به بهانه بزرگداشت فردوسی؛
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: تاثیر چشمگیر شاهنامه فردوسی بر آثار شاعران و نویسندگان کرمانشاهی چشمگیر است و کیخسرو آیینی ترین شاعر شاهنامه به تعبیری در دالاهو زاده شده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵ 15 May 2023
 رحمت الله جلیلیان
خلیل بیگ زاده در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به زادروز فردوسی شاعر حماسی ایران، اظهار کرد: فردوسی زنده کننده فرهنگ و اندیشه ایرانی است و فرهنگ شفاهی ما را در اذهان زنده نگاه داشته است.

وی در خصوص اثرگذاری فردوسی بر اندیشه ایرانیان و کرمانشاهیان افزود: شاهنامه فردوسی نامه فرهنگ ایرانی است و استان و مردم کرمانشاه هم بخشی از آن هستند، بر این اساس شاهنامه فردوسی و افسانه های ایرانی در کرمانشاه هم نمود فراوانی دارند.

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: اگر به افسانه ها و روایات و محلات گوناگون و نامگذاری ها که در کرمانشاه رخ داده بنگریم، رد پای شاهنامه فردوسی را می بینیم، کیخسرو آیینی ترین شاعر شاهنامه فردوسی به تعبیری در البرز کوه به تعابیر دیگر در دنا و یا دالاهو و در برف و بوران زاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه شاهنامه فردوسی اثرگذاری عمیقی بر اندیشه کرمانشاهیان نهاده است، خاطر نشان کرد: از جمله شاعران کرمانشاهی که تحت تاثیر شاهنامه فردوسی بودند می توان به میرزا احمد الهامی اشاره کرد که از سرایندگان بزرگ ادبیات عاشورایی است و او را فردوسی حسینی می خوانند و در مثنوی چهارباغ میرزا احمد الهامی یکی از ویژگی محتوای شعر او و ساختار زبانی، بلاغي و عناصر سازنده زبانی او برگرفته از شاهنامه فردوسی است.

وی به شعرای دیگری از کرمانشاه مانند بیدل کرمانشاهی، سلطان قلی کلهر که از شاهنامه فردوسی تاثیر گرفتند، اشاره داشت و گفت: یکی از شاعرانی که بیش از همگان از شاهنامه فردوسی اثر پذیرفته الماس خان امیری کندوله ای است که داستان ببر بیان و سیاوش نامه از آثار او است.

وی گفت: فرامرز نامه از دیگر داستان های الماس خان امیری است که در روزگاران گذشته نقل محافل و مجالس شبانه دهقانان کرمانشاهی بوده، علاوه بر داستان بهمن و فرامرزِ الماس خان امیری کندوله ای که می توان از خورشید و خرامان او نام برد، نادر نامه یا جنگ هفت لشگر است که متاثر از شاهنامه فردوسی بوده است.

استاد برجسته حوزه زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ داستان نویسان استان کرمانشاه طرحی با همکاری حوزه هنری استان اجرا شد و آثار داستان نویسان کرمانشاهی را از سال ١٢٨۵ تا ١٣٩٨ گردآوری کردیم، از بزرگان این حوزه محمد باقر میرزای خسروی، امیر محمد افغانی، علی اشرف درویشیان، منصور یاقوتی، لاری کرمانشاهی و فریبا کلهر است.

وی گفت: محمد باقر اولین نویسنده ای است که رمان تاریخی نگارش کرده، علی محمد جهانی شهرت جهانی دارد و آثاری مانند شوهر آهو خانم از او باقی مانده، علی اشرف درویشیان از نویسندگان حوزه فکر و فرهنگ و اندیشه و اثر مشهور او سال های ابری است که نوعی اثر داستانی با تکیه بر ادبیات اقلیتی، فرهنگ، فکر، اندیشه و ادبیات شفاهی مردم کرمانشاه است.

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی اضافه کرد: فریبا کلهر کرمانشاهی را هم باید بانوی هزار قصه نامید، در حوزه های گوناگونی قلم زده و داستان های فراوانی سروده که در حوزه ادبیات آیینی و ادبیات ملی قلم فرسایی کرده است، به علاوه او را باید نویسنده ادبیات حوزه کودک و نوجوان کرمانشاه بدانیم که بیش از ١۵٠ جلد کتاب به وی منتسب است.

بیگ زاده از جمله بزرگان کرمانشاه در حوزه نویسندگی و شاعری به پرتو کرمانشاهی که او را سعدی کرمانشاه می نامند، اشاره کرد و افزود: محمد جواد محبت که از بزرگان ادبیات آیینی کرمانشاه است، علی یدالله بهزاد کرمانشاهی در حوزه ادبیات رضوی و پایداری حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از شاعرانی که تنها شاعر مثنوی پس از انقلاب اسلامی لقب گرفته احمد عزیزی است که شعر و غزل او به نوعی جریان سورئال را در ذهن تداعی می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار