با وجود اینکه تیم فوتبال شهرداری اردبیل امسال با درخشش در لیگ یک به افتخارات ورزش استان افزوده اما سهم این تیم از ابتدا تنها دست رد نهادهای تاثیرگذار بوده و بجز هواداران خود حمایتی ندیده است.
کد خبر: ۲۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷ 21 April 2015

به گزارش مهر، بی شک صعود تیم فوتبال شهرداری اردبیل به لیگ دسته یک باشگاه های کشور برای اولین بار در تاریخ فوتبال استان تجربه منحصر به فردی از بروز استعدادهای منطقه بود. تجربه ای که تازگی داشت و بعد از سال ها امید و آرزو با نهایت شگفتی به وقوع پیوست.

در واقع طی سال گذشته تیم شهرداری اردبیل مطرح ترین سرمایه ورزشی استانی بوده که سال ها صرفا در ورزش های انفرادی قهرمانانی را به عرصه های ملی و جهانی معرفی کرده است.

اینبار ورزش فوتبال از جایی که از قضا برنامه ریزی جدی برای شکوفایی پشت سر نداشت تیتر روزنامه های ورزشی شد و با فرا رسیدن نیم فصل دوم لیگ دسته یک لقب پدیده لیگ را از آن خود کرد.

زورآزمایی تیم شهرداری اردبیل با مدعیان لیگ نه تنها موجب برقراری آرامش کامل برای تیم از سوی نهادهای استان نشد، بلکه حواشی و ناملایماتی موجب شد، به عقیده کارشناسان این تیم با کاستی های مختلف آنطور که لایق آن است فرصت عرض اندام نداشته باشد.

از حمایت مالی وعده داده شده از سوی مسئولان با ربط و بی ربط در حوزه ورزش گرفته تا پخش پولکی بازیهای تنها تیم دسته یک استان از سوی رسانه ملی و... همه دست به دست هم داد تا ذهن مجموعه تیم به جای بازی به بی مهری ها نیز معطوف شود.

تلاش یک تنه شهرداری برای نگه داشتن تیم در لیگ دسته یک

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که بعد از صعود تیم شهرداری به لیگ دسته یک کشور، مجموعه شهرداری اردبیل با اقرار به اینکه به تنهایی قادر به حمایت مالی تیم نیستند، تکاپوی خود را برای یافتن حامی مالی آغاز کردند.

تیم شهرداری اردبیل.JPG

با این وجود در آن مقطع یا از سر تکلیف یا انعکاس عواقب عدم حمایت و یا تلاش برای احیای تیمی قدرتمند شورای شهر و شهرداری توان مالی خود را به کار گرفتند و رئیس سابق شورای شهر اردبیل حجت الاسلام محمدرضا سرداری در جلسه رسمی شورای شهر از اختصاص ۳۰ میلیارد ریال برای حمایت از ورزش حرفه ای در سال ۱۳۹۳ خبر داد.

حمایت های شهرداری که به دلیل محدودیت های اعتباری به صورت قطره چکانی به سازمان فرهنگی ورزشی اردبیل و در نهایت به تیم تزریق می شد، در حالی با مشکلات عدیده همراه بود که در جای دیگر پز تیم دسته یکی حال بسیاری از مدیران را پشت تریبون ها خوش کرده بود.

اظهارات پر آب و تاب از حمایت از ورزش حرفه ای که از سوی مسئولان ارشد استانی مطرح می شد نه تنها کار به جایی نبرد بلکه تیم با مشکلات مالی عدیده بخشی از انرژی خود را به دغدغه های مالی اختصاص داد.

دست رد مفتخران به فوتبال اردبیل

تیمداری آن هم برای شهرداری اردبیل البته فشارهای مالی به این دستگاه اجرایی نیز داشت تا جایی که رئیس سابق شورای شهر اردبیل بعد از تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی گفت: نباید اعتبارات کلان شهردای تبریز را با صرف میلیاردها تومان در حوزه ورزش و حمایت از هیئت های ورزشی با اردبیل مقایسه کرد چرا که ما یک چهاردهم بودجه شهرداری تبریز را نیز در اردبیل نداریم.

سرداری با بیان اینکه در شرایطی که ورزش اردبیل به ویژه فوتبال منطقه تهدید می شد شهرداری عهده دار مدیریت و مسئولیت این تیم شد، متذکر شد: ما با توجه به پایین بودن اعتبار سازمان فرهنگی ورزشی اردبیل در حمایت از تیم فوتبال در تلاش هستیم تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار این سازمان را افزایش دهیم چرا که هزینه های تیم فوتبال شهرداری با صعود به لیگ یک افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تیمداری وظیفه شهرداری نیست اما به خاطر اهمیت قائل شدن به نیازمندی جوانان به این حوزه ورود پیدا کرده ایم ادامه داد: ما به حجم سرمایه گذاری عظیم در این حوزه نیاز داریم و حتی آماده هستیم با حضور سرمایه گذاران و کارخانه داران و صاحبان بنگاه های اقتصادی این تیم را به یک مجموعه اقتصادی توانمند واگذار کنیم تا شهرداری به جای هزینه در رشته فوتبال به صورت حرفه ای بتواند در توسعه ورزش همگانی ورود پیدا کند.

این تاکیدات در حالی است که هیچ یک از نهادهای تاثیر گذار تاکنون برای حمایت از فوتبال اردبیل قدم نداشته و حمایت هایی وعده داده شده که انتظار می رفت از استانداری اردبیل، ورزش و جوانان استان، هیئت فوتبال و رسانه ملی به این تیم برسد، تاکنون مبهم مانده است.

تیم شهرداری اردبیل (4).jpg

در واقع محدودیت اختصاص یک درصد اعتبار قانونی نهادهای دولتی بهانه ای بود تا اگر حمایت معنوی و گره گشایی در نیازمندی ها نیز امکان پذیر است از این تیم دریغ شود.

صنایع هوادار از فوتبال حمایت نکردند

در این میان بخش خصوصی نیز با بی مهری زاید الوصفی دست رد به سینه تیم شهرداری اردبیل زد. تا جایی که شهردار اردبیل از بی نتیجه ماندن تلاش خود و تیم کاری اش برای جلب نظر بخش خصوصی خبر داد.

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور جذب اسپانسر برای تیم فوتبال شهرداری اردبیل افزود: جلسات متعدد به منظور جذب اسپانسر تشکیل و تلاش شد با مدیران واحدهای صنعتی در این خصوص مذاکره کنیم.

وی با یادآوری مذاکره با سه واحد صنعتی بزرگ از جمله کارخانه سیمان، لاستیک سازی آرتا ویل تایر و تولید آب معدنی واتا اردبیل تصریح کرد: با این وجود به دلیل اینکه تیم شهرداری برای اولین بار در لیگ دسته یک حاضر شده مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی استان توان تیم را باور نکردند.

بدری با اشاره به مشکلات این نهاد در تامین اعتبارات تیم تاکید کرد: به دلیل کاهش درآمدهای شهرداری ها و از جمله شهرداری اردبیل نیازمند حمایت اسپانسر از تیم هستیم تا بتوانیم زمینه موفقیت بیشتر تیم را فراهم کنیم.

شهردار اردبیل در حالی امیدوار به باور این تیم است که بر اساس نظرات کارشناسان تزریق حمایت های به موقع به رگ های این تیم موجب احیای آن و کسب موفقیت های بیشتر می شد.

محدود شدن رسانه ها به اعلام نتایج مسابقات

دغدغه های مالی و بی مهری های رفته بر تیم زمانی قوت گرفت که رسانه ها نیز به عنوان نمایندگان افکار عمومی پیگیر حمایتهای وعده داده شده نشدند و تنها انعکاس اخبار نشست های خبری تیم و نتایج بازی را به عنوان مسئولیت تمام شده بر خود قلمداد کردند.

در این میان صدا و سیما که می توانست در افزایش تعداد هواداران، پخش و انعکاس مطلوب مسابقات و انعکاس دیدگاه شهروندان نقش ایفا کند نه تنها بازی های شهرداری را به خبر های دو دقیقه ای کوتاه کرد بلکه مدیران رسانه ملی انعکاس مسابقات را مشروط به تولید برنامه مشارکتی کردند.

تا جایی که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل با دست خالی برای اینکه مردم اردبیل و هواداران تیم را راضی نگه دارند و نیز نامی از این تیم در صدا و سیما بیاید مجبور به عقد قرارداد با هزینه های سرسام آور شد تا بار دیگر صدا و سیمای اردبیل به رسالت فرهنگی و اجتماعی خود پشت کرده باشد.

برخورد صدا و سیما که بارها از سوی مسئولان مختلف فوتبالی نقد شده از سوی مسئولان استانی نیز مورد بی توجهی قرار گرفت تا جایی که هیچ نهاد مسئولی برای انعکاس مطلوب اخبار پدیده لیگ دسته یک فوتبال پادرمیانی نکرد.

تیم شهرداری اردبیل (2).JPG

حمایت از فوتبال صرفا وظیفه شهرداری نیست

بهر حال لیگ برای شهرداری تداوم یافت و نتایج بسیار خوبی نیز کسب شد، اما صبر شهرداری اردبیل در حالی از دست خالی ماندن برای حمایت تیم لبریز شد که در این گیر و دار وزارت کشور نیز در طرحی جدید اعلام کرد که تیمداری حرفه ای را از وظایف نهادهای دولتی حذف خواهد کرد.

شهردار اردبیل در این خصوص با طرح پرسش قابل توجه تاکید کرد که اگر این حذف جدی است پس چرا از تیم های پرسپولیس و استقلال حمایت می شود.

بدری با تجربه تلاش های ناکام در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی معتقد است بی توجهی به فوتبال اردبیل و به حال خود رها کردن این تیم حرکت شایسته ای نیست و شهرداری نمی تواند به این امر اقدام کند.

وی تاکید دارد فوتبال نشاط جدیدی در میان جوانان اردبیلی ایجاد کرده و اگر قرار است شهرداری تیمداری نکند باید قیوم مناسبی برای تیم انتخاب شود.

این تاکیدات در ۷۰ امین جلسه شورای شهر اردبیل از زبان اعضای شورا نیز شنیده شد، چنانچه ولی نعمتی و علیرضا سلیمانی از اعضا شورا به ضرورت انتخاب متصدی مناسب برای تیم تاکید کردند.

در عین حال رحیم  اعضا شورای شهر نیز اظهارات خود را در این زمینه اینگونه ابراز کرد: در ورزش حذف حمایت مطرح نیست و با توجه به هزینه های قابل توجه باید از راهکار های جدید حمایتی بهره گرفت.

محمد فیضی سخنگوی شورا نیز با بیان اینکه در مقایسه با سایر هزینه ها مبلغ حمایت از فوتبال چندان هم زیاد نیست، گفت: با این وجود وظیفه شورا و شهرداری حمایت از فوتبال نیست.

وی با بیان اینکه حمایت یا عدم حمایت از سال قبل مورد بحث و بررسی است، اضافه کرد: قانونا نباید نهاد دولتی تیمداری کند و باید نسبت به جذب حمایت بخش خصوصی اقدام شود.

دور تسلسل حمایت یا عدم حمایت که به بحث های فرسایشی انجامیده موجب شده تیمی که نقطه شکوفایی ورزش اردبیل بود حمایت های لازم را دریافت نکرده و متناسب با توانمندی خود مطرح نشود.

در این میان تلاش بی وقفه بازیکنانی که دست رد به سینه شان خورده تنها دلیل گل های طلایی تیمی است که درخششی مقتدرانه در عمر کوتاه پس از تولد خود دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار