مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ذخیره‌سازی آب به ۲۳ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب رسیده است، گفت: سالانه ۱۳۶ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و مشکلات کم آبی زمانی برطرف خواهد شد که بارندگی هرساله اتفاق بیافتد و به آن ثبات و پایداری برسیم که کسری مخزن صفر برسد لذا این بارندگی‌ها برای قنوات، چشمه و بند‌هایی که مردم زدند بسیار خوب است.
کد خبر: ۱۱۶۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹ 08 May 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، عباس سارانی با بیان اینکه در استان ۸ سد مخزنی وجود دارد، گفت: سد رزه، سد حاجی آباد و سد دره بید، سد کریت، سد نهرین، سد فرخی، سد سیاهو و سد شهید پارسا، است.

وی افزود: ۷۵ میلیون متر مکعب این سد‌ها مخازن بوده که ۲۳ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره داشته که در مجموع ۳۱ درصد سد‌های استان آب ذخیره دارند.

ساررانی با بیان اینکه دو نوع سد وجود دارد، بیان کرد: سد تغذیه مصنوعی، بندی است که جلوی رودخانه زده شده و آب پشت آن ذخیره و به منابع زیرزمینی نفوذ می‌کند و منابع پایین دست نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و سد مخزنی نیز دارای سیستمی است که برای کشاورزی و بخشی از آن برای شرب کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی یعنی مهر ۱۴۰۲ شروع و تا اردیبهشت امسال ۱۹ میلیون ۲۴۰ هزار متر مکعب در سد‌های مخزنی ذخیره آب داشته و در سیلاب‌های اخیر در اردیبهشت ۵نیم میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شد.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی از نظر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی، شرب و خدمات به شدت به آب‌های زیرزمینی وابسته است و از این نظر دقت در میزان مصرف آب‌های زیر زمینی در استان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

سارانی با بیان اینکه مهار رواناب اتفاق افتاده است، گفت: رودخانه‌ها رگ‌های زمین برای تغذیه منابع آب زیرزمینی است و ذخیرسازی در سد‌های استان ذخیره شده و منابع طبیعی و آبخیزداری استان حدود ۸۵ میلیون متر مکعب سازه‌های ابخیزداری استان آبگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: سه پروژه تغذیه مصنوعی در مرز بندان، گزیک و آهنگران برای جلوگیری از خروج آب‌های مرزی با اعتبار ۴۳۰ میلیارد تومان مصوبه سفر دوم ریاست جمهوری دولت سیزدهم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت حریم و بستن رودخانه‌ها در مناطق شهری و روستایی می‌تواند خسارات را کاهش دهد چرا که در هنگام سیلاب اطلاع رسانی به موقع و برگزاری کارگاه‌هایی نیز باعث شد تلفات جانی کم شود و در بحث خسارات مالی اگر حریم‌های رودخانه را مسدود نکنند خسارات مالی نیز به حداقل می‌رسد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار