کد خبر: ۱۶۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ 13 January 2016
معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 500 حلقه چاه غیر مجاز آبی در این استان کشف شده است.
رسول فرهادی روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چاه های غیر مجاز در بخش کشاورزی و در مناطق دشت امام زاده جعفر ،دهدشت ،باشت، یاسوج،دشت روم و تخته دراز بوده است.
وی بیان کرد: ظرفیت های منابع آب زیر زمینی کهگیلویه و بویراحمد در 22 محدوده مطالعاتی زیر پوشش مدیریت شرکت آب منطقه ای این استان حدود 700 میلیون متر مکعب بوده که 300 میلیون متر مکعب آن به عنوان ذخیره دینامیک قابل برداشت است .
وی با بیان اینکه تعداد چاه های مجاز کهگیلویه و بویراحمد بیش از دو هزارو 500 حلقه است، تصریح کرد: میزان آب استحصالی از این چاه ها معادل 286 میلیون متر مکعب در سال است.
فرهادی اظهار کرد: بیشترین سهم استفاده ازمنابع آب زمینی در بخش کشاورزی بوده که حدود 210 میلیون مکعب از کل مصرف را به خود اختصاص داده است.
وی عنوان کرد: بیش از 60 میلیون متر مکعب در بخش آشامیدنی و 16 میلیون متر مکعب در بخش صنعت استان از منابع زیر زمینی استفاده می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت صیانت از منابع آب اشاره کرد و تاکید کرد :با توجه به اینکه منابع آب زیرزمینی به نسل های آینده نیز تغلق دارد،ضرورت دارد تا از این منابع کمیاب صیانت کنیم.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آب های زیر زمینی در بخش کشاورزی است، گفت:سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی در تعیین الگوی کشت محصولات کم آب طلب ،تشویق مردم به انجام کشاورزی مکانیزه ، طرحهای گلخانه ای و همچنین بانک ها به عنوان منابع مالی جهت تامین منابع لازم جهت کمک به کشاورزان و ایجاد فرهنگ صحیح آبیاری از طریق مروجان کشاورزی همت کنند.
فرهادی ادامه داد:از ابتدای تشکیل شرکت آب منطقه دراستان 200 چاه غیر مجاز پر شده که از این تعداد 120 حلقه در سال های 93 و 94 با حکم دستگاه های قضایی پلمپ شده است.
وی ابراز داشت: پس از طی این مرحله تحویل حجمی آب بر اساس میزان نیاز محصولات و با در نظر گرفتن راندمان آبیاری تحت فشار و بارانی در اختیار کشاورزان میسر خواهد بود .
معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب کهگیلویه و بویراحمد از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای این استان برای کاهش اثر خشکسالی ،انجام مطالعه ساخت و تکمیل طرح های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب می باشد که تاکنون شش طرح تغذیه مصنوعی در نقاط مختلف استان و با ظرفیت آبگیری 16 میلیون متر مکعب در مناطق کلاچو، گرگدا، آبدالان مشیو، امامزاده جعفر اجرا شده است.
فرهادی افزود:تا کنون 461 منبع آبی در سطح استان به کنتورهای هوشمند آب و برق مجهز شده که از این تعداد 210 دستگاه بر روی چاه های دشت امام زاده جعفر و 180 دستگاه نیز در دشت های دهدشت و کلاچو نصب شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار