مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به میزان بارش باران در سال آبی جاری، گفت: تاکنون بارش باران در استان بوشهر نسبت به سال آبی گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶ 15 March 2024

به گزارش تابناک بوشهر، علی محمدی میانگین بارش باران در سال آبی جاری از مهرماه تاکنون را ۹۸ میلیمتر اعلام کرد و افزود: نیمه نخست سال آبی قبل میزان بارش باران در استان بوشهر ۳۰۵ میلیمتر ثبت شد که امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۶۸ درصد کاهش یافته است.

وی بارندگی موثر در استان بوشهر را در فصل پاییز و زمستان دانست و بیان کرد: بارش باران در فصل بهار درصد کمی از میانگین بارش سالانه به خودش اختصاص دارد و فصل تابستان هم این استان خشک است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه تا پایان سال کمتر از ۶ روز دیگر باقی است گفت: عملاً فصل بارش باران‌های موثر گذشته است تاکنون ۳۹ درصد بارش باران که باید در طول یک سال اتفاق می‌افتاده رقم خورده است.

محمدی کاهش بارش باران در همه مناطق استان بوشهر محسوس و مشهود دانست و بیان کرد: در مرکز، شمال و جنوب استان بوشهر بارش باران نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی بیشتر کاهش بارش بارندگی استان بوشهر را در حوضه آبی بخش ارم، شهر جم، بزپر ارم، اهرم، ایستگاه سرقنات دشتستان، دشتی دانست و خاطرنشان کرد: کاهش بارش باران در تمامی نقاط استان بوشهر محسوب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه امسال شرایط بارندگی در استان نامطلوب بوده است اضافه کرد: کاهش بارش باران در منابع آبی سال آینده اثر می‌گذارد از جمله در بخش آب سطحی است که سبب کاهش آورد رودخانه‌های استان بوشهر می‌شود.

محمدی دیگر اثر کاهش نزولات جوی را سبب کاهش آب ورودی به سد‌ها دانست و اضافه کرد: این مهم امکان ذخیره‌سازی آب برای سال آینده کمتر کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش باران سبب شده که مزارع و اراضی کشاورزی که در کنار رودخانه‌ها قرار دارند آب مورد نیاز آن‌ها تأمین نشود گفت: عدم بارندگی سبب می‌شود سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه نشوند و ورودی آب به مخازن آب زیرزمینی کمتر می‌شود و از آن طرف با توجه به کاهش آورد رودخانه‌ها و ورودی سدها، فشار بیشتری بر منابع آب زیرزمینی وارد و برداشت آب از منابع زیرزمینی بیشتر و ورودی آب هم کمتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار امیدواری کرد تا پایان سال بارندگی پیش‌بینی شده محقق شود و با اضافه شدن بارش‌های بهاری که امیدوارم موثر باشند بخشی از کاهش بارندگی و خشکسالی کاهش داده شود و عقب‌ماندگی آورد آب را جبران کنند و با تزریق اعتبارات لازم زمینه تکمیل هر چه سریع‌تر پروژه‌ها فراهم شود تا ضریب تاب‌آوری و میزان ظرفیت ذخیره‌سازی روان آب‌های فصلی توسعه دهد.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار