سومین همایش کتاب سال بانوان به همت جامعه الزهرا (س) با سخنرانی آیت‌الله اعرافی و تجلیل از نویسندگان برتر ۳۰ آبان‌ماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹ 02 November 2022

به گزارش تابناک قم، زهره برقعی رئیس مرکز حوزوی جامعه الزهرا (س) در نشست خبری سومین همایش کتاب سال بانوان که در سالن همایش مدیریت جامعه الزهرا (س) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه حوزه اسلامی نشر معارف اسلامی است.

وی افزود: دین اسلام به علم اندوزی و پژوهش و کتابت بسیار اهمیت داده است. خداوند متعال در قرآن کریم به قلم قسم یاد می‍‌کند و در حدیثی از قلم علما بالاتر از خون شهدا یاد می‌شود.

برقعی تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی ایران بانوان ما توانستند در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی ورود پیدا کنند و توفیقات بسیاری را در این راستا پیدا کرده اند.

وی اضافه کرد: در برخی عرصه‌ها نیاز به حرکت بیشتری است که  یکی از آن‌ها موضوع پژوهش است؛ لذا جامعه الزهرا (س) به عنوان بزرگترین حوزه شیعی بانوان در کنار کار‌هایی که برای تربیت و پرورش خواهران انجام می‌دهد همایش کتاب سال بانوان را برای شناسایی، ارتقا و تقویت ظرفیت‌های موجود دربین خواهران برنامه ریزی کرده است تا با استفاده از این ظرفیت‌ها بتواند برنامه‌های آینده خود را بهبود دهد.  

همچنین ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) ارتقا و کیفیت بخشی به آثار و مطالعات زنان را از اهداف همایش کتاب سال بانوان برشمرد و افزود: رویکرد تالیف محوری از سیاست‌های اجرایی این همایش است.

وی بیان کرد: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ اثر با موضوعات علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق، منطق، فلسفه و کلام، زن و خانواده، ادبیات و هنر، اخلاق و عرفان، تاریخ سیره و تراجم تفسیر، علوم قرآن، علوم اجتماعی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی به دبیرخانه همایش رسیده است که بیشترین اثر در حوزه موضوعی زن و خانواده بوده است.

حقانی افزود:  آثار این همایش در قالب کتاب در حوزه علوم اسلامی انسانی، رساله سطح چهار و یا مقالات حوزه زن و خانواده منتشر شده است و در تالیفات و آثاری که ارائه شده است بیشتر مولفان دارای سطح چهار حوزه و تحصیلات عالیه هستند که نشان از ارتقا سطح دانشی شرکت کنندگان است.

وی ادامه داد: در حاشیه برگزاری این همایش جلسات تحلیل و نقد کتب با حضور نویسندگان این آثار برنامه ریزی شده است که منجر به ایجاد گفتگو و تعامل نویسندگان و منتقدان می‌شود و فرصتی برای ارائه نظرات آن‌ها است.

حقانی در مورد بررسی آثار بیان کرد: در بررسی اجمالی تمام آثار، حدود ۱۰۷ اثر به ارزیابی تفصیلی رسیدند که بعد از آن حدود ۳۵ اثر به مرحله نهایی کمیته علمی راه پیدا کردند و از جهات مختلف کیفی، کمی، محتوایی و مسائل مختلف بررسی شدند و پس از تایید نهایی در روز اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی افزود: مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان آثار برتر این همایش در ۹ صبح روز ۳۰ آبان با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در جامعه الزهرا (س) برگزار خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار