این نیروگاه ظرفیت ۲۰۰ تنی دارد و با تکمیل پازل‌های آن پیش‌بینی می‌شود، زباله و پسماند مازندران را که در دل جنگل‌ها و حاشیه دریا دپو و دفن می‌شود، به طلا مبدل کند و کوه‌های زباله را برچیند
کد خبر: ۱۰۶۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶ 04 September 2022

 

پسماند، مشکل دیرینه مازندران است که سال‌های سال روی میز دولت‌ها قرار داشت و سرانجام با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در سالی که «تولید، اشتغال ، دانش‌بنیان» نام‌گذاری شد، گرهی از معضل سالیان سال این استان باز شد. نیروگاه زباله‌سوز نوشهر اگرچه در دولت قبل افتتاح شد، اما اینک با حمایت دولت و صندوق نوآوری و شکوفایی و ورود دانش‌بنیان‌ها به مرحله جدیدی از فعالیت رسید و هدف تولید برق 3 مگاواتی آن محقق شد.

این نیروگاه ظرفیت ۲۰۰ تنی دارد و با تکمیل پازل‌های آن پیش‌بینی می‌شود، زباله و پسماند مازندران را که در دل جنگل‌ها و حاشیه دریا دپو و دفن می‌شود، به طلا مبدل کند و کوه‌های زباله را برچیند.

خط خشک‌کن زباله‌های تر

با همت شرکت دانش‌بنیان، نیروگاه ملی زباله‌سوز نوشهر به «خط خشک‌کن زباله‌های تر» که طرحی نوآورانه است، مجهز شد و این خط، نمونه خارجی ندارد و برای نخستین‌بار در کشور در مجاورت خط تفکیک نیروگاه زباله‌سوز نوشهر نصب شده است. این طرح فرآیند تست و ارزیابی اثرات مثبت خود را انجام داده و هیچ‌گونه بو و آثار منفی زیست‌محیطی ندارد و موجب شده رطوبت زباله‌های تر که دارای ۷۵ درصد محتوای آبی است، به ۲۵ درصد برسد.

این فناوری به‌طورکامل بومی و ایرانی است و کل تجهیزات در داخل کشور ساخته شده و سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در آن، ۱۶۰ میلیارد ریال است که مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال آن از طریق طرح استصناع صندوق نوآوری و شکوفایی و مابقی توسط شرکت دانش‌بنیان تامین شده است. کاهش حجم و شیرابه زباله به‌میزان قابل‌توجه، کاهش اثرات سوء بهداشتی و زیست‌محیطی، افزایش ارزش حرارتی زباله، امکان استفاده از خروجی سیستم به‌عنوان سوخت RDF ۵ و امکان استفاده در شهرها به‌منظور کاستن از حجم زباله ورودی به دفنگاه‌ها و حجم شیرابه تولیدی و کاهش آثار منفی زیست‌محیطی شیرابه زباله از جمله مزایای آن است. داوود مددی، رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان بااشاره به اینکه از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز و به‌تدریج روند توسعه را طی کردیم، افزود: باتوجه به معضل عظیم زیست‌محیطی که در مازندران وجود دارد، فعالیت خود را در استان کلید زدیم.

زباله‌های مازندران نسبت به سایر زباله‌های کشور از رطوبت و محتوای آبی بیشتری برخوردار است و ارزش رطوبتی کمتری دارد. وی در گفت‌وگو با مهر، بااشاره به ساخت پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر گفت: زباله‌های مازندران نسبت به سایر زباله‌های کشور از رطوبت و محتوای آبی بیشتری برخوردار است و ارزش رطوبتی کمتری دارد، از این‌رو یک شرکت دانش‌بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس‌جمهوری به ما معرفی شد و آن را تحت‌پوشش حمایتی قرار دادیم. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار