فرش همدان به عنوان یکی از ارزشمندترین هنرصنعت‎های کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) ثبت جهانی شد.
کد خبر: ۲۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 08 April 2015
فرش همدان به عنوان یکی از ارزشمندترین هنرصنعتهای کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) ثبت جهانی شد.

به گزارش تسنیم ؛ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) یکی از ۱۶ آزانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ "برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان" تاسیس شد، ویپو هم‌اکنون ۱۸۴ کشور عضو دارد و ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که مقر آن در ژنو، سوئیس قرار دارد.

با پیگیریهای چندین ساله مدیران و فعالان حوزه هنرصنعت فرش همدان، ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش کبودراهنگ، ملایر و نهاوند با عنوان فرش همدان در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) صورت گرفت و براساس اعلام مرکز ملی فرش ایران پیگیری لازم برای ثبت فرش بقیه مناطق نیز ادامه دارد.

ثبت جهانی فرش همدان از جهات بسیاری دارای اهمیت است و ابتدا میتوان به این مسئله رسید که قدمت، زیبایی، تنوع، رنگ و ترکیب موجود در فرش همدان به گونه‌ای است که توانسته در کنار رقبای خود از سایر کشورها به نشان (WIPO) دست پیدا کند.

اما مهمترین مسئله در ثبت جهانی فرش همدان از نظر نگارنده این است که فرش همدان در شرایطی به ثبت جهانی میرسد که هنرصنعت فرش کشور از سال ۸۹ با تحریمهای سختی روبهرو شده و در این شرایط دشوار موفق به ثبت جهانی شده است.

از سال ۸۹ تحریم‌های سنگین فرش دستبافت همدان آغاز شد که تاثیر منفی بسیاری بر روند صادرات، تولید و فروش آن گذاشته و در نهایت سبب شد تا تجار و فعالان این حوزه منفعل شوند.

امروز با گذشت ۵ سال از آغاز وضع تحریمهای سنگین علیه فرش دستبافت همدان و از سوی دیگر بازشدن افق‌های روشن سیاسی از طریق دیپلماسی دولت تدبیر و امید، می‌توان امیدوار بود که وضعیت فرش دستبافت استان همدان روزهای خوبی را در آینده پیشرو دارد.

فرش همدان به لحاظ دارا بودن تنوع می‏تواند یکی از انتخاب‌های اول برای فروش و صادرات در بازار داخلی و خارجی باشد ولی این امر مستلزم بافت فرش براساس سلایق روز دنیا و کیفیت مطلوب است، مسئله‌ای که سالهای اخیر به سبب سود بیشتر برخی افراد مغفول مانده بود و آسیب جدی نیز به این بخش وارد کرده بود.

مسئولان استان همدان بویژه مدیران حوزه فرش باید از ثبت جهانی فرش دستبافت همدان استفاده کرده و برند فراموش شده فرش مهربان، جوزان و عشوند همدان را احیا کنند که البته راهی دشوار پیشروی خود دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: فرش دستبافت همدان دارای قدمت تاریخی بالایی بوده و بسیاری از پادشاهان ایرانی آن را به عنوان هدیه به سران کشورهای دیگر اعطا می‏کردند.

حمیدرضا متین با اشاره به اینکه سالهای گذشته فرش دستبافت همدان حال و روز خوشی نداشته است، افزود: تلاش شد تا با برنامهریزی مناسب و واقعبینانه نسبت به احیا فرش دستبافت همدان در بازارهای داخلی و خارجی اقدام شود.

وی تصریح کرد: وضع تحریمهای سنگین، محدودیت بازارهای صادراتی، انفعال تجار و بافندگان داخلی و تولید فرش دستبافت با هزینههای کمتر در کشورهایی همچون چین و افغانستان از جمله عواملی بودند که سبب شد فرش دستبافت همدان روز به روز در خاموشی و فراموشی فرو رود.

متین تاکید کرد: سال گذشته به بافندگان و تجار فرش دستبافت همدان بارها اعلام شد که بازاریابی و شناسایی سلایق بازارهای جهانی را آغاز کنید چراکه افق‌های روشنی در عرصه سیاسی کشور وجود دارد و میتوان به مذاکرات خوشبین بود.

وی عنوان کرد: تجاری که از سال گذشته نسبت به شناسایی و بافت فرش دستبافت اقدام کرده‌اند حال موفقیت لازم را در زمینه فروش و صادرات فرش خواهند داشت چراکه فرش همدان هنوز مشتریان و متقاضیان خود را دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان بیان کرد: ثبت جهانی فرش دستبافت همدان نکته بسیاری مثبتی برای استان همدان محسوب میشود که میتواند در تبدیل استان همدان به برند فرش دستبافت ایران و منطقه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه فرش مناطق جوزان ملایر، مهربان کبودراهنگ و عشوند نهاوند با عنوان فرش همدان در WIPO به ثبت رسیده است، افزود: فرش "کسب و ننج" و "ازندریان" متعلق به منطقه جوزان ملایر، فرش "شاخ گاوی" متعلق به مهربان کبودراهنگ و فرش "کله گلی" و "سالاری" مربوط به منطقه نهاوند است.

متین با بیان اینکه ثبت این آثار در سازمان جهانی مالکیت فکری کاری دشوار و سخت بود، اظهار داشت: مدارک و نمونههای مختلفی از فرش این مناطق برای ثبت به WIPO ارائه شد و کارشناسان این سازمان بررسی‌های مختلفی برای تایید آثار داشتند.

وی عنوان کرد: ثبت این آثار پیام بسیاری برای مسئولان کشور و استان همدان دارد و آن پیام‌ها این است که هنرصنعت فرش در همدان در دنیا دارای جایگاه بالایی است ولی این جایگاه در استان همدان آنچنان که باید، نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تصریح کرد: متاسفانه بیمهری و کم‌لطفی به فرش دستبافت در سال‌های گذشته چه در حوزه داخلی و چه در خارجی، سبب شده بود تا فرش دستبافت همدان با کمترین تنشی دچار مشکلات جدی شود ولی حال این شرایط تغییر کرده و حوزه فرش همدان با برنامه در حال پیشروی است.

وی تاکید کرد: امروز که موفق به ثبت جهانی فرش همدان شده‌ایم نیاز است تا مدیران و مسئولان استان همدان نیز از نظر اعتباری و حمایتی به حوزه فرش توجه جدی داشته باشند.

فرش دستبافت همدان در سال‌های نه چندان دور مشتریان و علاقمندان بسیاری در کشورهای کانادا، آمریکا، آلمان و سایر کشورهای اروپایی داشت که به لحاظ تحریمها و منفعتطلبی بیش از حد برخی تجار اصالت و جایگاه خود را در بین علاقمندان خود از دست داد.

امروز شرایط فرش همدان تغییرات اساسی داشته و شاهد هستیم که روند نزولی صادرات فرش دستبافت همدان متوقف شده و صادرات فرش دستبافت از استان همدان به کشور آلمان رونق گرفته است.

با توجه به اینکه هزینه راه‌اندازی و ایجاد شغل از طریق هنرصنعت فرش نسبت به سایر مشاغل صنعتی پایینتر است انتظار میرود مسئولان استان نسبت به تخصیص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به این بخش اهتمام جدی داشته باشند تا روند صعودی فرش دستبافت همدان ادامه داشته باشد.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار