معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: شخص مبتلا به وبا، اسهال خفیف بدون درد و بدون تب دارد که کم کم شدید می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴ 27 June 2022


به گزارش تابناک مرکزی، دکتر عباس اسماعیلی افزود: انتقال این بیماری با شرایط بهداشتی نامناسب شامل عدم دسترسی کافی و مناسب به آب سالم و تسهیلات دفع بهداشتی فاضلاب مرتبط می باشد، نواحی پر جمعیت حاشیه شهر، در صورت عدم دسترسی به حداقل ملزومات مورد نیاز شامل آب سالم و فاضلاب بهداشتی، مناطقی هستند که به طور قابل توجهی در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
وی افزود: نظام مراقبت این بیماری مبتنی بر شناسایی دقیق و به هنگام موارد اسهال حاد آبکی، نمونه گیری از موارد مشکوک، انجام بررسی های آزمایشگاهی مورد نیاز برای تشخیص قطعی ابتلا و همچنین آنجام تست های حساسیت آنتی بیوتیکی در موارد دارای تایید قطعی آزمایشگاهی می باشد.
وی با اشاره به اینکه اسهال حادآبکی یعنی دفع ۳ بار یا بیشتر مدفوع شل یا آبکی(غیرخونی) طی ۲۴ ساعت، تاکید کرد: در صورت بروز چنین علائمی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
دکتر اسماعیلی ادامه داد: بیمارانی که در اولین ارزیابی انجام شده در تست های بهداشتی هیچ نشانه ای از دهیدراتاسیون نداشته اند را می توان در منزل درمان کرد، اما بیمارانی که پس از دریافت مایعات وریدی یا محلول ORS هیچ نشانه ای از دهیدراتاسیون ندارند را باید تا زمانی که اسهال قطع می شود تحت نظر بمانند.
وی افزود: در درمان بیماران مبتلا به وبا مایع درمانی بیشتر از درمان با آنتی بیوتیک اهمیت دارد، لذا آنتی بیوتیک تراپی به هیچ عنوان جایگزین مایع درمانی نخواهد بود.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: به طور معمول بیماران مبتلا به وبا بدون علائم اسهال یا دچار اسهال گهگاهی و / یا کم آبی، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند.
وی تاکید کرد: پیگیری و کنترل این بیماری مستلزم به کارگیری یک استراتژی چند بخشی و ترکیبی مشتمل بر اجرای نظام مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اجرای اقدامات درمانی مناسب می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار