رئیس سابق آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد:
مهندس تقی‌زاده مقدم با بیان اینکه بی‌توجهی مردم در رابطه با موضوع کم آبی و به خصوص آب شرب، کاملا مشهود است تاکید کرد: نوشیدن آب شیرین و با کیفیت حق همه مردم به خصوص در حاشیه شهر مشهد است که متاسفانه روز به روز کیفیت آب در این مناطق پسرفت دارد!
کد خبر: ۱۵۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 01 January 2016
احمد تقی زاده مقدم، رئیس سابق آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد در گفتگو با تابناک خراسان رضوی در رابطه با موضوع کمبود آب اظهار کرد: درحال حاضر منابع آبی اصلی در حاشیه شهر مشهد به خصوص حوالی جاده سیمان از چاه‌هایی است که چندان کیفیت مطلوبی ندارد.
وی افزود: تسریع در توسعه و تکمیل رینگ آبرسانی مشهد می تواند به گونه ای باشد که آب حاشیه شهر نیز مدنظر قرار گیرد و از سد دوستی تامین شود.
وی همچنین به مشکل فاضلاب در حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی جدی و عزم دستگاههای اجرایی مانند شهرداری به خصوص در حاشیه شهر لازمست تا به جای کوچه های باریک بتوان با ساختار شهرسازی متناسب اگوی حاشیه شهر مشهد را سامان بخشید و معضل فاضلاب در این مناطق رفع گردد.
به گفته مهندس تقی‌زاده مقدم ، از آنجایی که موضوع کمبود آب با چشم دیده نمی‌شود و کنترل و صرفه جویی که باید در این راستا صورت نمی‌گیرد متاسفانه مدیران و مردم در جامعه به این موضوع به ویژه از نظر توجه به مصرف بهینه، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

آب با کیفیت حق همه حاشیه نشینان مشهد است

وی ادامه داد: ما عادت کرده ایم که زلزله ای بیاید و منطقه ای را ویران کند، تا به چشم خود یک بحران و خرابی را ببینیم و باور کنیم که باید برنامه ریزی بهتری صورت گیرد درحالیکه بحران آب را می‌توان یک زلزله نامرئی دانست!

مهندس تقی‌زاده اظهار تاسف کرد: در حال حاضر همه مسئولان دست روی دست گذاشته و متاسفانه نظاره گر بالاگرفتن این معضل هستند و از این رو هنوز اقدام  برنامه ریزی شده متناسبی در این حوزه صورت نگرفته و از طرفی مردم هم؛ چون هنوز بحران آب را جدی نگرفته اند و بابت مصرف آب، بهای ذاتی آن‌را پرداخت نمی کنند، اقدام مثبتی در راستای مصرف بهینه، انجام نمی دهند.

تقی زاده با عنوان مثالی تصریح کرد: موضوع بحران آب را می توان به موارد دیگر مثل وقوع زلزله نیز تشبیه کرد، وقتی زلزله در منطقه ای از کشور رخ می دهد از همه شهرها برای کمک رسانی اقداماتی از جمله ساخت ساختمان های جدید صورت می گیرد، اما بعضی مردم گاهی در احداث خانه های خود تمایلی به رعایت قوانین و مقررات ساختمان سازی ندارند.

آبی با کیفیت فعلی در چند سال آینده نخواهیم داشت

وی افزود: کیفیت آب در بعضی از بخشهای حاشیه ای مشهد  در چند سال اخیر به اندازه هزاران سال قبل تغییر کرده و اگر به همین روال پیش رویم آبی حتی با کیفیت فعلی طی چند سال آینده  در مشهد نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ایران در منطقه و اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد. متوسط بارندگی در جهان به طور متوسط 800 میلیمتر است، ولی این مقدار در ایران کمتر از 250 میلیمتر می باشد.

رئیس سابق آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد عنوان کرد: مطابق آمار های  موجود از 609 دشت کشور نزدیک به نیمی از آن خشک و در حال فرو نشست است، جدار لوله های آب شرب و  کشاورزی در حال مچاله شدن و برش خوردن است و هر ساله تعداد آنها زیادتر می شود که حاکی از فرونشست زمین می باشد.

وی افزود: به این ترتیب کیفیت آب به دلیل برداشت بی رویه و هجوم آبهای شور به سفره های زیرزمینی در حال کم شدن و کاهش سطح کیفیت است.

در آینده چاره ای جز وارد کردن آب نداریم


مهندس تقی زاده مقدم بیان کرد: برای حل مشکل کمبود آب راهکارهای مختلفی ارائه شده و سعی شده هر زمان که دچار کمبود آب می شویم به سراغ انتقال آب از تاجیکستان- دریای خزر و عمان برویم.

وی با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان تصریح کرد: البته ما در منطقه ای قرار داریم که کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهانی را دارا هستیم و هر چقدر آب از خارج وارد کنیم؛ به نفع ماست.

به گفته این کارشناس منابع آبی، با وارد کردن یک کیلوگرم گوشت حدود 15 متر مکعب آب وارد کشور می شود، چون بابت تولید یک کیلو گرم گوشت باید 15 مترمکعب آب چه برای مصرف دام و چه برای تهیه خوراک دام استفاده شود و احتمالا در آینده چاره ای جز وارد کردن آب نداشته باشیم که البته با مدیریت بهینه منابع آبی امیدواریم نیازی به چنین اضطراری نباشد.

طرح های جبران کمبود آب به این زودی ها محقق نمی شود


رئیس سابق آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد تصریح کرد: اجرای هر کدام از طرح های پیشنهادی در رابطه با جبران کمبود آب به این زودی ها محقق نمی شود و وارد کردن آب از کشوری بیگانه  به لحاظ امنیتی و نبود پایداری و همچنین  به دلیل نبود رعایت قوانین بین المللی توسط خیلی از کشورها، جای بسی تامل دارد.

وی افزود: صحبت ازانتقال آب از دریای عمان به کویر مرکزی ایران و نیز  انتقال آب از دریای عمان به دریاچه خزر و منطقه سمنان از دیگر طرح هایی است که هر چند وقت یک بار با آن مواجه می شویم.

مهندس تقی زاده یادآوری کرد: اجرای هر کدام از این طرح ها مزایا ومعایبی دارد که باید تمام زوایای آن بررسی شود که یکی از این طرح ها انتقال آب از دریای عمان به کویر لوت و چاله جازموریان و دشت کویر است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
از مديران پركار و كم حاشيه مشهد كه به حق در حوزه تخصصي اب و امنيت مشهد و حاشيه شهر نقش بسزايي داشتند الگوي مديريت ايشان بايد نصب العين خيلي از مديران فعلي كشور عزيزمان ايران باشد
باشد كه با همت اين مهندسان ايران در خور و شايسته زندگي بسازيم
خسته نباشيد مهندس تقي زاده و درود به شرف و همتتان
Mina
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
سخنان جالب و سنجيده اي در زمينه اب داشتن
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
امیدواریم مسئولان چاره اندیشی بفرمایند
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
پیشگیری بهتر از درمان هست .
سارا
|
Pakistan
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
واقعا سخنان به جايي بود و اميدوارم دستگاه هاي مختلف همت كنن و هماهنگي هاي لازم ايجاد بشه و مشكلات اب با كمك مسئولان وظيفه شناسي مثل مهندس تقي زاده حل شود
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
امیدواریم همه مدیران اجرایی همچون ایشان بدور از حاشیه و سیاسی بازی در خدمت رسانی به مردم سنگ تمام بذارن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
ایشان را از نزدیک میشناسم.خدا قوتشان بدهد و خسته نباشید
صدرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
باید داستان کمبود آب رو جدی گرفت با این بارندگی ها آب خوردن هم احتمالا نخواهیم داشت مخصوصا در مشهد.مسئولان جدی بگیرند قضیه رو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار