معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید دارد که تنها راهکار توسعه اقتصادی و رفع بیکاری در کشور فعالیت بنگاه‌های خرد است.
کد خبر: ۱۱۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹ 13 October 2015

به گزارش خبرنگار مهر،علیرضا سلیمانی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیکاری معضل اساسی اقتصاد کشور است، تصریح کرد: از سوی دیگر ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه زنان فارغ التحصیل موجب شده آمار بیکاری با رشد سریع همراه شود.

وی با تاکید به اینکه برای رفع معضلات اقتصادی ما مطالعات ۱۰ ساله خود جهت فعال سازی بنگاه های خرد را مطرح کرده ایم، اضافه کرد: در دنیا هیچ نسخه ای به غیر از فعالیت بنگاه های خرد و کوچک و متوسط برای رفع بیکاری اجرا نمی شود.

به گفته معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فعالیت این بنگاه ها به دلیل مشکلات ساختاری که دارد در کشور با مشکل مواجه است و از جمله اینکه هر چند سرمایه مردمی را به کار می گیرد حجم تولید کم است و بنگاه مجبور است تمام بخش های تولید تا فروش را خود به دوش کشد.

سلیمانی تامین مالی را نیز معضل دیگر فعالیت این بنگاه ها برشمرد و متذکر شد: به منظور حل مشکلاتی که ذکر آن رفت باید پکیج هایی تعریف شود؛ از جمله پیشنهاد ما تمرکز این بنگاه ها در شهرک های صنعتی است تا حداقل از زیر ساخت ها تامین شوند و بتوانند علاوه بر آن نسبت به اخذ سند مالکیت اقدام کرده و استفاده از معافیت مالیاتی استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر این در داخل شهرک های صنعتی مراکز خدمات کسب و کار مشاور فعالیت دارند که می توانند مشاوره های لازم را در اختیار این واحدها قرار دهند.

وی به ارائه سه پکیج آموزشی شامل آموزش کاربردی، مدیریتی و برگزاری دوره های مهارتی بنا به نیاز شاغل برای سرمایه گذاران و کار آفرینان اشاره کرد و بیان داشت: در بحث تامین مالی نیز برای رفع مشکلاتی از جمله تامین ضمانت صندوق ضمانت سرماه گذاری صنایع کوچک فعال شده و می تواند تا ۹ مورد ضمانت نامه را در اختیار متقاضی قرار دهد.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به ریسک بالای فعالیت بنگاه های خرد و بی توجهی به تحلیل ریسک توسط سرمایه گذاران اشاره کرد و با بیان اینکه در تحلیل ریسک بانک ها رسالت خود را در اعطای مشورت به درستی پیاده نمی کنند، ادامه داد: بر این اساس با تبعیت از یک نظام بیمه ای که در دنیا اجرا می شود با بیمه ایران بسته ای تهیه شده است تا خدمات بیمه ای به بنگاه های خرد ارائه شود.

سلیمانی در عین حال کمک به صادرات بنگاه کوچک و استفاده از ظرفیت هفت شرکت فناوری در کشور برای ارتقای فن آوری این بنگاه ها را خاطر نشان کرد و متذکر شد: حمایت از بنگاه های خرد بر عهده یک دستگاه نیست و در سطح ملی و استانی باید حمایت های مطلوب لحاظ شود و هر حوزه نقش خود را ایفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح نام دیگری از طرح بنگاه های زود بازده است یا نه، با انتقاد از عملکرد دولت قبلی تصریح کرد: دولت گذشته کار درست را بد انجام داد و از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان فقط ۲۴ هزار میلیارد تومان به بنگاه ها پرداخت شد که نه تنها رقم کمی بود بلکه در نحوه تخصیص تسهیلات نیز درست عمل نشد.

به گفته معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران این طرح نه تنها مغایر با طرح بنگاه های زود بازده است بلکه با فعال سازی صنایع بزرگ نیز در تعارض نیست و ما معتقدیم بنگاه بزرگ باید متناسب با مزیت منطقه تعریف شود.

سلیمانی در خصوص موازی کاری این طرح با طرح های مشابه در سایر دستگاه ها نیز اضافه کرد: ما تمام تلاش ۱۰ ساله را به دولت پیشنهاد دادیم و نتیجه آن فعالیت ۳۸۰ تجمع کسب و کار در کشور است؛ در مقابل انتظار می رود مسئولان نیز برای توسعه حوزه های تعریف شده در خوشه های صنعتی احصا شده استان ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به گردن ما افتاده در حالی که نه منابع داریم و نه زورمان به دستگاه ها می رسد، متذکر شد: با این وجود به فعال سازی بنگاه های خرد اعتقاد داریم و حاضریم از این طرح در استان ها دفاع کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهردر خصوص اینکه این طرح چگونه می خواهد تاثیرات اقتصاد جهانی و سیاست های خارجی در اقتصاد را مدیریت کند به شکلی که بنگاه آسیب نبیند، ادامه داد: ما معتقدیم سیاست هسته ای باید پیش رود و در عین حال نمی توان در دنیا اقتصاد انحصاری داشت؛ چرا که دنیا یک دهکده بدون مرز است.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران معتقد است تنها راهکار برای حضور در بازارهای جهانی ایجاد مزیت برای جلب نظر بازارها است و اینکه طوری سیاست گذاری کنیم که ارزش افزوده مد نظر باشد.

به گفته سلیمانی حتی اقتصاد مقاومتی نیز با وجود اینکه اقتصادی درون زا و منطبق بر کسب و کار مردمی است اما در عین حال برون گرا و صادراتی است و به این مهم توجه دارد.

وی با ذکر مثالی به برند حلال در دنیا اشاره و تصریح کرد: هر چند تمام تولیدات ایران حلال است اما در جذب بازار یک میلیون ۶۰۰ هزار نفری مسلمانان کشورمان هم موفق عمل نکردیم.

وی تاکید دارد در عین حال در اقتصاد جهانی لزومی ندارد با کشورهایی که با ما عناد دارند با از دست دادن مصالح ملی وارد مذاکره شویم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در خصوص مزیت های استان اردبیل در توسعه بنگاه های خرد به لبنیات، عسل، سیب زمینی، مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی، گردشگری و فرش اشاره کرد و متذکر شد: برای توسعه این صنایع باید مسئولان استانی نیز پای کار بیایند و مشارکت کنند.

سلیمانی تمرکز استان به راه اندازی صنایع مادر را تنها در صورتی که متناسب با مزیت ها باشد صحیح دانست و تاکید کرد: به عنوان مثال پتروشیمی در این استان ایده اشتباهی بوده و باید گاز اتیلن کیلومتر ها دور از منبع به استان انتقال یابد و بعد محصول تولیدی کیلومتر ها دور تر منتقل شود در حالی که فقط ۵۰۰ شغل ایجاد می شود.

وی افزود: در مقابل اگر واحدهای فرآوری شیر یا سیب زمینی فعال می شد با صرف هزینه های انتقال کمتر می شد زمینه های شغلی به مراتب بیشتری فراهم ساخت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار