در این مطلب هر چیزی که باید در مورد قرص سایتوتک بدانید، آورده شده است.قیمت این قرص در داروخانه بین 40 تا 60 و در بازار آزاد بین 150 تا 2 میلیون تومان می باشد!
کد خبر: ۱۰۶۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸ 09 August 2022

تابناک رضوی: این مطلب شامل تمام اطلاعات موجود نیست و نباید جایگزین مشورت با پزشک یا داروساز شود.

همه ی داروها خطرات و مزایایی دارند و سایتوتک هم از این قاعده مستثنی نیست. پزشک باید خطرات ناشی از مصرف سایتوتک را درمقابل مزایای مورد انتظار بسنجد و سپس اقدام به تجویز دارو نماید.

اگر در مورد مصرف این دارو نگران هستید، از پزشک یا داروساز سوال کنید. بروشور مربوط به دارو را نگه دارید و آن را مطالعه کنید.

سایتوتک برای چه مواردی استفاده می شود؟
برای درمان زخم های حاد معده (زخم معده)، یا زخم ابتدای دیواره ی روده کوچک (زخم اثنی عشر).
برای جلوگیری از زخم معده ای که توسط داروهای درمان کننده آرتریت (که به آنها داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) گفته می شود) ایجاد می شود.
برای جلوگیری از خونریزی معده یا روده فوقانی در بیماران بستری پس از جراحی.
از این دارو برای سقط جنین، القای زایمان یا درمان خونریزی بعد از زایمان نیز استفاده می شود.
سایتوتک باعث کاهش تولید اسید معده می شود و به معده کمک می کند تا در برابر صدمات ناشی از اسیدها و برخی داروهای دیگر مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از خود محافظت کند.

به ماده فعال موجود در سایتوتک میزوپروستول گفته می شود. میزوپروستول شباهت زیادی به گروهی از مواد به نام پروستاگلاندین دارد که به طور طبیعی در معده و سایر قسمت های بدن وجود دارد. هنگامی که مقدار پروستاگلاندین های طبیعی کمتر از حد طبیعی باشد، احتمال بروز زخم در معده یا اثنی عشر وجود دارد. کاهش پروستاگلاندین، اغلب از عوارض جانبی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) محسوب می شود. سایتوتک می تواند جایگزین پروستاگلاندین ها شود و از ایجاد زخم ها جلوگیری کند، یا اگر زخم وجود داشته باشد، به بهبودی آن کمک نماید. اگر داروی NSAID مصرف می کنید، سایتوتک از معده شما محافظت می کند و در عین حال داروهای آرتروز نیز موجب تسکین درد و کاهش ورم مفاصل می شوند.

با این حال پزشک ممکن است سایتوتک را برای اهداف دیگری تجویز کند. اگر در مورد دلیل تجویز سایتوتک سوالی دارید، از پزشک خود بپرسید.

نکته: شواهدی مبنی بر اعتیاد آور بودن قرص سایتوتک وجود ندارد.

قبل از مصرف سایتوتک، چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟
در موارد زیر، از مصرف سایتوتک اجتناب کنید:

اگر به سایتوتک (یا داروی دیگر پروستاگلاندین) یا هر یک از ترکیبات ذکر شده در این مطلب حساسیت دارید.
اگر احتمال بروز واکنش های آلرژیک وجود دارد. واکنش های آلرژیک موجب بروز جوش پوستی، تنگی نفس، تب یونجه یا ضعف می شود.
اگر باردار هستید یا احتمال باردار شدن شما وجود دارد یا اینکه قصد بارداری دارید، بشدت از مصرف سایتوتک اجتناب کنید.
توجه: اگر در حین مصرف سایتوتک باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. اثرات این دارو ممکن است برای جنین در حال رشد مضر باشد و احتمال سقط را بالا ببرد.

اگر امکان باردار شدن وجود دارد، در زمان مصرف سایتوتک باید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. نمونه هایی از روش های پیشگیری از بارداری مناسب، داروهای ضد بارداری خوراکی یا وسایل داخل رحمی (IUD) است.

سایتوتک نباید توسط زنان باردار استفاده شود زیرا ممکن است منجر به سقط شود و این می تواند منجر به خونریزی های بالقوه خطرناک، بستری شدن در بیمارستان، جراحی، ناباروری یا مرگ شود. هنگام مصرف سایتوتک نباید باردار شوید.

از سایتوتک های تاریخ انقضا (EXP) گذشته استفاده نکنید. اگر بعد از تاریخ انقضا از آن استفاده کنید، ممکن است هیچ تأثیری نداشته باشد یا حتی منجر به تشدید علایم بیماری شود.

اگر در بسته بندی دارو، نشانه هایی از دستکاری وجود دارد از آن استفاده نکنید.

از مصرف خودسرانه ی سایتوتک بشدت اجتناب کنید و تنها در صورتی این دارو را مصرف کنید که پزشک دستور داده باشد.

این دارو را به شخص دیگری ندهید، حتی اگر علائم بیماری شخص، شبیه علائم شما باشد.

قبل از شروع مصرف سایتوتک، موارد زیر را در نظر بگیرید:

موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

1- اگر به هر داروی دیگر یا هر نوع ماده غذایی، رنگ یا مواد نگهدارنده حساسیت دارید.

2- به بیماری های پزشکی خاص به ویژه موارد زیر مبتلا هستید:

صرع
آسم
بیماری های قلبی عروقی
بیماری های روده
3- اگر داروهای دیگری مصرف می کنید. در مورد تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای تجویزی، غیر تجویزی، ویتامین ها، مکمل ها و… به پزشک اطلاع دهید.

4- در دوران شیردهی هستید.

سایتوتک به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین توصیه می شود که اگر در دوران شیردهی بسر می برید، از مصرف سایتوتک اجتناب کنید.

آیا سایتوتک برای کودکان بیخطر است؟
اثرات سایتوتک فقط در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است و هیچ اطلاعات خاصی در مورد استفاده از آن در کودکان وجود ندارد.

نحوه مصرف سایتوتک
دوز معمول سایتوتک یک، دو، سه یا چهار قرص در روز است.

سایتوتک بهتر است همراه با غذا مصرف شود. این دارو را با معده خالی مصرف نکنید.

در مورد مقدار مصرف سایتوتک و مدت زمان مصرف آن، دستورالعمل های پزشک را به دقت دنبال کنید. اگر از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا NSAID ها استفاده می کنید، سایتوتک ممکن است تا زمان مصرف NSAID ها، تجویز شود، حتی اگر علایم زخم یا درد معده نداشته باشید. برخی از زخم ها بدون درد هستند، به ویژه آنهایی که توسط NSAID ها ایجاد می شوند.

اگر مصرف یک دوز سایتوتک را فراموش کردیم، چه کنیم؟
اگر یک دوز سایتوتک را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت و پس از یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً نوبت به مصرف دوز بعدی رسیده است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم مصرف دارو را در دوباره در پیش بگیرید. هیچگاه دو دوز دارو را با هم مصرف نکنید.

اگر در یادآوری زمان مصرف دارو مشکل دارید، از برنامه ی یادآوری تلفن همراه کمک بگیرید یا از فردی بخواهید زمان مصرف دارو را به شما اطلاع دهد.

مصرف بیش از حد سایتوتک (اور دوز):
اگر فکر می کنید ممکن است در مصرف سایتوتک زیاده روی کرده اید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

در صورت بروز علایم اوردوز، به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

علائمی که ممکن است نشان دهنده مصرف بیش از حد سایتوتک باشد عبارتند از: بیحالی (احساس خواب آلودگی)، لرزش، تنگی نفس، درد معده، اسهال، انقباضات رحم در زنان، تپش قلب، فشار خون پایین یا کند شدن ضربان قلب.

کارهایی که باید در زمان مصرف سایتوتک انجام دهید:
سایتوتک را دقیقاً طبق نسخه ی پزشک استفاده کنید.
اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار می شوید، مصرف سایتوتک را متوقف کنید.
به تمام پزشکان، دندانپزشکان و داروسازانی که شما را معالجه می کنند اطلاع دهید که از سایتوتک استفاده می کنید.
اگر برای درد معده به آنتی اسید نیاز است، از داروهای حاوی منیزیم استفاده نکنید. در صورت نیاز برای تسکین درد، بهتر است از داروهای ضد اسید حاوی آلومینیوم استفاده شود. در صورت لزوم از پزشک یا داروساز خود در این مورد راهنمایی بخواهید.

عواض جانبی
اگر در هنگام مصرف سایتوتک مشکلی پیدا کردید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید حتی اگر فکر می کنید این عوارض با دارو ارتباط ندارد یا در این مطلب ذکر نشده است.

سایتوتک هم مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی ایجاد شده (در صورت بروز)، به احتمال زیاد جزئی و موقتی هستند. با این حال، برخی ممکن است جدی باشند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

درد معده و اسهال شایعترین عارضه ی جانبی سایتوتک است که معمولاً خفیف تا متوسط ​​است. هر یک از این عوارض، معمولاً طی یک یا دو هفته برطرف می شوند. اگر سایتوتک را همراه غذا مصرف کنید، احتمال اسهال کمتر خواهید شد (یا اگر به آن مبتلا شوید هم شدید نخواهد بود). اگر از آنتی اسید (برای کاهش اسید معده) استفاده می کنید، از پزشک بخواهید که دارویی تجویز کند که حاوی آلومینیوم باشد، زیرا ضد اسیدهای حاوی منیزیم ممکن است اسهال را بدتر کنند. اگر درد معده یا اسهال شدید یا مداوم دارید، به پزشک خود بگویید.

سایر عوارض جانبی این دارو شامل حالت تهوع، استفراغ، نفخ شکم (باد)، سوء هاضمه، یبوست، سردرد، لرز، تب یا سرگیجه است.

گاهی اوقات زنان پس از مصرف این دارو، دچار مشکلات قاعدگی می شوند.

دیگر عوارض جانبی (که در بالا ذکر نشده است) هم ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد. در صورت مشاهده مواردی که باعث ناراحتی شما می شود، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

از عوارض جانبی این لیست نگران نباشید چون در همه ی افراد دیده نمی شود. برخی بیماران هیچگونه از عوارض مذکور را تجربه نمی کنند.

روش نگهداری سایتوتک:
این دارو را دور از دید و دسترس اطفال قرار دهید. کمد قفل شده ای که حداقل یک و نیم متر بالاتر از سطح زمین است، مکان خوبی برای نگهداری دارو می باشد.

سایتوتک یا هر داروی دیگر را در دستشویی یا نزدیک ظرفشویی نگهداری نکنید. قرص های خود را در ماشین یا کنار پنجره ها نگذارید.

سایتوتک را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. درجه حرارت مناسب برای نگهداری این دارو، دمای زیر 25 درجه سانتیگراد است. گرما یا رطوبت ممکن است باعث خراب شدن قرص سایتوتک شود.

قرص ها را در جعبه ی خود نگه دارید تا زمان مصرف آنها فرا برسد. اگر قرص ها را از جعبه خارج کنید، ممکن است به خوبی حفظ نشوند.

در مورد روش های دور ریختن قرص های سایتوتک از داروساز سوال کنید. اگر پزشک به شما گفت که مصرف سایتوتک را متوقف کنید، از او بپرسید که با قرص های باقی مانده چه کنید.

مواد تشکیل دهنده ی سایتوتک:
هر قرص سایتوتک حاوی 200 میکروگرم میزوپروستول به عنوان ماده فعال است. ترکیبات دیگر عبارتنداز:

میکرو کریستالین سلولز
هیپروملوز
نشاسته سدیم گلیکولات
روغن کرچک هیدروژنه
اگر به هر کدام از موارد فوق حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید.

آیا سایتوتک به جنین آسیب می رساند؟
سازنده سایتوتک، نامه ای در سال 2000 ارسال کرد که مربوط به خطرات این دارو برای القای زایمان بود. به دنبال این FDA در مورد خطر سایتوتک برای سقط جنین هشدار داد. با این حال پزشکان به استفاده از این دارو برای القای زایمان ادامه دادند.

برخی از صدمات و عوارض هنگام تولد که می تواند در نتیجه استفاده از سایتوتک برای القا زایمان ایجاد شود، عبارتند از:

تحریک بیش از حد: انقباضات زنان در هنگام زایمان باید در فواصل 2 تا 3 دقیقه ای باشد و نباید بیش از 1 دقیقه طول بکشد. با این حال تحریک بیش از حد هنگامی رخ می دهد که انقباضات بیش از حد و شدید شوند. این می تواند باعث پریشانی جنین شود و ممکن است برای او مضر باشد. همچنین احتمال قطع اکسیژن رسانی و بروز آسیب های جدی هنگام تولد وجود دارد.
خونریزی پس از زایمان: اگر زایمان به دلایلی مانند تحریک بیش از حد، خیلی سریع پیشرفت کند، ممکن است مادر در معرض خونریزی بیش از حد در هنگام زایمان یا بعد از آن قرار بگیرد.
پارگی رحم: مجددا اگر انقباضات به دلایلی مانند تحریک بیش از حد، زیاد باشد، ممکن است فشار زیادی به رحم مادر وارد شود و باعث پارگی آن گردد.
آمبولی مایع آمنیوتیک: آمبولی مایع آمنیوتیک زمانی اتفاق می افتد که در آن مایع آمنیوتیک، سلول های جنینی و یا مو، وارد چرخه ی خون مادر شوند. اگرچه این وضعیت نادر است اما تحریک بیش از حد، یکی از دلایل ایجاد کننده ی آن است. بروز این اتفاق می تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی تنفسی در مادر شود.
آسیب های هنگام تولد: به دلیل هر یک از عوارض فوق، نوزاد متولد نشده می تواند اکسیژن مغز خود را از دست بدهد و با صدمات هنگام تولد مانند فلج مغزی، انسفالوپاتی هیپوکسیک-ایسکمیک، اوتیسم، تشنج و فلج مواجه شود.
اگر پزشک یا پرسنل بیمارستان داروی نامناسبی تجویز کنند که موجب بروز هر کدام از عوارض مذکور شود، باید جوابگو باشند.

موارد قصور پزشکی در مورد استفاده از سایتوتک برای القای زایمان شامل موارد زیر است:

تأخیر در تصمیم گیری برای انجام سزارین
عدم نظارت صحیح و یا عدم تشخیص وضعیت بد جنین
استفاده نادرست از فورسپس یا دستگاه های خلا
عدم تشخیص یک مشکل پزشکی مربوط به بارداری
پزشکان و پرسنلی که به درستی آموزش ندیده اند
بی توجهی و غفلت نسبت به وضعیت مادر و نوزاد
بنابراین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از سایتوتک در دوران بارداری یا شیردهی استفاده نکنید و از مصرف خودسرانه ی این دارو بپرهیزید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار