بیش از 70 سال است یک دنیای شگفت‌انگیز در دل تهران و میدان بهارستان نگاه رهگذران را به خود جلب می‌کند؛ دنیایی که حرف‌های زیادی با زبان عکس و تصویر دارد و یک گنج بزرگ به‌حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۹۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸ 06 March 2016
احمد مسجدجامعی در ادامه برنامه تهرانگردی‌های خود با حضور در منطقه بهارستان، پا به عکسخانه‌ای گذاشت که سال‌هاست با عکس‌های قدیمی‌ای که در ویترین دارد، توجه رهگذران را جلب می‌کند. این عکسخانه با قدمتی که دارد و آرشیو ارزشمندش، می‌تواند از سوی سازمان میراث فرهنگی به ثبت برسد و به این ترتیب، در برابر آسیب‌ها و حوادث احتمالی حفاظت شود و آرشیوش نیز برای نسل‌های آینده باقی بماند.

«عکسخانه تهامی» به یک موزه کوچک، اما با گنجینه‌ای بزرگ تبدیل شده است. آرشیوی که مرحوم «جواد تهامی» از خود باقی گذاشته از نظر تاریخی، ارزش بسیار زیادی دارد. هر کدام از عکس‌های این مجموعه به‌عنوان یک سند ارزشمند گویای دوره‌های مختلف تاریخ معاصر ایران است. تهامی در طول سال‌ها، عکس‌های بسیاری از تهران گرفت که امروزه بخشی از اسناد دورانی است که در آن، تهران اتفاق‌های بزرگی را پشت سر گذاشته است.

داریوش تهامی پس از درگذشت پدرش، در این عکسخانه فعالیت کرد. او در جریان حضور مسجدجامعی در عکسخانه پدرش، توضیح داد که می‌تواند از اجاره دادن مغازه پدرش درآمد بالایی داشته باشد، اما به‌خاطر عشق به عکس و عکاسی و آرشیوی که در این عکسخانه وجود دارد، ترجیح می‌دهد آن را به همین صورت نگه دارد.

جواد تهامی در سال 1284 در محله لرزاده تهران متولد شد. او به هنر عکاسی علاقه داشت. در نوجوانی در عکسخانه‌ای در لاله‌زار مشغول به کار شد. تهامی عکاسی را نزد ماشاءالله خان عکاس، جهانگیرخان مصور رحمانی و اسدالله پروین آموخت و در سال 1307 «فتوگرافی تهامی» را در سه‌راه امین‌حضور افتتاح و در سال 1323 آن را به میدان بهارستان منتقل کرد.

عکسخانه تهامی از نخستین عکسخانه‌های خصوصی در تهران بود. برپا شدن چنین عکسخانه‌هایی باعث شد هنر عکاسی که پیش از آن بین درباریان رواج داشت، به میان مردم هم وارد شود.

تهامی در دورانی که افراد خیلی کمی دوربین داشتند، از تهران عکس‌های زیبایی گرفت. او از نسل دوم عکاسان ایران بود و بیش از 50 سال دوربینش را زمین نگذاشت. این عکاس با گردآوری مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی موفق شد آرشیو بزرگی از آن‌ها را جمع‌آوری کند.

از این آرشیو و عکس‌های دیگری که توسط داریوش تهامی جمع‌آوری شده، برای انتشار بیش از 17 عنوان کتاب از عکس‌های قدیمی با موضوع اماکن شهر، هنرمندان، مشاهیر، پهلوانان و قاجار استفاده شده است. همچنین برخی عکس‌های او در کتاب‌ها و فیلم‌های تاریخی منتشر شده است. علی حاتمی و بهرام بیضایی نیز برای ساخت آثارشان به‌سراغ عکس‌های آرشیو تهامی از تهران قدیم رفته‌اند.

ویترین عکاسی او پس از درگذشتش هنوز پر از عکس‌های تاریخی و قدیمی است، به‌طوری که رهگذران با عبور از جلوی این عکسخانه، ناخودآگاه چند لحظه مکث می‌کنند و به تماشای عکس‌ها می‌ایستند. این عکسخانه تبدیل به موزه‌ای کوچک شده که می‌توان در آن، از ناصرالدین‌شاه قاجار گرفته تا چهره‌های مشروطه و زنان قاجار را پیدا کرد. جواد تهامی در سال 1362 درگذشت.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار