شهردار مشهد گفت: برای سال تحویل اتوبوسرانی و قطار شهری ما از ۶ صبح روز سه شنبه به مدت ۴۰ ساعت؛ مستمر و بی‌وقفه فعال خواهند بود و این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۵۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶ 20 March 2024
به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا قلندرشریف" در برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگو سیمای خراسان رضوی اظهارکرد: هر سال شهر مشهد در ایام نوروز حال و هوای بانشاط و روح‌انگیزی دارد. امسال تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را داریم؛ برنامه‌های استقبال از بهار در این راستا ویژه‌تر شده و برنامه‌های ما هدفمند و مبتنی بر روحیات معنوی؛ قرآنی و... شده؛ برنامه‌های استقبال از بهار امسال تقریبا تا عید فطر ادامه دارد.
 
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن محلات از نیمه دوم رمضان در مشهد گفت: برنامه‌های مناسبتی و رویداد محور را با محورهای فرهنگ رضوی و حماسی و ملی را مدنظر داریم؛ نمایشگاه قرآن را در محلات در نیمه دوم ماه مبارک رمضان خواهیم داشت؛ نمایشگاه بین‌المللی قرآن را نیز در نمایشگاه بین‌المللی با حمایت شهرداری مشهدمقدس و سایر نهادها برپا کردیم؛ برنامه «نسیم وحی» در بوستان‌های منتخب و برنامه «نوای ملکوتی» در مساجد عمدتا حاشیه شهر با حضور قاریان بین‌المللی برگزار می‌شود؛ «قرار زیارت» امسال پررنگ‌تر خواهد شد و با همکاری مساجد؛ زیارت دسته جمعی و خانوادگی با ایاب و ذهاب در دستور کار است.
 
شهردار مشهد ادامه داد: برنامه «افطاری ساده» را دنبال خواهیم کرد و یک فرهنگ‌سازی مبتنی بر مودت میان مردم برقرار خواهد شد. این رخداد حالت پویش دارد که شهرداری متولی و حامی آن است؛ سفره افطار ۸ کیلومتری را احتمالا در خیابان امام رضا(ع) با همکاری نهادهایی چون فرمانداری و استانداری داریم که برای روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) تدارک دیده شده است.
 
وی در خصوص المان‌های بهاری افزود: ۷۰۰ المان در ۳۰۰ نقطه شهر جانمایی شده و ۲۰ المان ثابت با موضوعات قرآنی و ایثار و شهادت خواهیم داشت که بعد از اتمام جشنواره نیز در سطح شهر ماندگار خواهد بود؛ فراخوان هنرهای شهری ما؛ ملی است؛ استقبال از بهار مشهد یک «برند خاص» است و هر سال وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود؛ از مردادماه امسال فراخوان را دنبال کرده‌ایم و موضوعات المان‌ها خاص و هدفمند است.
 
قلندرشریف بیان کرد: امسال دومین دوره جشنواره هنرهای نوری را در کوهسنگی مشهد در وسعت ۶ هکتار خواهیم داشت و سوم فروردین؛ ساعت ۲۰؛ افتتاحیه رسمی این جشنواره است و هر شب از افطار تا سحر؛ این جشنواره برپا خواهد بود. رویدادهای مذهبی و ملی و حماسی در این جشنواره تلفیق شده و رویکرد آن هم خانواده محور است و حتما خانواده‌ها از افطار تا سحر از این جشنواره بهره می‌گیرند.
 
وی گفت: این یک برنامه بی‌نظیر در سطح کشور است و مدت زمان آن نیز نسبتا طولانی است و فرصت برای بازدید خانواده‌ها فراهم است.
 
شهردار مشهد با اشاره به کاشت گل‌های بهاری درسطح شهر افزود:جشنواره هنرهای شهری و استقبال از بهار به بلوغ مناسبی رسیده؛ همچنین حدود ۱۵ میلیون بوته گل در سطح شهر کاشته شده و ۱۹ جشنواره گل‌آرایی با پراکندگی در سطح شهر داریم؛ ۱۱۰۰ المان گل نیز در سطح شهر پراکنده است؛ در هر موقعیت مکانی با یک موضوع و هدف خاص؛ این المانها جانمایی شده؛ برای مثال در میدان شهدا «تونل زمان» جانمایی شده است.
 
وی ادامه داد: حدود یک ماه است رخداد «شهرتکانی» با محور رنگ‌آمیزی و گل کاری و ... را داریم؛ همکارانم خستگی‌ناپذیر شهر را آماده استقبال از بهار می‌کنند.امسال المان‌ها در تمام شهر پررنگ شده؛ سراسر شهر باید بانشاط باشد و هدف‌گذاری شورای ششم شهر مشهد در حاشیه شهر ویژه است و خدمات عمرانی و... در این مناطق برجسته و در ارتقای کیفیت زندگی و حتی اشتغال‌آفرینی نیز موثر واقع شده است.
 
قلندرشریف گفت: سومین دوره جشنواره ورزشی ماه مبارک رمضان را در سه گروه بانوان و آقایان و جانبازان عزیز در ۱۹ رشته برگزار می‌کنیم؛ این رقابت‌ها در سالن‌های سطح شهر پراکنده است؛ امسال ورزش‌های ساحلی را نیز داریم؛ تمام پروژه‌های ورزشی دو سال اخیر با پیوست ورزش ساحلی همراه بوده و نمونه آن در بوستان «برکت» است؛ در ماه مبارک رمضان این رویکرد ورزشی؛ ویژه‌تر و در این میان؛ فوتسال شاخص‌تر است. ورزش در ماه مبارک در مشهدمقدس تبدیل به یک فرهنگ شده؛ جشنواره دیگری در حوزه نمایش و سرود با انتشار فراخوان داشته‌ایم و در نقاط مختلف سطح شهر؛ این جشنواره‌های خیابانی برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اجرای برنامه های تاریخی و با قدمت در ایام نوروز اظهارکرد: در ۵۰۰ نقطه مشهد امسال موضوع «پرده‌خوانی» را خواهیم داشت؛ موضوعی که شاید جوانان ما با آن آشنایی نداشته باشند؛ موضوعات مذهبی و حماسی؛ محور این «پرده‌خوانی‌ها» است و نقش مهمی در احیای سنت پرده‌خوانی خواهد داشت.
 
شهردارمشهد در خصوص اقدامات حوزه حمل‌ونقل برای استقبال از بهار1403 گفت: در حوزه حمل و نقل برنامه‌های خاصی داریم؛ برای سال تحویل اتوبوسرانی و قطار شهری ما از ۶ صبح فردا به مدت ۴۰ ساعت؛ مستمر و بی‌وقفه فعال خواهند بود و این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ خواهد داد؛ اتوبوس‌های پیرامون حرم رضوی تقویت شده؛ تاکسیرانی فعال است و نظارت جدی خواهیم داشت.
 
وی افزود: در حوزه حمل و نقل درون شهری تمام امکانات خود را بسیج کرده‌ایم و از مردم درخواست داریم حتی‌المقدور از حمل و نقل شخصی استفاده نکنند؛ پارکینگ‌های ما فعال هستند و برای تسهیل تردد؛ درخواست استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را داریم؛ سرویس بهداشتی‌های پرتابل و سیار به ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر برای تسهیل امور زائران در نظر گرفته شده و در برخی نقاط نیز حمام‌های سیار در نظر گرفته شده است.
 
قلندرشریف ادامه داد: بیشترین زائر ورودی ما از پایانه مسافربری امام رضا(ع) است؛ ۴ ایستگاه استقبال از زائر پیش‌بینی شده؛ در پایانه نیز به صورت ویژه یکی از این ایستگاه‌ها مستقر است؛ پایانه مسافربری آماده است و برنامه‌های فرهنگی نیز در این مکان اجرا و عموما نیز این اقدامات؛ «خانواده محور» است.
 
وی بیان کرد: استانداری خراسان رضوی نیز در این حوزه با جدیت پای کار است؛ با مبدا سفر هماهنگی لازم شده تا بلیت رفت و برگشت تهیه شود تا به ویژه در زمان بازگشت با موضوعات ازدحام سفر روبه‌رو نشویم؛ امکاناتی برای اسکان زائران به صورت محدود نیز در پایانه فراهم شده است.
 
شهردار مشهد ادامه داد: ۴۲ محل اسکان موقت و اضطراری به شکل سرپوشیده فراهم کرده‌ایم و حدود ۴۵ هزار محل خواب و اسکان مهیا شده و با ستاد اسکان استان و شهرستان مشهد؛ در این زمینه هماهنگ هستیم؛ در صورت مساعد بودن هوا؛ پارک‌های ما نیز امکان اسکان دارند؛ بوستان زائرپذیر غدیر نیز اینک مهیاست و زائران امکان استفاده دارند. در تمامی اماکن اسکان؛ اکیپ‌های آتش‌نشان حضور دارند تا ضریب ایمنی افزایش یابد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار فضای پارک دائم در پارکینگ‌های دائمی در نقاط شهر مشهد به‌ویژه هسته مرکزی شهر فعال بوده و به‌صورت یکپارچه مدیریت می‌شوند.
 
قلندرشریف افزود: از این تعداد؛ ۴ هزار فضای پارک در هسته مرکزی شهر واقع‌ شده اما با توجه به حضور خیل عظیم زائران بارگاه حضرت رضا(ع) در ساعات آغازین سال نیاز است تا تعداد فضای پارک در هسته مرکزی افزایش پیدا کند.
 
وی گفت: بر همین اساس با تعامل و رایزنی‌های صورت گرفته در کنار ۴ هزار فضای پارک دائم موجود، تاکنون تعداد ۶ هزار فضای پارک به‌صورت موقت از ظرفیت سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با استقبال از بهار از قبیل آستان قدس رضوی، سازمان نظام‌مهندسی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شناسایی‌ شده است و در روزهای آتی به چرخه خدمت‌رسانی افزوده خواهد شد.
 
شهردار مشهد در خصوص پویش «مشهد مهربان» در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بیان کرد: محوریت این موضوع؛ مساجد و شوراهای اجتماعی محلات است؛ سال گذشته حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را داشتیم؛ با مراجعه به مساجد محل و شوراهای اجتماعی محلات؛ شهروندان امکان مشارکت در پویش «مشهدمهربان» را دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های مدیریت شهری، مترو و قطار شهری است؛ خط یک و ۲ بهره‌برداری شده؛ دسترسی اصلی ایستگاه الندشت و پله‌های اضطراری آن چندی قبل به بهره‌برداری رسید. فاز یک خط ۳ قطار شهری مشهد برای ما بسیار مهم است؛ امروز انتقال قطار از مسیر خط ۲ به تونل خط ۳ رقم خورد که یک کار ویژه است؛ این مهم با همت متخصصان قطار شهری مشهد رقم خورد.
 
قلندرشریف گفت: اهمیت این مهم به این خاطر است که خطوط قطار شهری تاکنون حرم مطهر رضوی را پوشش نداده اما با این اتفاق و بهره‌برداری از فاز یک خط ۳؛ حرم مطهر رضوی نیز تحت پوشش قطار شهری قرار می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: سال آینده ان‌شاالله ایستگاه سلامت بهره‌برداری می‌شود؛ تست گرم فاز یک خط ۳ را نیز در نیمه فروردین خواهیم داشت و امیدواریم در تابستان آینده؛ این خط مسافرگیری داشته باشد.باید به صورت ویژه از تولیت آستان قدس رضوی و همچنین استاندار خراسان رضوی برای پروژه عظیم قطار شهری تشکر داشته باشم.
 
شهردار مشهد در خصوص هزینه های احداث قطارشهری افزود: هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که بسیار بالا است؛ حفاری خط ۳ در جبهه غربی نیز از ماه قبل آغاز شده است.
 
وی در خصوص بهره‌برداری از دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی ادامه داد: با توجه به حضور زائران نوروزی و ازدحام جمعیت و ترافیک شهر و به‌منظور تسهیل در تردد زائران و مجاوران، دوربرگردان غیرهمسطح شهیدمیرزایی بدون منتظر ماندن برای مراسم رسمی، امروز به بهره‌برداری رسید.
 
قلندرشریف در پایان گفت: برهمین اساس این پروژه که در بزرگراه شهید میرزایی حدفاصل میدان فجر و پل رسالت و میدان بار نوغان احداث‌ شده از امروز زیربار ترافیکی رفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار