کد خبر: ۱۰۳۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ 05 April 2022
نشریه علمی ساینس‌دیلی در گزارشی خبری با اشاره به این‌که «دانشمندان و محققان دانشگاه کانکتیکات دریافته‌اند که حذف یک پروتئین- با تغییری که در رفتار ماکروفاژ‌ها به وجود می‌آورد- می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند»؛ مدعی شده که آزمایش این یافته در مورد موش‌ها جواب مثبت داده و در واقع با حذف پروتئین TRPM۲ از ماکروفاژ‌ها باعث کاهش آترواسکلروز یا تصلب شرایین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ساینس‌دیلی در این گزارش با اشاره به این‌که «ماکروفاژ‌ها با عبور از شریان‌ها و بلعیدن چربی‌ها عروق خونی را باریک کرده و باعث بیماری قلبی می‌شوند»؛ با ادعای علمی جدید شماری از محققان آمریکایی آغاز می‌کند که بر این باورند که با حذف یک پروتئین خاص می‌توان از این امر- که به طور بالقوه باعث حملات قلبی و سکته مغزی در انسان می‌شود- جلوگیری کرد.

ساینس‌دیلی گزارش خود را با اشاره به یافته‌های جدید پژوهشگران دانشگاه کانکتیکات آمریکا آغاز می‌کند- که به تازگی اعلام کرده‌اند که عقیده دارند با حذف یک نوع پروتئین خاص شاید بتوان از باریک شدن عروق و ایجاد بیماری قلبی جلوگیری کرد و در عین حال خطر و احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گفته این تیم پژوهشی؛ این پروتئین با نقشی که در رفتار‌های بد ماکروفاژ‌ها دارد، در صورتی که حذف شود می‌تواند جلوی رفتار بد ماکروفاژ‌ها را بگیرد. در این زمینه هم‌چنین توضیح داده شده که «ماکروفاژ‌هایی که با عبور از شریان‌ها و بلعیدن چربی‌ها عروق خونی را باریک کرده و باعث بیماری قلبی می‌شوند؛ در واقع گلبول‌های سفید بزرگی هستند که به عنوان خدمه مسوول پاکسازی در بدن حرکت می‌کنند. این ماکروفاژها، اما در بدن کسانی که به تصلب شرایین مبتلا هستند، مشکل‌ساز بوده و خود می‌توانند باعث ایجاد بیماری شوند».

ساینس‌دیلی در ادامه درباره این موضوع نوشته که «ماکروفاژ‌ها با خوردن چربی‌های اضافی داخل دیواره سرخرگ‌ها گاهی عامل تحریک و التهاب سرخرگ‌ها می‌شوند و گاهی نیز با آزاد کردن پلاک‌ها و لخته‌هایی می‌توانند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا آمبولی در سایر نقاط بدن شوند».

در نهایت در سطور بعدی گزارش، تیم پژوهشی بهداشت دانشگاه کانکتیکات یافته اصلی این پژوهش را ارائه می‌دهند.
بنا بر این گزارش؛ حذف یک نوع پروتئین خاص به نام «تی‌آر‌پی‌ام۲» می‌تواند از این رفتار بد ماکروفاژ‌ها جلوگیری کند. به باور پژوهشگران این دانشگاه این پروتئین که با التهاب فعال می‌شود، در واقع به ماکروفاژ‌ها علامت می‌دهد که شروع به خوردن چربی کنند- و در نتیجه حذف آن موجب کاهش التهاب رگ‌های خونی و به طور کلی شریان‌های بدن می‌شود.

اعضای این تیم پژوهشی ادعا کرده‌اند که به دنبال یافتن ارتباطی میان کاهش یا افزایش میزان پروتئین «تی‌آر‌پی‌ام۲» در خون با شدت بیماری‌های قلبی -عروقی هستند. موضوعی که اگر ثابت شود، به این معنا خواهد بود که با توجه به سطح پروتئین «تی‌آر‌پی‌ام۲» در خون می‌توان احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را در یک فرد پیش‌بینی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار