مدیرکل شیلات خوزستان از آزاد شدن صید ماهی شوریده در صیدگاه های استان از روز شنبه خبر داد.
کد خبر: ۲۰۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 02 April 2016
به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و تصویب کمیته مدیریت صید شیلات خوزستان ،صید ماهی شوریده از تاریخ 14 فروردین ماه آزاد است.

مدیرکل شیلات خوزستان در این باره گفت: با توجه به پشت سر گذاشتن ممنوعیت یک ماهه صید ماهی شوریده، به دلیل فصل تخم گذاری این گونه آبزی، صید ماهی شوریده در آب های استان خوزستان از امروز آزاد است.

نبی ا... خون میرزایی اظهار کرد: به منظور جلوگیری از وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به ذخایر آبزیان خلیج فارس و تداوم اشتغال صیادان، از 15 اسفند پارسال ، صید ماهی شوریده به مدت یک ماه ممنوع اعلام شد.

وی افزود: با اعمال ممنوعیت صید در فصول تخم ریزی، از انقراض گونه های مختلف آبزیان جلوگیری به عمل می آید و اگر در این مقاطع از سال این ممنوعیت ها اعمال نمی شد، بی شک تاکنون چندین گونه از آبزیان با ارزش حوزه خلیج فارس منقرض می شدند.

شوریده ماهیان (Sciaenidae) خانواده ای از ماهیان هستند که باله پشتی بلند آنها تا نزدیک دم می رسد. از ویژگی های خانواده شوریده ماهیان داشتن خط جانبی بسیار پیشرفته، سنگ گوش های بسیار بزرگ، نقوش و داشتن قابلیت ایجاد صوت در آنهاست و برای همین آنها را ماهی های غرغرکننده می نامند.

در سال های اخیر به دلیل صید بی رویه و استفاده از ابزار غیر استاندارد مانند و همچنین نامناسب بودن فصل ممنوعیت صید و گرمای شدید هوا و کم آبی در منطقه هندیجان و خورموسی، صید این ماهی ارزشمند با کاهش همراه بوده است.

تولید سالانه خوزستان 105 هزار تن انواع آبزیان در سال است که 50 هزار تن از این مقدار از دریا و بقیه از مزارع پرورش ماهی استحصال می شود.

تولید آبزیان در سال های گذشته در تالاب ها و رودخانه های خوزستان بسیار خوب بود به طوری که همه نیاز این استان از منابع طبیعی تامین می شد. در سال 74 بیش از 30 هزار تن صید از منابع آبی خوزستان بدست می آمد اما اکنون این میزان به 10 هزار تن کاهش یافته است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: ماهی شوریده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار