پنجاه سال از روزی که کلنگ موزه منطقه‌ای کرمانشاه را بر زمین زدند می‌گذرد. پروژه‌ای بزرگ در مساحت ۵۲۰۰ متر مربع که قرار بود در مدت چهار سال احداث و گنجینه‌های ارزشمند این سرزمین باستانی در آن حفظ، نگهداری و به نمایش درآید و، اما حالا تنها ساختمانی نیمه کاره و رها شده با هزار زخم بر پیکر رنجورش از آن باقی مانده است. .
کد خبر: ۱۰۴۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲ 28 April 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، عتبارات قطره چکانی که طی چند دهه به این پروژه به عنوان یکی از موزه‌های بزرگ کشور تزریق می‌شد، عملا هیچ کاری را از پیش نمی‌برد و روند پیشرفتی لاک پشتی را طی می‌کرد.

چشمه همین میزان اعتبارات خرد و اندک هم در سال ۱۳۸۸ با خروج موزه منطقه‌ای کرمانشاه از فهرست موزه‌های بزرگ کشور به یکباره خشک شد و ساختمانی متروک که نام بزرگ موزه منطقه‌ای به قد و قواره آن نمی‌خورد، به یادگار ماند و به داغی بزرگ بر پیشانی میراث کرمانشاه تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، موزه منطقه‌ای کرمانشاه را شاید بتوان یکی از عجیب‌ترین و طولانی‌ترین پروژه‌های عمرانی در کشور دانست که درحال تبدیل شدن به یک اثر تاریخی است. بنایی که در طول سالیان دراز تلاش‌های نافرجام و وعده‌های روی زمین مانده مسئولین زیادی را برای به سرانجام رساندش به چشم دیده است.

هرچند زمانی که این پروژه کلنگ زنی شد، حدود ۵۲۰۰ متر مربع مساحت داشت، اما در دهه‌های بعد ذره ذره آب رفت و بخش‌هایی از آن به ساختمان اداری اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه تبدیل شد و مابقی آن هم به شکل یک ساختمان بلند با کالبدی فرسوده باقی ماند.

۵۰ سال بلاتکلیفی این پروژه رها شده را دچار نم زدگی، فرسودگی لایه‌های ایزوبام، ترک خوردگی کاشی‌ها و... کرد و کار را به جایی رساند که درسال‌های اخیر برخی کارشناسان این گمانه را مطرح کردند که آیا ساختمانی با این قدمت و با این وضعیت می‌تواند محافظ خوبی برای اشیاء تاریخی ارزشمند کرمانشاه باشد؟ و بر این مبنا بود که مسئولین میراث فرهنگی به تکاپو افتادند تا چاره‌ای برای این پروژه بیندیشند و بهترین کار را هم در بازسازی آن دیدند.

سال ۱۳۹۹ بود که در سفر رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور به کرمانشاه، برای بازسازی ابنیه، تاسیسات و عایق بندی این پروژه درخواست بودجه کردند که نوبخت هم با اختصاص ۱۲ میلیارد تومان به آن موافقت کرد، اما بعد‌ها این اعتبار به ۷.۵ میلیارد تومان کاهش یافت، آن هم به شکل اوراق قرضه که فقط ۵۰ درصد آن تخصیص یافت!

آنطور هم که مسئولین میراث فرهنگی استان می‌گویند با رقم سه تا چهار میلیارد تومانی که پس از سال‌ها به این پروژه اختصاص یافت، تنها توانستند بخشی از آسیب‌های الکتریکی و مکانیکی بنا را رفع کنند و انجام کار‌های اساسی برای راه اندازی این بنا اعتبارات کلانی می‌خواهد.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه میزان اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی این موزه منطقه‌ای در حد نامش بزرگ را حدود ۴۰ میلیارد تومان می‌داند و به ایسنا می‌گوید: البته با ۲۵ میلیارد تومان هم می‌توانیم این موزه را افتتاح کنیم.

جبار گوهری در ادامه حرف هایش به بلاتکیفی پنج دهه‌ای موزه منطقه‌ای اشاره می‌کند و با نام بردن از آن به عنوان آبروی استان، ادامه می‌دهد: باتوجه به قدمت طولانی که این پروژه دارد، یکی از پروژه‌های اولویت دار استان است که بنا داریم در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه که در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد، برای آن درخواست اعتبار کنیم.

این مسئول در پاسخ به اینکه چه سرانجامی در انتظار این پروژه خواهد بود نیز می‌گوید: اگر این اعتبار را به ما اختصاص دهند، آن را مقاوم سازی، تکمیل و تجهیز خواهیم کرد. حتی مشاور آن را تعیین کرده ایم و مطالعات مورد نیاز هم انجام شده است.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه در پایان حرف هایش ابراز امیدواری می‌کند با اختصاص اعتبار مورد نیاز، بتوان یکساله این پروژه را به سرانجامی رساند و طلسم پنجاه ساله آن را شکست.

در خاتمه باید گفت، کرمانشاه استانی است با پیشینه درخشان تاریخی که از نظر تعداد آثار باستانی بین استان‌های کشور در جایگاه سوم قرار دارد، لذا این استان با این قدمت نباید از داشتن یک موزه منطقه‌ای محروم باشد، درحالیکه بسیاری از شهر‌های دیگر که تاریخشان به نصف کرمانشاه هم نمی‌رسد، دارای موزه منطقه‌ای هستند.

اجحافی که طی سالیان دراز بر تاریخ این استان رفته باعث شده تا اکنون بخشی از اشیاء تاریخی و باستانی کرمانشاه در موزه شهر‌های دیگر نگهداری شود و این جای تاسفی بزرگ برای مسئولین کرمانشاه دارد که طی پنجاه سال نتوانسته اند، این حق مردم کرمانشاه را به سرانجامی برسانند

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار