در نشست خبری مطرح شد؛
به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تهران، نشست هم‌اندیشی رؤسا، در خصوص مشارکت و برگزاری جشنواره هنری «گنجینه مهر» در کتابخانه و موزه ملی مَلِک تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸ 27 November 2023

به گزارش خبرنگار تابناک تهران، این نشست صبح روز دوشنبه ۶ آبان ماه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، محمدجواد استادی مشاور مدیرعامل مؤسسه و مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی، دکتر علیرضا شیخی رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر  در کتابخانه و موزه ملی مَلِک تهران برگزار شد.

جشنواره «گنجینه مهر» با محوریت امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود

در ابتدای نشست محمدجواد استادی مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی در این نشست اظهار کرد: این مؤسسه به عنوان رکن هنری مجموعه آستان قدس رضوی به شکل جامع در حوزه‌های هنری مختلف مورد نیاز جامعه؛ از هنر‌های سنتی تا هنر‌های نوین با محوریت فرهنگ رضوی فعالیت می‌کند.

استادی ادامه داد: مأموریت ما تلاش برای امتداد اجتماعی زیارت در زیست انسان معاصر است که در این میان، هنر بهترین ابزار برای این امر است.

وی از مکتب هنر رضوی به عنوان محور مرکزی فعالیت‌های این مؤسسه در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و تولید آثار هنری نام برد و افزود: در مسیر شکل‌گیری مکتب هنر رضوی به ویژه بُعد نظری آن نهاد‌های مختلف اجرایی و دانشگاهی می‌توانند به ما کمک کنند چنان‌که در دو سال اخیر با تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه هنر همکاری‌های خوبی انجام شده است.

برگزاری ۲ رویداد ملی هنری در سال جاری

مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی گفت: حول محور انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان این مؤسسه و دانشگاه هنر، رویداد‌های ملی هنری از جمله دومین کنگره «فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی» با محوریت مکتب هنر رضوی امسال برگزار خواهد شد چنان‌که فراخوان ارسال مقالات این کنگره اعلام شده و مراسم اختتامیه آن در هفته پژوهش در مشهد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در برگزاری جشنواره‌های هنری ادامه داد: جشنواره گنجینه مهر، دیگر رویداد ملی هنری است که مؤسسه با همکاری دانشگاه هنر در راستای کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها با رویکرد هنر‌های کاربردی و سنتی به ویژه سوغات زائر با رنگ و بوی فرهنگ و معارف رضوی امسال برگزار خواهد کرد.

استادی تصریح کرد: اگرچه برگزارکنندگان اصلی نخستین جشنواره گنجینه مهر این مؤسسه و دانشگاه هنر هستند، اما مراکز دانشگاهی و اجرایی مرتبط نیز در برگزاری جشنواره گنجینه مهر همکاری خواهند داشت.
وی اضافه کرد: پس از جمع‌بندی نظرات در این جلسه مشورتی موضوعات و ضوابط جشنواره به تأیید شورای سیاست‌گذاری خواهد رسید و نشست خبری اعلام فراخوان جشنواره و رونمایی از پوستر آن نیز به زودی در تهران برگزار خواهد شد.

لزوم بهره‌گیری از گنجینه هنری حرم رضوی

جشنواره «گنجینه مهر» با محوریت امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود

در ادامه امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن ابراز خرسندی از حضور رؤسا، استادان و مدیرگروه‌های دانشکده‌های هنر کشور در این نشست در مکتب هنر رضوان گفت: امیدوارم با برگزاری جشنواره گنجینه مهر با همکاری دانشگاه‌های هنر، اتقافی بزرگ در حوزه هنر‌های کاربردی و سنتی بیفتد و از گنجینه بی‌مانند هنری موجود در حرم مطهر رضوی با سابقه تاریخی چند سده بتوان در فضای امروزی استفاده جدی‌تری کرد.

حکیمی افزود: هدف ما در نخستین دوره جشنواره گنجینه مهر، درگیرکردن دانشجویان دانشگاه‌های هنر با گنجینه هنر و معماری حرم مطهر رضوی و تولید محصولات هنری کاربردی با بهره‌گیری از آرایه‌های هنر و معماری حرم مطهر است که مردم را در زندگی روزمره حتی در خانه خود به یاد حضرت رضا (ع) بیندازد.

وی در این نشست به برخی از فعالیت‌های مؤسسه در حدود سه سال اخیر از جمله ورود جدی‌تر به حوزه هنر و معماری حرم مطهر و آغاز همکاری با هنرمندان استان سمنان در حوزه ایده‌پردازی و ثبت سفارش محصولات هنری اشاره کرد.

همچنین حکیمی در خصوص نحوه شرکت در جشنواره گفت: هنرمندان می‌توانند جهت نام‌نویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی mehrfestiv.ir مراجعه کنند. البته اختتامیه  اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن نمایشگاهی را برگزار و صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم تا بیایند و از ایده‌ها و آثار استفاده کنند.

اهمیت مشارکت حداکثری دانشجویان هنر

جشنواره «گنجینه مهر» با محوریت امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود

دکتر علیرضا شیخی رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر و دبیر جشنواره گنجینه مهر نیز در این نشست به برگزاری چنین نشست هم‌اندیشی با حضور جمعی از رؤسا و استادان دانشگاه‌های هنر تهران و اصفهان در این دانشگاه در پایتخت اشاره و بیان کرد: در چند سال اخیر هنر‌های کاربردی به هنر‌های تزئینی در حد یک تابلو محدود شده است. همچنین شاهد رکود و ناامیدی در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های هنری پس از شیوع بیماری کرونا بودیم.

 شیخی افزود: هدف دانشگاه هنر در مشارکت در برگزاری نخستین جشنواره گنجینه مهر که در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حال پیگیری است، انجام فعالیتی برای امام رضا (ع) و دعوت دوباره دانشجویان به فعالیت هنری است. امیدواریم سایر دانشگاه‌های هنری کشور نیز در این امر ما را یاری کنند.

وی اظهار کرد: اگرچه هدف ما در برگزاری جشنواره گنجینه مهر مشارکت حداکثری دانشجویان در جشنواره است، اما مخاطبان آن علاوه بر دانشجویان رشته‌های هنری، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هنر و عموم فعالان در حوزه هنر‌های کاربردی نیز هستند.

در ادامه دبیر نخستین جشنواره گنجینه مهر به معرفی بخش‌های جشنواره پرداخت و گفت: به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری گنجینه‌ای از عکس‌های هنر‌های بکار رفته در حرم مطهر رضوی همچون کاشی‌کاری‌ها و نقوش آن‌ها، آینه‌کاری‌ها، فلزکاری‌ها، حجاری‌ها و... از طریق سایت جشنواره در دسترس شرکت‌کنندگان به‌ویژه دانشجویان دانشگاه‌های اقصی نقاط کشور قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما در برگزاری جشنواره گنجینه مهر تنها تولید یک اثر هنری توسط شرکت‌کنندگان نیز نیست بلکه هدف تولید آثاری است که قابلیت تولید انبوه هم داشته باشد. اگر در برگزاری نخستین دوره این جشنواره بتوانیم حداقل ۱۰ ایده را به تولید برسانیم، ما مأموریت خود را در این دوره انجام داده‌ایم.

در ادامه نشست، استادی، حکیمی و شیخی به سؤالات خبرنگاران پیرامون جشنواره «گنجینه مهر» پاسخ دادند.

در پایان نیز از پوستر جشنواره «گنجینه مهر» رونمایی شد.

پوستر جشنواره «گنجینه مهر»

جشنواره «گنجینه مهر» با محوریت امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار