معرفی جاذبه‌های معنوی البرز
بر دیوار جنوبی تالار سنگ قبری نصب شده که تاریخ چهادهم ذی الحجه 991 را نشان می دهد که وجود این سنگ قبر در دیـوار قدمت بنا را حـداقل تا آن دوره به عقـب می برد.
کد خبر: ۲۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۳ 12 April 2015

به گزارش تابناک – البرز: استان البرز دارای جاذبه‌های گردشگری و معنوی بسیاری است.

از جمله آنکه در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره) شهرستان اشتهارد، بنای بارگاهی محکم و مجلل قرار دارد که به امامزاده ام کبری و ام صغری معروف است.
مردم محلی و مسئولان اداره اوقاف آنها را دو بانوی بزرگوار از منسوبین به امام موسی کاظم (ع) می دانند.
بنای امامزاده تشکیل شده است از یک ایوان ورودی رو به شمال، یک تالار مستطیل شکل به عنوان نمازخانه و محل دعـا و اطاقی مربع شکل که ضـریح امامزادگان در آن قـرار دارد.
ساختمـان بنا با آجـر و کاشی تزئین شده و گنبد مدور آن کامـلاً کاشیکاری است. در خصوص زمان اولیه ساخت بارگاه تاریخ دقیقی در دست نیست ولی سنگ نوشته موجود حکایت از آن دارد که در سال 1089 هجری قمری شخصی به نام مرحوم «میرزا حسابی» بانی تعمیرات اساسی ساختمان بوده است.
بر دیوار جنوبی تالار سنگ قبری نصب شده که تاریخ چهادهم ذی الحجه 991 را بر خود حـک دارد. وجود این سنگ قبر در دیـوار قدمت بنا را حـداقل تا آن دوره به عقـب می برد.

دکتـر بیات نیز در کتاب ارزشمند خود آن را مربوط به دوره صفوی می داند. بنای امامزادگان با شماره 753 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. هم اکنون گلزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در این مکان شریف قرار دارد که همین امر موجب استقبال بیش از پیش مؤمنین از این بارگاه مقدس گردیده است.
در سالهای اخیر توسط اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی تعمیرات اساسی در ساختمان امامزادگان صورت گرفته است و در زمینه زیبا سازی محوطه آن نیز شهرداری اشتهارد با همکاری بنیاد شهید کرج اقداماتی انجام داده است و جناب آقای مهندس ایرج اشتهاردی خیر محترم مقیم بانی ساخت دیوار جنوبی آن به شکل سنتی بود که چند وقت پیش به اتمام رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار