عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار، گفت: کارفرمایان در حوزه سخت و زیان آور و بکارگیری نیروهای ایمنی همکاری نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷ 25 April 2024

به گزارش «تابناک البرز» وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (28 آوریل) با مشارکت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای ایران برای بررسی رفع موانع و ارتقاء فرهنگ و رشد محیط کار ایمن و بهداشت و حرفه‌ای برگزار شد.

علی اصلانی (عضو مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار و رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز) در این نشست با اشاره به مشکلات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در جریان تشدید تغییرات اقلیمی اظهار کرد: برای کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور (در هر دو گروه الف و ب) هستند، در دو سه سال اخیر با مشکلاتی مواجه هستیم. ما مصوبه‌ای در شورای حفاظت فنی را داشتیم که به بهانه جلوگیری از ناترازی سازمان تامین اجتماعی اصول سخت و زیان آور را با دستورالعمل جدید داشتیم که باعث شده کارگر برای بازنشستگی سخت و زیان آور دچار مشکل شود.

 وی افزود: بسیاری از کارگاه‌ها را داریم که طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا نکردند لذا پست کارگر مشخص نیست و این باعث می‌شود در دستورالعمل جدید مشاغل سخت و زیان بازنشستگی زودتر از موعد آنان دچار مشکل شود.

اصلانی تاکید کرد: از سال 1398 دیوان عدالت اداری رای خاصی صادر کرد که براساس آن باید اداره کار درباره ردیف شغلی خود شکایتی داشت، هیات تشخیص باید رای صادر کند که رای بسیار خوبی بود. مثلا کارگری که نیروی ماهر حاضر در شرایط سخت و زیان آور اگر برایش کارگر ساده عنوان رد شده گزارش شده باشد، می‌تواند شکایت کند.

عضو شوراهای اسلامی کار گفت: برای جلوگیری از اجرای این رای دیوان، برخی کارفرمایان اقدامی کردند که به زیان خودشان است. اشتباه صورت گرفته شده از سوی کارفرمایان به دلیل اشتباه رد کردن عنوان شغلی باعث شده مابه التفاوت سنگین در صورت شکایت پرداخت شود و همین مسئله باعث شده که کارفرمایان در حوزه بهداشت و ایمنی و سخت و زیان آور چندان رغبتی نداشته باشد.

او در پایان پیشنهاد داد: اگر بتوانیم در دولت کاری کنیم که متخصصین بهداشت حرفه‌ای را با پرداخت حقوق از سوی دولت حل کنیم و بازرسان کار ما نیز تا حد مناسب افزایش یابد، مشکلات ناشی از عدم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی بسیار کاهش خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار