بار دیگر بارش برف در شهر اردبیل تمامی مشکلات فرهنگ شهرنشینی و مهندسی‌های ناکارآمد در معابر شهری را شست و شفاف کرد.
کد خبر: ۱۴۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴ 08 December 2015

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها:طی دو روز گذشته قبل از آنکه زمستان از راه برسد بارش برف پاییزی آن‌هم در استان سردسیری که به زمستان‌های طولانی و هشت‌ماهه شهرت دارد در همان دفعات اول پیش از آنکه مهلت لذت از نعمت الهی را موجب شود، اختلال در تردد شهروندان را به دنبال داشت.

شب گذشته با شدت گرفتن بارش برف در مرکز استان در اغلب خیابان‌ها و معابر اردبیل زمین خوردگی و تصادفات خودروها به دلیل سطح لغزنده معابر به چشم می‌خورد و در برخی مواقع بارش برف بهانه یا شاید بتوان گفت توجیه دور زدن قوانین راهنمایی و رانندگی نیز بود.

پلیس راهنمایی و رانندگی مردم را به تردد آرام دعوت می‌کرد و درعین‌حال خواستار ممانعت از ترددهای غیرضروری با خودروهای شهری بود؛ در مقابل تردد خودروهای شخصی نه‌تنها کاهشی را نشان نمی‌داد بلکه به بهانه هوای سرد افزایش نیز داشت و همین موجب شده بود خرده تصادف‌های سطح خیابان‌ها خود به ترافیک دامن بزند.

از سویی خیابان‌های قفل‌شده از یخ، برف و کولاک موجب شده است از سه روز گذشته رانندگان گاز خودرو خود را کم کرده و با سرعت لاک‌پشتی تردد کنند. ترافیک شهری در مناطق مرکزی شهری بالاگرفته و بیشتر موجب اختلال در رفت‌وآمدها شده است.

تردد در شهر اردبیل سنگین شد

به دلیل لغزندگی و یخ بستن خیابان‌ها و معابر تردد شهروندان دچار مشکل شده و هرکسی خود را به دیوار و درخت و دوستی تکیه می‌دهد تا عرض خیابانی را طی کند یا کوچه‌ای را به‌سلامت تا انتها برود.

بخش مهمی از ترافیکی که با رعایت قوانین و توجه به منافع عمومی شهروندان و نه خواسته فردی می‌تواند کنترل شود، نه‌تنها رفع نشده بلکه با بارش‌های برف پاییزی برای بار چندم خود را عیان ساخت.

از ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه باوجود تعطیلی مدارس نوبت صبح، در تمامی مقاطع، همچنان تردد در بخش‌های مرکزی شهر با سهولت انجام نمی‌شود.

وقتی برف آب‌گرفتگی به دنبال دارد

در این میان مشکلات معماری و عمران معابر شهری با اولین تغییر در چهره شهر عیان شده و لحاف سفید برف نه‌تنها سکون و زیبایی طبیعت را به همراه نداشته بلکه موجب شده برخی از این مشکلات تردد و عبور و مرور را سخت‌تر سازد.

ازجمله آب شدن برف‌ها به دلیل شیب نامناسب خیابان‌ها، جوی کشی های ناکارآمد که همین سال گذشته هزینه‌های هنگفتی را به خود اختصاص داد، جوی گذاری ناکارآمد در کوچه‌ها و آن‌هم البته در تعدادی از کوچه‌ها موجب آب‌گرفتگی شده و در ادامه با کاهش دما در شب‌هنگام آب‌گرفتگی‌ها به سطوح یخ‌زده خطرناک تبدیل شده است.

تردد در شهر اردبیل سنگین شد

بی‌توجهی به مقررات ایمنی در ساخت‌وسازها، بی‌توجهی به رعایت حریم ساخت‌وساز در سطح شهر به‌ویژه در مجاورت خیابان‌ها و نگاه خودمحوری موجب شده تیرآهن‌ها و کپه‌های شن و ماسه که تا دیروز موجب ترافیک بود امروز به دلیل پوشیده شدن با برف موجب تصادفات باشد.

برف‌روبی از پشت‌بام خانه به کوچه شهرداری

درعین‌حال عرض اندک معابر و کوچه‌ها در شهر اردبیل موجب شده برف جای تنگ کوچه‌ها را تنگ‌تر کرده و عبور و مرور را ساخت تر کند.

بافت فرسوده شهری علاوه بر اینکه تردد و پارک خودروها را دچار مشکل ساخته، برف‌روبی پشت‌بام منازل را در هر زمستان به دردسر سالانه تبدیل می‌کند.

این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران شهری شهرداری اردبیل در گفتگو باخبرنگار مهرتصریح کرد: بهسازی بافت فرسوده یک ضرورت است و مشکلات متعددی به دلیل غفلت از این موضوع همه‌ساله تجربه می‌شود.

علیرضا سلیمانی بابیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در اردبیل نیازمند بهسازی است، تأکید کرد: بهسازی نه‌تنها چهره شهر را دگرگون کرده و موجب توسعه می‌شود درعین‌حال از بسیاری از مشکلات ازجمله ترافیک خواهد کاست.

تردد در شهر اردبیل سنگین شد

وی بابیان اینکه راه و شهرسازی استان متولی اصلی بهسازی است، تأکید کرد: شورای شهر نیز به‌منظور تشویق متقاضی تخفیفاتی در پروانه قائل شده و لازم است هم از سوی نهادهای متولی و هم متقاضیان برای بهسازی همت شود.

این اظهارات شنیدنی در وضعیتی بارها تأکید شده که ازجمله مشکلات فرهنگ شهرنشینی برف‌روبی از پشت‌بام منزل به کوچه است.

شهرداری همه‌ساله در زمستان خواستار توجه شهروندان به این موضوع می‌شود و بااین‌وجود برف‌روبی‌ها از پشت‌بام‌ها ادامه دارد.

هرچند شهروندان در این خصوص حق داشته و به دلیل صدمات برف به بام منازل اقدام به برف‌روبی می‌کنند، شهرداری نیز از خطر مسدود شدن تردد در یک کوچه در صورت لزوم هشدار می‌دهد.

بطوریکه اگر حادثه‌ای نیاز به مداخله اورژانس یا آتش‌نشانی داشته باشد عملاً کوچه‌ها قفل‌شده و تردد امکان‌پذیر نخواهد بود.

راننده‌های تاکسی دربستی

برف دست‌ها را یخ‌زده و ارزش گرما را دوچندان می‌سازد. عطوفت و مهربانی را تشویق می‌کند و درزمانی که به اوج رسیده در شب یلدا خانواده‌ها را دورهم جمع می‌کند تا از مرگ طبیعت که ندای حیات دوباره است درس عطوفت و مهربانی را به اذهان بدواند.

در وضعیتی که اردبیل از سال گذشته ملقب به شهر مهربانی‌ها شده، بسیاری از مشکلات فرهنگی شهرنشینی به قوت خود باقی است.

تردد در شهر اردبیل سنگین شد

باوجوداینکه شهروندان گله‌مند از وضعیت حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر هستند نظارت‌ها کافی نیست. بسیاری از تاکسی‌های گردشی، خطی شده‌اند و برخی تاکسی‌های خطی گردشی و در این میان نرخ‌های کرایه نیز به دلیل اینکه این لاستیک روی یخ به تعمیر احتیاج دارد به‌صورت غیرقانونی افزایش می‌یابد. شهروندان به دلیل اینکه تعداد تاکسی‌ها کم شده و از سویی نیاز است در هوای سرد از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند به کرایه بالاتر تن می‌دهند و در دل از نظارت دستگاه‌های ناظر ابراز گله‌مندی دارند.

نمک‌پاشی در معابر ضروری است

شهرداری اردبیل با هر قطع بارش نسبت به برف‌روبی خیابان‌های اصلی و نمک‌پاشی اقدام می‌کند و تا قبل از آن شهروندان در کوچه‌ها و معابر سرعت فعالیت روزمره خود را می‌کاهند تا شاید از تهدیدات یخ‌های بلورین برف بکاهند.

هرچند برف‌روبی در خیابان‌ها ضروری بوده و اقدام شهرداری قابل‌تقدیر است اما همه‌ساله کوچه‌های یخ‌زده آبستن حوادث زمین خوردگی و تصادفات کوچک خودروها است.

درخواست شهروندان توجه به نمک‌پاشی معابر و کوچه‌های پرتردد است تا فرصتی فراهم شود به‌جای اینکه نگران زمین خوردگی باشند، از طبیعت در آخرین فصل خود لذت ببرند.

سفیدی برف نقطه‌های تاریک بایدها و نبایدهای زندگی شهری را که در زندگی ما هست و حواسمان نیست روشن ساخته و مجالی است تا در سکوت طبیعت که حتی پرندگان را به سکوت واداشته برای آن فکر و تدبیر کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار