امروزه در جامعۀ اسلامی شاهدیم برخی آئین های کهن همانند شب یلدا علیرغم آنکه هزاران سال از عمر آن می گذرد لیکن به جهت ظرافت ها و ظرفیت های معرفتی، هم چنان در فرهنگ مردم جاری و ساری است.
کد خبر: ۱۰۸۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 20 December 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: ایرانیان کهن، طولانی ترین شب سال را با حضور کهنسالان و بزرگان خانواده (به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز) گرامی می داشتند.

سفره ای رنگین پهن می کردند و علاوه بر آلات و ادوات نیایش مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و ...، در آن میزد (نذری یا ولیمه ‎ای غیر نوشیدنی مانند گوشت، نان، شیرینی، حلوا و ...)، میوه های پردانه به رنگ سرخ خورشید از جمله انار، هندوانه، لبو، خرمالو به نشانه برکت خیزی و باروری و خوراکی های گوناگون فصل نظیر گندم، نخود برشته، شاهدانه، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر، توت خشک، برنجک، برگه زردآلو، سنجد و ... را به نشانه تندرستی، فراوانی و شادکامی می چیدند و با خواندن فال حافظ شبی را کنار یکدیگر به شادی سپری میکردند.

امروزه هم شاهدیم برخی آئین های کهن همانند شب یلدا علیرغم آنکه هزاران سال از عمر آن می گذرد لیکن به جهت ظرافت ها و ظرفیت های معرفتی، هم چنان در فرهنگ مردم جاری و ساری است.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به منظور ثبت گوشه ای از این خاطرات و آداب و رسوم مردم در شب یلدا دوربین خود را به میان شهر برده و با چند تن از شهروندان شیرازی به گفتگو پرداخته است.

یکی از شهروندان که در محله دروازه کازرون شیراز مشغول خرید بود، اشاره ای به خاطراتش در بچگی کرد و با درخواست از گروه تصویربرداری ما فقط به نقل گفته هایش به صورت مکتوب اکتفا کرد و گفت: در شب یلدا معمولاً خانواده‌ها در منزل بزرگتر فامیل دور هم جمع می‌شوند و تا نیمه شب در کنار هم به گفت و شنود می پردازند و اشعار حافظ می‌خوانند.

این بانوی میانسال ادامه داد: خوب به خاطر دارم که در این شب دور هم جمع میشدیم و پدرم برایمان شعر حافظ میخواند و یکی از جذاب ترین کارهای شب یلدا گرفتن فال حافظ برای همه افراد بود که به ترتیب سن از کوچک ترها آغار میشد و هر کسی آرزویی میکرد و فالش توسط بزرگ جمع خوانده میشد.

سری به باغ ارم زدیم و با عابران و بازدیدکنندگان که صحبت کردیم، همه از شور و نشاط شب یلدا و دور همی های فامیلی سخن گفتند.

یکی از پاکبانان منطقه ارم می گوید: در این شب بچه ها و نوه هایم منزل ما دور هم جمع میشوند و از گذشته ها حرف میزنند و قصه گویی می کنند

یکی دیگر از شهروندان عنوان کرد: از قدیم الایام مرسوم بوده که هندوانه و انار برای این شب میخریدیم و خاطره گویی،حافظ خوانی میکردیم و تا نیمه های شب به خوشی سپری میشود.

بانوی جوانی از پوشیدن لباسهایی به شکل میوه های شب یلدا بر تن بچه ها در این شب سخن گفت که از برنامه های یلدایی جدید است.

شهروند دیگری که خود مادربزرگ ایت و پذیرای فرزندان و کوچک ترهای خانواده، اظهار کرد: یکی از مراسماتی که ما ایران ها داریم برگزاری جشن اغلب در این شب انجام میدهیم خواندن غزل حافظ است که مورد علاقه همه جمع میبلسد.

به گزارش شیرازه، شب یلدا یا به قول قدیمی ترها شب چله، فرصتی است برای کنار هم و در جمع بودن برای شبی که هر چند یک دقیقه بیشتر از دیگر شبها بلند نیست اما، بهانه ای است برای احیا آداب و سنت های قدیمی گذشتگان و پاس داشتن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار