کد خبر: ۱۰۳۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴ 04 March 2022
مدیرکل استاندارد همدان‌: کالا‌های بی‌کیفیت واحد‌های صنفی استان همدان تا پایان سال جمع‌آوری می‌شوند
گروه استان‌ها ـ مدیرکل استاندارد همدان از جمع‌آوری کالا‌های بی‌کیفیت واحد‌های صنفی همزمان با پایان سال خبر داد و گفت: مردم می‌توانند با گزارش کم‌فروشی‌ها، تخلف و یا عرضه کالا‌های بی کیفیت در این خصوص نقشی تعیین کننده داشته باشند.

به گزارش تابناک همدان، تا زمانی که نیاز به کالایی نداشته باشیم کمتر برای مشاهده اقلام مختلف راهی بازار شده و در جریان قیمت‌های کالا‌ها از لوازم خانگی تا سایر موارد قرار می‌گیریم و همین موضوع گاهی سبب نارضایتی افراد از قیمت کالا‌ها و کیفیت آن‌ها می‌شود.

خانواده‌هایی که به دنبال تهیه جهیزیه و یا خرید لوازم اساسی خانگی هستند بیشتر این موضوع را درک کرده و حتی گاهی ماه‌ها به دنبال خرید اجناس با کیفیت و قیمت مناسب هستند که این خود دغدغه‌ای برای خانواده‌هاست.

در این میان، اما چندین مورد از جمله قاچاق کالا، عدم تمایل تولیدکنندگان به رقابتی کار کردن و افزایش کیفیت محصولات تولیدی موجب ارائه اجناس بی‌کیفیت در بازار شده و همین امر موجب عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید کالا‌های تولید داخل شده است؛ این نکته قابل ذکر بوده که کوله‌بری و قاچاق کالا یکی از مبادی ورود کالا‌های بی کیفیت خارجی و عرضه آنهاست.

رعایت استاندارد‌ها عاملی مهم در افزایش کیفیت تولیدات است که متأسفانه عدم توجه تولیدکنندگان به این مهم، بی کیفیتی محصولات ارائه شده در بازار را رقم می‌زند و این موضوع خود، زمینه افزایش قاچاق کالا و ورود کالا‌های بی کیفیت خارجی در بازار را فراهم کرده است. چگونگی سنجش و تفکیک موادغذایی و کالا‌های با کیفیت از کالا‌های بی کیفیت همواره به عنوان یکی از دغدغه‌ها مطرح بوده و افراد همواره به دنبال خرید کالا‌های با کیفیت و مرغوب هستند تا بتوانند از کارایی و طول عمر کالای خریداری شده بهره‌مند شوند؛ سودجویی برخی تولیدکنندگان، اما باعث شد که به تدریج کالا‌هایی وارد بازار شوند که با وجود تبلیغات فراوان از کیفیت مناسب بی بهره بودند و همین امر موجب عدم اعتماد مردم به کالا‌های تولید داخل شد.

افزایش آگاهی مردم از کیفیت کالا‌ها در کنار علاقه تولیدکنندگان به تولید و فروش بیشتر موجب طرح موضوع افزایش کیفیت کالا و رقابتی کار کردن تولیدکنندگان در این راستا شد، اما هنوز هم شاهد عرضه محصولات و کالا‌های بی کیفیت در بازار هستیم که دلایل مختلفی از عدم نظارت قوی دستگاه‌های مربوطه همچون استاندارد این امر را موجب شده است.

در بخش کنترل سازمان ملی استاندارد، کیفیت کالا‌ها در زمینه واردات و صادرات انجام و برای کالا‌ها گواهی‌های انطباقی صادر می‌شود که این موضوع در خصوص کالا‌های وارداتی از مسیر قانونی صدق کرده و طبق مقررات قانونی، نشان استاندارد را کسب می‌کنند.

علیرضا انارکی کارشناس اقتصاد و تجارت سال ۱۳۹۷، قاچاق و فساد در سازمان‌ها را باعث واردات کالا‌های بی کیفیت مطرح کرده و گفته بود، عمده کالا‌های وارد شده به کشور از مبادی رسمی وارد بوده و به طور طبیعی دارای استاندارد اجباری است و کالا‌های وارداتی از مبادی غیر رسمی وارد به طور عمده قاچاق و بدون استاندارد است.

موضوع عرضه کالا‌های بی کیفیت وارداتی و یا تولید داخل موضوع جدیدی نیست و به همین دلیل در سنوات گذشته نیز به بهانه‌های مختلف از جمله فرارسیدن روز استاندارد و یا رصد بازار و کالا‌های موجود در آن با توجه به تغییر قیمت‌ها به این مبحث پرداخته شده و امام آنگونه که باید نتیجه‌بخش نبوده است.

مدیرکل استاندارد همدان طی چند روز گذشته از جمع‌آوری کالا‌های بی‌کیفیت از واحد‌های صنفی در بازرسی ویژه بازار عید در استان خبر داد و این مهم را یادآور شد که طرح کنترل بازار شب عید در راستای حمایت از مصرف کنندگان و با اولویت کالا‌های پر مصرف از ۱۵ اسفند آغاز و تا روز پایانی سال ادامه خواهد داشت.

مددی این نکته را نیز متذکر شد که ترازو‌های صنوف برای جلوگیری از کم فروشی مورد سنجش قرار گرفته و از توزیع اجناس بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار استان نیز ممانعت می‌شود و فروش کالا‌های مشمول استاندارد اجباری، بدون این نشان جرم محسوب شده و بر اساس قانون فروشندگان متخلف به تعزیرات حکومتی و صنایع تولیدکننده این محصولات برای پیگیری جرائم خود به دادگستری معرفی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان همدان این را هم یادآور شد که مصرف کنندگان برای بررسی اصالت علامت استاندارد کالای خریداری شده می‌توانند کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و از این طریق از ویژگی‌هاییهمچون نام کارخانه، آدرس محل تولید محصول و اعتبار پروانه استاندارد محل تولید محصول مطلع شوند.


حدود ۷۰۰ قلم کالا در استان همدان مشمول استاندارد اجباری است که طبق گفته مسئولان مربوطه باید مورد رصد و بازرسی قرار گیرد و با توجه به اجرای طرح بازرسی ویژه نوروز با هدف ممانعت از عرضه کالا‌های بی‌کیفیت و جمع‌آوری آن‌ها از بازار‌های استان باید زیر ذره‌بین بازرسان اداره کل استاندارد استان قرار گیرد؛ البته نباید نقش مردم را در این میان نادیده گرفت چراکه گزارش‌های مردمی نیز به تحقق این امر و حساس کردن مسئولان به این موضوع کمک کرده و موجب عدم عرضه کالا‌های بی کیفیت، بهره‌مندی مردم از حقوق واقعی خود و کوتاه شدن دست واسطه‌های عرضه کننده کالای قاچاق و بی‌کیفیت از بازار خواهد شد./ تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار