مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 30 قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره در تعطیلات نوروز 95 به نمایش گذاشته می شود.
کد خبر: ۱۹۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰ 11 March 2016

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 30 قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره در تعطیلات نوروز 95 به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش تابناک ایلام؛عبدالمالک شنبه زاده افزود: این تعداد گچبری پاکسازی و مرمت شده و در باکس های شیشه ای در سایت موزه شهر تاریخی سیمره و مکان های در نظر گرفته شده در دیگر شهرستان های استان به نمایش گذاشته می شود.
وی اظهار کرد: این گچبری های بی نظیر تزئینات وابسته به بنا بوده و مربوط به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.
وی با بیان اینکه تاکنون 10 فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است، یادآور شد: در دو فصل آخر کاوش ها تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: تا کنون در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آنها صادر شده است.
شنبه زاده افزود: بر اساس این طرح، وزن، حجم، مشخصات ظاهری و دیگر ویژگی های مربوط به این تعداد گچبری محاسبه و بصورت برچسپ بر روی گچبری ها نصب شده است ضمن اینکه از هر کدام از این گچبری ها از زوایای مختلف عکسبرداری شده و ایرادات و اشکالات مربوط به آنها در فرم های استاندارد وارد شده است.
وی تاکید کرد: شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر در 100 کیلومتری جنوب ایلام، حدود 70 هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهر شناخته شده در قلمرو استان ایلام است که قسمتی از دیوارها و طاق های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده اند و در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه سنگ و گچ و ساروج استفاده شده و نشانه هایی از وجود خیابان بندی و کوچه و ... در بافت ویرانه های آن مشهود است.
استان ایلام یک هزار و 500 اثر تاریخی دارد که بیش از 750 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار