نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران شهر دولت است و مردم تهران، هزینه های مادی، اجتماعی و روحی حضور دولت در شهرشان را پرداخت می کنند، که نباید این گونه باشد.
کد خبر: ۱۱۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲ 17 October 2015
محمد مهدی تندگویان با بیان این که تهران، بی مهابا پر از جمعیت شده و بدون هیچ چشم اندازی، هر که توانسته به تهران مهاجرت کرده و البته این روند همچنان ادامه دارد و این باعث شده که کالبد معماری این کلان شهر به دلیل هجوم این همه جمعیت از بین برود و شکسته شود گفت: انبوه جمعیت و درآمدزایی ساخت و ساز، موجب شد تا تهران به ارتفاع برود و خانه های قدیمی به برج های مرتفع تبدیل شوند و به این ترتیب، به هویت شهر خیانت شد و کالبد و نمای شهر به شدت آسیب دید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که کالبد و نمای شهر هیچ وقت درست نمی شود، مگر این که اتفاق عجیب و غریبی در تهران بیفتد، اظهار کرد: خیلی از خانه های تهران که تخریب شدند، نیاز به تخریب نداشتند و صرفاً در جهت منافع مادی تخریب شدند و این اقدام، اصالت تهران را بر هم زد.

تندگویان با بیان این که در تهران اگر برای سازنده سود کند، خانه 10 ساله را هم خراب می کند اما در اروپا، خانه هایی با قدمت 200 سال هم اگر استحکام داشته و ایمن باشند تخریب نمی شوند، تصریح کرد: نتیجه این اقدام، این است که تهران روز به روز دچار تغییر و تحول می شود اما شهرهای اروپایی، هویت معماری خود را قرن هاست که حفظ کرده اند.

وی با تأکید بر این که هویت معماری ما، صرفاً در داستان هایمان قابل جست و جوست و به عنوان نمونه، وقتی داستانی در مورد کافه ای در لاله زار می خوانیم، آن کافه امروز وجود خارجی ندارد، اضافه کرد: این در حالی است که اروپا، ادبیات معماری و شهرسازی خود را هم در داستان ها و هم در واقعیت حفظ کرده و اگر داستان گوژپشت نتردام را می خوانند، می توانند کلیسایی که نام آن در این داستان آمده را نیز از نزدیک ببینند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که بسیاری از محله های تهران قدیم، الآن دیگر وجود خارجی ندارند، اظهار کرد:   نه آن محله ها را حفظ کرده ایم و نه کالبد و نمای شهر را و این ناشی از سیاست های کلی اشتباهی است که از گذشته، نه تنها به معماری که به همه اجزای شهر از ترافیک و آلودگی هوا گرفته تا آب و هوا، ضربه زده است.

تندگویان با بیان این که بر خلاف برخی تصورات، تهران از مستضعف ترین شهرهای ایران است، چون مردم آن حتی هوای پاک هم برای نفس کشیدن ندارند، تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین مشکلاتمان، این است که الگویی برای هویت شهری مان نداریم و اساساً معمارانمان هم هیچ تعریف واحدی از چیزی که به آن «معماری ایرانی –  اسلامی» می گوییم، ندارند.

وی با تأکید بر این که سبک و مدل معماری ایران با قدمت چند هزار ساله از تمام معماری های دنیا قدیمی تر است و نظام مهندسی امروز ما در معماری قدیم ایرانی بوده، اضافه کرد: در ایران قدیم برای معماری و معماران ارزش بسیاری قائل بودند و از این رو، می توانیم بگوییم اصالت معماری جهان به معماری ایران باز می گردد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در تهران صرفاً بحث نما مطرح است نه کالبد، چرا که کالبد شهر نابود شده و راهکاری نیز برای احیای آن وجود ندارد، اظهار کرد: خیلی همت کنیم، بتوانیم از بناها و بافت های قدیمی و با هویت باقی مانده  شهر، حفظ و نگهداری کنیم.

تندگویان با بیان این که سیاست های دولت در ادوار مختلف این بلا را بر سر تهران آورده و باعث شده تا این جمعیت انبوه به تهران هجوم بیآورند، تصریح کرد: باید انگیزه و رغبت حضور در تهران کاهش پیدا کند که در چشم انداز، چنین چیزی را نمی بینیم و حتی جا به جایی پایتخت که البته آن را هم اصلاً عملیاتی نمی بینیم نیز نمی تواند این ترکیب را بر هم بزند.

وی در پایان با تأکید بر این که تهران به هر حال شهر دولت است و مردم تهران، هزینه های مادی، اجتماعی و روحی حضور دولت در شهرشان را پرداخت می کنند، خاطرنشان کرد: ظاهراً شهروندان تهران، چاره ای جز تحمل وضع موجود در شهرشان که آنقدر بزرگ شده که پاسخگوی جمعیت و وسعت خود نیست را ندارند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار