رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: با توجه به فرا رسیدن زمان کوچ عشایر از مناطق گرمسیری به سمت مناطق ییلاقی، لازم است رانندگان در جاده‌ها با هوشیاری و دقت بیشتری رانندگی کنند.
کد خبر: ۱۱۰۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳ 17 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا سرهنگ «کیخسرو دستغیب» اظهار داشت: هر ساله در ابتدای فصل بهار عشایر مبادرت به جابجایی احشام خود به سمت مناطق ییلاقی می نمایند و در برخی موارد متأسفانه بر اثر رعایت نشدن قوانین عبور و مرور و نکات ایمنی شاهد برخورد وسایل نقلیه با گله احشام هستیم.

وی ادامه داد: در این وضعیت هم رانندگان وسایل نقلیه در حال حرکت و هم مالکان احشام در هنگام جابجایی بایستی تمام جوانب ایمنی را رعایت کرده و مسئولان حرکت و هدایت احشام هم مانند رانندگان ملزم به رعایت قوانین ترافیکی می باشند.

سرهنگ دستغیب افزود: برابر مقررات هر کس که مسئول حرکت و هدایت حیوانات است‌، هنگام عبور از عرض یا طول تمام معابر در شب باید از علایم هشداری و اخطار دهنده مانند ( فانوس‌، چراغ‌های الکتریکی‌، دستانه یا راکت شبرنگ دار) استفاده نمایند. به هرحال عبور دادن حیوانات در شب و روز از نقاط مشخص شده و تا حد امکان دارای روشنایی ضرورت دارد.

این مقام انتظامی ادامه داد: رانندگان در هنگام حرکت بایستی از انجام اعمالی مانند استفاده از تلفن همراه، استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن که باعث انحراف ذهنی و رفتاری آنان می گردد خودداری نموده و در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند و با دیدن حرکت گله از سرعت خود کاسته و در صورت لزوم تا عبور احشام توقف ‌نمایند.

وی در پایان گفت: چنانچه محرز گردد که مسئول هدایت و حرکت احشام، قوانین ترافیکی را رعایت نکرده و در وقوع تصادف نقش داشته اند، برای آنان سهم تقصیر تعیین و به تناسب مسئولیت خود ملزم به جبران خسارات وارده خواهند بود.

۱۳ هزار و ۶۶۳ خانوار عشایری در مناطق قشلاق و ییلاق استان کرمانشاه مستقر هستند

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه نیز گفت: در سطح استان ۱۳ هزار و ۶۶۳ خانوار با جمعیت ۷۳هزار و ۳۴ نفر در مناطق قشلاق و ییلاق مستقر هستند که چهار درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و یک میلیون و ۳۷۰ هزار راس دام دارند و ۳۰ درصد نیاز پروتئینی استان کرمانشاه را تامین می کنند.

«علی‌جعفر رضایی» ادامه داد: عشایر استان کرمانشاه سالیانه ۱۳ هزار تن گوشت، ۲۵ هزار شیر و فرآورده های لبنی، یک هزار و ۷۰۰ تن الیاف و ۹۰۰ تن روغن کرمانشاهی و ۲۲ هزار قطعه صنایع دستی تولید می کنند.

وی ادامه داد: همچنین عشایر استان کرمانشاه در ۱۴ زیست بوم مانند منطقه اورامانات، منطقه گرمسیری قصرشیرین در قالب ۶۷۰ سامانه مراتع عرفی با حدود ۲۶ هزار و ۵۲۷ هکتار وسعت (مراتع عرفی، مراتعی است برای بهره بردای نسل اندر نسل در اختیار عشایر قرار گرفته است) ساکن می شوند.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار