش‌های سنتی تهیه می‌کنند. شهر قم علاوه بر سوهان‌های متنوع، شیرینی‌های سنتی دیگری مثل ارده شیره، حلوا شادونه و نان کسمه نیز دارد.

طرز تهیه سوهان خانگی + فیلم


13- نان زنجبیلی گرگان
نان زنجبیلی معروف گرگان هم در لیست خوشمزه‌ترین شیرینی های معروف ایرانی جای دارد. زنجبیل طعم فوق‌العاده‌ای به این شیرینی داده است. شهر گرگان شیرینی‌های سنتی و لذیذ دیگری مثل حلوای اوماج، نان خرمایی و سرغربیلی نیز دارد.

نان زنجبیلی (زنجفیلی)/ شیرینی - وب سایت شخصی علیرضا پزشکپور

کلام آخر

شیرینی های سنتی ایرانی پای ثابت مهمانی‌ها و جشن‌های ما هستند. به طوری که در هر شهر ایران، علاوه بر شیرینی‌های سنتی مخصوص آن شهر، شیرینی دیگر شهرها را نیز می‌توان پیدا کرد. بعضی از این شیرینی‌ها آنقدر معروفند که در همه شهرهای ایران استفاده شده و طرفدار دارند. در این مقاله، خوشمزه ترین شیرینی های معروف ایرانی را معرفی کردیم. اگر شما هم در شهر و دیار خود شیرینی سنتی خوشمزه‌ای دارید؛ حتما در بخش نظرات به ما و خوانندگان دیگر معرفی کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار