سال ها بود شهر چنارها و انارها، نه رنگ و بویی داشت از گذشته اش و نه نشانی داشت از اقلیم کوهپایه ای. رشد آهن و سیمان در این شهر، سال ها از رشد درخت سبقت گرفته بود و سر باز ایستادن نداشت.
کد خبر: ۱۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰ 07 March 2015

تهران اما باید تغییر می کرد. باید این شهر دود و خاکستر به شهر زیست پذیرتری تبدیل می شد؛ شهری که روزگاری به چنارهایش شهره بود، باید دوباره جان می گرفت. از این رو نخستین گام ها در سال 85 برداشته شد و در عرض کمتر از 9سال خیلی زود توانست تغییر چهره دهد و به شهر دوست داشتنی تری تبدیل شود. هر روز بوستانی تازه، هر روز درختانی بیشتر.

سرانه فضای سبز تهران در سال 84رقمی کمتر از 8.5متر را نشان می دهد. در حال حاضر این رقم به بیش از 15.5متر رسیده است و مدیریت شهری تهران با ترغیب شهروندان به درختکاری و افزایش بوستان های شهر تلاش دارد تا سرانه فضای سبز شهری را به 18متر برساند. رشد تهران در توسعه سرانه فضای سبز شهری در طول سال های گذشته بیش از 82درصد است.

در واقع در طول 9سال گذشته به طور متوسط هر سال رشدی تقریبا 10درصدی داشته است. این اتفاقات بیانگر گام جدی تهران برای دستیابی به اهداف ترسیم شده مدیران در سال 1404است. تهران قرار است در این سال در زمره 50شهر برتر جهان به لحاظ شاخص های کیفیت زندگی قرار گیرد و زندگی در آن رنگ و بویی تازه یابد.

 

* دیدگاه زیستمندانه در شهر

درست از نخستین سال هایی که شهردار فعلی سکان اداره پایتخت را در دست گرفت یکی از رسالت های مدیریت شهری را توسعه دادن و توجه کردن به پیوند مردم با طبیعت دانست. به همین دلیل محمدباقر قالیباف از توجه نکردن به توسعه فضای سبز و زیستی شهر همواره گله کرده و در این راستا قدم برداشته است.

به گفته وی «مسکن در تهران نقش کالا را گرفته و در حوزه اقتصادی باید به این بحث نیز توجه داشته باشیم. از این رو با این شرایط سخت سیاستگذاری در حوزه های زیست شهری و مشکلاتی که در زمینه جغرافیا، اقلیم و توپوگرافی که در شهر و استان تهران وجود دارد، روبه رو هستیم.

به عبارتی با این جمعیتی که در این دشت متمرکز هستند، داشتن سرانه حدود 15هزار هکتار پارک و فضای سبز و داشتن حدود 38هزار هکتار کمربند سبز در اطراف شهر تهران کار آسانی نیست. این در حالی است که شهرداری تهران به دنبال توسعه کمربند سبز اطراف تهران است و باید کمربند سبز را به حدود 50هزار هکتار برسانیم تا بتوانیم این کمربند سبز را چه در جنوب شهر و چه در ارتفاعات البرز تکمیل کنیم.»

به اعتقاد وی مدیریت شهری باید بتواند، 15هزار هکتار فضای سبز فعلی را در آینده به 18هزار هکتار برساند و سرانه فضای سبز را در شهر بالا ببرد. نکته دیگری که شهردار تهران بر آن صحه می گذارد این است که توزیع پارک ها را در سطح مناطق شهر تهران عادلانه کند. در سال جاری مدیریت شهری به منظور توسعه فضای سبز شهری و دستیابی به سرانه فضای سبز بیشتر، اقدام به کاشت 5میلیون نهال در سطح شهر کرده است. سال گذشته نیز مدیریت شهری بیش از 2میلیون نهال در سطح شهر تهران غرس کرد.

 

* جنگل کاری در حاشیه تهران

در سال 1384کمیسیون زیربنایی هیأت دولت طرحی را به تصویب رساند که در آن مقرر شد پایتخت دارای 50هزار هکتار کمربند سبز شود. طرحی که از سال 65مطرح شده بود و عملیات اجرایی آن نیز از سال 69در اطراف تهران به اجرا گذاشته شد. اگرچه در طول 15سال اجرای این طرح تا سال 84تنها 20هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال 84این روند رشد بیشتری یافت. تاکنون و در عرض تقریبا 9سال این طرح پیشرفتی بیش از 74درصدی داشته است.

تاکنون حدود 38هزار هکتار جنگل کاری در قالب کمربند سبز به اجرا درآمده است. در سال جاری نیز هزار و 350هکتار از اراضی اطراف تهران در قالب طرح کمربند سبز درختکاری خواهد شد. در واقع در طول 9سال گذشته به اندازه 15سال آغازین اجرای این طرح درختکاری در اطراف تهران انجام شده است.

 

* باغ ها و روددره ها

برای توسعه فضای سبز پایتخت بسیاری از مناطق شهری که چندان مورد توجه نبود به عرصه های بوستانی و باغی تبدیل شد. مدیریت شهری تهران با تملک 61باغ قدیمی در مناطق مختلف تهران و توسعه درختکاری و اختصاص آن به فضای سبز و فراغتی موجب گسترش فضاهای تفریحی و سبز شده است. در کنار آن توجه جدی مدیریت شهری به ساماندهی روددره های پایتخت، در واقع نفس تازه ای به رگ های پیر و فرتوت این شهر دمیده است.

7 رود دره پایتخت در طول سال های گذشته به عرصه های فضای سبز و بوستانی پایتخت تبدیل شده اند. 159هکتار از اراضی شهری که تا پیش از آن مراکز آسیب رسان و کانون جرم خیزی شهری بودند به تنفسگاه شهر تبدیل شدند و 80هکتار شامل 2روددره کن و اوین درکه نیز در سال جاری به این مساحت اضافه شدند.

همه اینها بیانگر خیز بلند شهر برای تبدیل به عرصه ای زیست پذیرتر بوده است. در حال حاضر نیز کل فضای سبز تهران با احتساب فضای سبز درون شهری و برون شهری به بیش از 41هزار هکتار می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار