کد خبر: ۱۱۶۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷ 18 May 2024

ویرگول و نقطه ویرگول، هردو جزو علائم نگارشی پرکاربرد در فارسی محسوب می‌شوند که عدم آشنایی با نحوه استفاده از آن می‌تواند مفهوم جمله را به کلی تغییر دهد پس در این مقاله سعی کردیم تا این نکات آموزشی را جمع آوری و در اختیارتان قرار دهیم.

ویرگول(؛)

ویرگول که از آن با نام‌هایی دیگر همچون درنگ نما و نیز کاما یاد می‌شود به صورت «و» برعکس و کوچک (،) نوشته شده و جزو علائم رایج در زبان فارسی محسوب می‌شود که برای تایپ آن در زبان فارسی از فشردن دکمه shift+t استفاده می‌شود. از این نشانه جهت مکث کوتاه دو کلمه در یک جمله استفاده شده که با یکدیگر پیوستگی دارند، در زیر به چند مورد از موارد پر کاربرد اشاره کردیم:

تفکیک کلمه‌ها و عبارات هم پایه در یک جمله:

_ امروز سه فیلم مرد هزارپا، داستان راستان و آخرین جنگجو را دیدم.

تفکیک جمله یا عبارت معترضه از دیگر کلمات جمله:

من، البته، با تو موافقم.

تفکیک آدرس، نام و عناوین از یکدیگر:

_ خیابان بعثت، کوچه دارابی، پلاک 7

نقطه ویرگول(؛)

از دیگر علائم نگارشی هم خوانواده با ویرگول، نقطه ویرگول می‌باشد که همانند ویرگول از «و» برعکس استفاده می‌کند با این تفاوت که یک نقطه نیز در زیر آن قرار می‌گیرد (؛) که از آن در جمله برای مکث کردن بیشتر از ویرگول(،) استفاده می‌شود و این مکث باید از نقطه(.) کمتر باشد. برای تایپ کردن این علامت باید از فشردن دو دکمه shift+y در روی کیبورد استفاده کنید. همانند ویرگول، نقطه ویرگول نیز جهت جدا کردن استفاده می‌شود اما به این صورت که جملات هم‌پایه را از یکدیگر جدا می‌کند. که برای مثال چند مورد پرکاربرد در زیر ذکر شده:

تفکیک جملات هم‌پایه و دارای ویرگول:

_ پرندگان پرواز می‌کنند؛ خزندگان می‌خزند؛ یکی در آسمان و دیگری در زمین.
_ علی، محمد و عباس؛ نادر، ناصر و هومن.

تفکیک دو جمله مرتبط به هم:

_ او در خانه ماند؛ اما من رفتم.

تفاوت ویرگول و ویرگول نقطه

مکث: ویرگول نسبت به نقطه ویرگول مکث کمتری دارد.

ارتباط: کلماتی که در دو طرف ویرگول هستند با هم پیوند دارند در صورتی که این کلمات می‌تواند در نقطه ویرگول ارتباط و همبستگی بیشتر نسبت به ویرگول داشته باشد؛اما الزامی نیست.

کاربرد: ویرگول کاربرد‌های متعددی دارد که می‌توان به مواردی همچون، جدا کردن کلمه‌ها و عبارات هم‌پایه در جمله، جدا کردن جمله یا عبارت معترضه از دیگر اجزای جمله و... اشاره کرد اما نقطه ویرگول کاربردهای محدودتری نسبت به ویرگول دارد، که می‌توان به جدا کردن جمله‌های هم پایه که ممکن است دارای ویرگول باشند و تفکیک کردن جمله‌های ناقص از جمله‌های کامل اشاره کرد.

نکته پایانی:

ویرگول و نقطه ویرگول دو علامت سجاوندی مهم هستند که در درک بهتر جمله‌ها به ما کمک می‌کنند. استفاده صحیح از این علامت‌ها به نگارش روان‌تر و واضح‌تر کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار