کد خبر: ۱۷۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 27 January 2016


خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری

- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به کمبود نیرو در مدیریت مراتع، از عدم تلاش برای اشتغال مهندسین منابع طبیعی گلایه کرد و خواستار بکاگیری این افراد در حفاظت اراضی ملی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش دو روزه پنجاهمین دوره آموزشی ویژه مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از صبح امروز چهارشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های کشور به میزبانی کرج آغاز بکار کرد و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این همایش اظهار کرد: بالغ بر ۸۳ درصد از اراضی سرزمین تحت مدیریت سازمان جنگل ها و مراتع قرار دارد که با توجه به پراکندگی این میزان در اقصی نقاط کشور، مشارکت مردم نقش مهم و موثری در توسعه، احیا و حفاظت آنها ایفا می کند لذا بر اساس راهبرد سازمان، مشارکت مردم و جامع نگری را در دستور کار قرار دادیم.

سرانه جنگل کشور از ۱۷۰۰ به ۲۵۰۰ مترمربع می رسد

خداکرم جلالی ادامه داد: حدود ۵ میلیون هکتار اراضی جنگلی در کشور وجود دارد که میزان تحت پوشش این جنگل ها کمتر از پنج درصد است لذا در نظر داریم میزان سرانه جنگل را از هزار و ۷۰۰ مترمربع به دو هزار و ۵۰۰ مترمربع برسانیم که پیش بینی شده این امر تا پایان سال جاری در حداقل صد هزار هکتار اراضی مستعد استان ها با استفاده از گونه های اقتصادی محقق شود، همچنان که سال گذشته ۵۰ هزار هکتار اجرایی شد.

وی طرح مذکور را موجب حفظ و توسعه جنگل های موجود و احیای جنگل های مخروبه برشمرد و افزود: البته این طرح با کمک جوامع محلی و مردم اجرایی می شود که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز مواجه بوده لذا در کنار گونه های اقتصادی، گیاهان دارویی نیز کشت می شود تا منبع درآمدی برای مشارکت کنندگان باشد.

بر اساس رتبه بندی جهانی، ایران در حفاظت از جنگل ها شانزدهم شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی متذکر شد: بر اساس آمار جهانی، ایران حائز رتبه ۱۶ در حفاظت از جنگل ها شد، بر همین اساس میزان تخریب جنگل در ایران حدود یک دهم درصد و در مجموعه جهان ۳.۸ درصد برآورد شد.

جلالی معضلات کشور در حوزه زیست محیطی را ناشی از برخی کم توجهی ها دانست و گفت: به عنوان مثال اگر جازموریان را خشک نمی کردیم امروز پدیده گرد و غبار مشکل ساز نبود و یا تخریب آبخوانها و... و. که به دلیل عملکرد نامناسب و انتظاری بود و هم اکنون اگر چندین برابر منافع بدست آمده از برخی اقدامات، هزینه شود بازهم خسارات و مشکلات جبران نخواهد شد.

طرح جامع نگری با مشارکت مردم در کشور اجرا شود

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت اجرای طرح جامع نگری بیان کرد: باید بدنبال جلب مشارکت مردم باشیم چراکه در هر زمینه ای کار به مردم سپرده شد به بهترین نحو ممکن به سرانجام رسانده اند، البته برای اجرای طرح جامع نگری و مشارکت مردم، مکانیزم های تشویقی نیز در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کمبود نیرو در مدیریت بر ۸۴ میلیون هکتار عرصه مرتعی، کنترل پروانه چراها، رعایت تعادل دام و مرتع و... خطاب به سازمان نظام مهندسی پیشنهاد کرد: اگر نظام مهندسی در نظارت، حفاظت و اهداف سازمان کمک کند می تواند در ازای آن حقوق دولتی این عرصه ها را گرفته و بخشی را صرف هزینه های خود کرده و بخش دیگر را به سازمان جنگل ها بدهد.

مهندسین منابع طبیعی مظلوم واقع شده اند

جلالی خواستار اهتمام سازمان نظام مهندسی در این رابطه شد و ادامه داد: مهندسین منابع طبیعی مظلوم واقع شده اند چراکه طی این سال ها متاسفانه اقدام قابل توجهی برای اشتغال آنها صورت نگرفته است لذا ما بنا داریم تا با استفاده از این ظرفیت عظیم علاوه بر اشتغالزایی، سرمایه های ملی کشور را نیز حفظ کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار