فعال سیاسی:
هر روز که به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم تنور این انتخابات در آذربایجان غربی بویِژه شهرهایی همچون ارومیه، میاندوآب، خوی و سلماس گرم و گرم تر می شود.
کد خبر: ۱۴۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱ 11 December 2015

شاهین سپهراد- به گزارش اکسیر نو، رقابت در هریک از حوزهای انتخابیه دارای ویژگی های خاص خود می باشد که در این راستا رسانه ها باید تمامی تلاش خود را برای شفاف سازی فضای انتخاباتی و کمک برای انتخاب کاندیدا های اصلح از سوی مردم به کار ببرند. در همین راستا گفت و گویی با دکتر «جعفر صادق فیضی» فعال سیاسی و استاد دانشگاه در رشته مدیریت استراتژیک داشته ایم که به شرح ذیل است.

 آقای دکتر! تعریفی کلی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی بفرمایید که باید به آنان عمل شود؟ مجلس شورای اسلامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

با نام و یاد خداوند و تشکر از احساس مسوولیتی که در این راستا داشته و این وقت را در اختیار بنده قرار دادید. باید اذعان کنم که براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه قانون گذاری و نظارت بر قوه مجریه بر عهده قوه مقننه گذاشته شده است؛ به عبارت دیگر مجلس شورای اسلامی تعیین کننده چهارچوب اصلی رفتار های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بین المللی مدیران، نهاد ها و آحاد مردم کشور است. بدیهی است با توجه به جایگاه رفیع انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اهداف والای آن انتظار می رود تا نهاد قانون گذاری کشور و افراد تشکیل دهنده آن واجد صفات و ویژگی هایی باشد که امکان تحقق اهداف نظام که همان اعتلای فرهنگ اسلامی، رفاه، آزادی انسان ها، توسعه همه جانبه کشور، قطع وابستگی به قدرت های خارجی و ایجاد شرایط لازم برای طرح مطالبات مردم و الزام دولت ها برای پاسخگویی به آن مطالبات با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به وجود آورد.

 نقش مجلس در مردم سالاری دینی چگونه می تواند باشد؟

برای رسیدن به یک جامعه آزاد مبتنی بر مردم سالاری دینی که در آن ارزش انسان به عنوان جانشین خدا بر روی زمین مورد بازشناسی قرار گیرد، نیازمند مجلسی قانون گذار هستیم که تشکیل دهندگان آن یعنی نمایندگان منتخب مردم از قابلیت های لازم برخوردار باشند.

 منظورتان از این قابلیت های لازم چیست؟ به نظرتان یک نماینده انقلابی مجلس شورای اسلامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به نظر بنده یک نماینده مجلس باید دارای شناخت دقیق نسبت به ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور باشد تا با ریشه یابی آنها، خلاء های قانونی و تعارض های موجود در بین قوانین را مورد شناسایی قرار داده و نسبت به حل این تعارض ها از طریق طراحی قوانین جدید اقدام نماید. نماینده مجلس باید به اهداف انقلاب و آرمان های آن معتقد و پایبند باشد و حرکت کشور را در مسیر آن اهداف مورد سنجش قرار دهد.

یک نماینده مجلس باید دارای تعریفی جامع از منافع ملی باشد؛ چرا که نماینده ای که منافع ملی را تشخیص ندهد، ممکن است به صورت غیر ارادی در مقابل منافع ملی مقاومت نماید؛ در همین راستا نمایندگان مجلس باید منافع اکثریت جامعه را به منافع شخصی و حزبی خود ترجیح دهند.

علاوه بر این موارد نمایندگان مجلس باید دارای تحصیلات تخصصی حداقل در یک رشته علمی باشند تا بتوانند مبنای علمی قوانین را مورد توجه قرار دهند. نمایندگان مجلس باید بر خواسته از بطن جامعه باشند تا تشخیص مناسبی از نحوه زندگی اقشار مختلف جامعه داشته و نیاز های واقعی جامعه را برای بهبود زندگی و قانون گذاری در همین راستا بشناسند. نمایندگان باید به توزیع عادلانه امکانات برای بخش های مختلف کشور و اقشار مختلف جامعه اعتقاد داشته باشند.

یک نماینده مجلس باید از نظر مالی و فعالیت های اقتصادی به طور شفاف عمل کند و با کارنامه مالی شفاف خود، مانع بی اعتمادی مردم به نهاد های قانون گذار شود. نماینده مجلس شورای اسلامی باید انسانی جسور، آینده نگر و شجاع بوده و به قول مقام معظم رهبری حق گو و آزادی خواه باشد. نماینده مردم باید دغدغه عدالت الهی را داشته باشد و بداند که تصمیمات امروز او در عرصه قانون گذاری سرنوشت احاد مردم را برای سالیان طولانی تحت تاثیر قرار می دهد. نماینده باید بداند که این مسوولیت یک امانت الهی است و از طریق مردم به وی تفویض شده است و بنابراین باید در تصمیم گیری های خود به ارزش این امانت الهی توجه نماید؛ وی باید ضمن اعتقاد عملی به دین اسلام، مسوولیت پذیر بوده و پیوند حقیقی با مردم داشته باشد.

لازم است، نمایندگان مجلس نگاه ملی به مسائل داشته و در عیت حال مطالبات و انتظارات منطقه ای را برای رسیدگی به امور موکلین خود با جدیت مورد توجه قرار دهد. مجلس شورای اسلامی جای تصمیم سازی و تصمیم گیری است و یک نماینده مجلس باید قابلیت تصمیم سازی را از طریق بررسی های مستمر امور کشور داشته باشد.

با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی و نمانیدگان مردم در خانه ملت، نماینده باید بداند که پایگاه و مبنای قوانین اگر علمی و منطقی نباشد، آن قوانین به جای بهبود سطح زندگی مردم و توسعه کشور، به موانعی اساسی برای جریان امور عادی کشور نیز تبدیل خواهد گردید. بنابراین این افراد باید درک صحیحی از قوانینی که به ظاهر صحیح بوده ولی در عمل مغایر با حقوق مردم می باشند، داشته باشند.

با توجه به ویژگی های مطرح شده، مجلس شورای اسلامی به انسان های نیاز دارد که شرایط و ویژگی های فوق را داشته و منافع بلند مدت جامعه را بر منافع کوتاه مدت آن ترجیح دهند. ذکر این نکته ضرورت دارد که تدوین و تصویب قوانین باید با توجه به شرایط بین المللی و ضرورت های نظام اجتماعی باشد؛ به طوریکه که برخی حرکت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را در مقابل دنیا قرار نداده و در عین حال عزت و غرور ملی را لحاظ نماید؛ قوانینی که ملت را در مقابل زورگویان تحقیر نماید قوانین پایداری نخواهد بود.

 ویژگی های جامع و کاملی از یک نماینده مجلس بیان فرمودید. وظیفه مردم در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی چیست؟

انتظار می رود مردم کشور عزیزمان در انتخابات اسفند ۹۴ با شناخت کامل از نامزد های مجلس، کسانی را در مصدر امور قانون گذاری قرار دهند که به سرنوشت کشور حساس باشند، در مسیر آزادی های مشروع مردم قدم بر دارند و نسبت به توسعه آزادی های آنان اقدام نموده و شرایط پاسخگویی دولت ها در مقابل مردم را با قانون گذاری های درست فراهم نمایند.

با توجه به شرایط منحصر به فرد آذربایجان غربی در امور سیاسی و جغرافیایی؛ مردم این خطه شهید پرور چه ویژگی ها از یک نمانیده انقلابی را باید مد نظر قرار دهند؟

در استان آذربایجان غربی نیز از مردم انتظار می رود شاخصه های پیش گفته را در انتخاب خود مد نظر قرار دهند. چرا که با توجه به ضعف در شاخه های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی استان، ضروریت دارد تا کسانی مسوولیت نمایندگی را برعهده گیرند که قابلیت طرح خلاء های موجود در استان را در سطح ملی داشته باشند. مجلس محل تضارب آراء و افکار مختلف با گرایش های سیاسی متفاوت است و در این راستا باید به صورت معقول و منطقی عمل کرد نه احساسی!

به طور حتم با نزدیکی به ایام انتخابات، تخلفاتی از سوی برخی نامزد های انتخابتی نیز صورت می گیرد. نظرتان در این رابطه چیست؟

متاسفانه برخی از مدعیان نمایندگی برای مردم بزرگ ایران، گاها رفتارهایی انجام می دهند که شان و منزلت مردم را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. با اقداماتی که در قوانین انتخاباتی ممنوع است باید برخورد جدی به عمل آید. توزیع مواد غذایی، دادن وعده های غیر واقعی و مغایر با اختیارات نمایندگان مجلس و عوام فریبی از مواردی است که به نظر بنده به ملت توهین و آنان را تحقیر می کند. طبیعی است، افرادی که با قول های و وعده های غیر واقعی سعی در فریب افکار عمومی دارند، موفق نخواهند شد و اگر موفق نیز شدند در طول دوره مسوولیت خود به دنبال منافع شخصی و گروهی خواهند بود.

بنده به عنوان یک شهروند امیدوارم مردم به قابلیت ها و برنامه های نامزد های مجلس توجه داشته و به جای آنکه تحت تاثیر حرکت های تبلیغی قرار گیرند به دانش، اعتقادات، تمایلات سیاسی و کارنامه آنان توجه نمایند.

دولت و مجلس چه رابطه ای باید با یکدیگر داشته باشند؟

این موضوع مورد تاکید قرار گیرد که نقش نماینده مجلس مخالفت با دولت نیست؛ بلکه نماینده انقلابی باید حافظ منافع و توسعه کشور باشد؛ بنابراین در حرکت های درست و منطقی که مبتنی بر قانون است نباید مانع تراشی کرد. برخی نمایندگان صرفا نقش و وظیفه خود را در تعارض و تقابل با دولت و حاکمیت معنی می کنند. نباید از یاد برد که دولت ها نیز همانند نمایندگان مردم طی یک پروسه دموکراسی و با رای مردم انتخاب می شوند؛ در هرجایی که حرکت های دولت در جهت خلاف منافع ملی قرار گرفت، نمایندگان باید با نقد صحیح مسیر درست را تعیین کنند. تقابل دولت و مجلس هیچگاه به منافع ملی کمک نداشته و نمیتواند عامل توسعه کشور باشد. متاسفانه هم اکنون نیز برخی نامزد های انتخاباتی با قرار گرفتن مقابل سیاست های دولت، خواستار به دست آوردن حمایت برخی پایگاه های سیاسی هستند.

ملت برای خود نماینده تعیین می کند تا با تدوین قوانین مورد نیاز، برای توسعه و نظارت بر قوانین جاری، آزادی های مدنی، رفاه اقتصادی و آرامش را برای جامعه فراهم نماید. اگر هدف تقابل با دولت باشد، متاسفانه حرکت کشور در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی و مردم بزرگوار کشورمان که صاحبان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند به فراموشی سپرده خواهد شد. امیدواریم مردم، افرادی را انتخاب کنند که در شان ایران اسلامی بوده و نسل های آینده با افتخار از تلاش های روز آنان یاد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار