فرماندار اردبیل از پیگیری های مستمر مسوولان به منظور بهبود کیفیت آب آشامیدنی و نان در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۲۶۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰ 17 July 2016

به گزارش ایرنا، جواد زنجانی روز یکشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه شهرستان اردبیل به کیفیت آب اشاره کرد و گفت: میزان قابل توجهی از آب آشامیدنی از سد یامچی تامین می شود که برای کشاورزی تعریف شده و از این رو برداشت از کف مانند آنچه در سدهای ویژه آب آشامیدنی انجام می شود، امکان پذیر نیست.
وی افزود: چهار پمپ شناور برای برداشت آب ایجاد شده است و برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی برج آبگیر 400 میلیارد ریالی در حال احداث می باشد که با تامین 170 میلیارد ریال تا سال 1396 به پایان رسیده و مشکل آب اردبیل را در سال های پیش رو برطرف کند.
فرماندار اردبیل با اشاره به اینکه تصفیه خانه اردبیل با بیشترین ظرفیت ممکن فعال است، بیان کرد: تنها 30 درصد آب مصارف آشامیدنی می رسد و 70 درصد باقی مانده به فاضلاب می رود که قابل بازیافت است اما به دلیل نیمه کاره بودن تصفیه خانه این امکان فراهم نیست.
او اضافه کرد: تصفیه خانه دوم با ظرفیت پوشش 850 هزار نفر در دست احداث می باشد که 2 هزار میلیارد ریال برای تصفیه خانه و خط انتقال باید هزینه شود؛ امید است در سال جاری از محل سرمایه گذاری (بی. او. تی.) به نتیجه برسد.
زنجانی از بحران آب و نحوه مدیریت آن به عنوان یکی از معضل های اساسی کشور نام برد و گفت: سطح آب سفره های زیرزمینی از خط قرمز عبور کرده و در نقطه بحران قرار دارد که البته دولت تدبیر و امید برای مقابله با این امر برنامه بیست 20 ساله ای در نظر دارد که در برش استانی باید نسبت به اصلاح شیوه های آبیاری، تغییر الگوهای کشت و مدیریت برداشت اقدام شود.
وی در ادامه به کیفیت نان در اردبیل اشاره و تشریح کرد: 10 دستگاه اجرایی متولی مسایل مربوط به نان هستند که با اقدام هایی که تا کنون صورت گرفته، در زمینه استفاده از جوش شیرین پاکی نان از 37 درصد به 97 درصد رسیده است و از نظر وزنی سرانه به ازای هر شهروند از 12 کیلوگرم به هشت کیلوگرم کاهش یافته است.
فرماندار اردبیل با بیان اینکه سهمیه نانوایی ها پس از مطالعه و بررسی کاهش یافته، گفت: آزادسازی تنها راه تغییر شرایط پخت و عرضه نان است که می تواند به بهبود کیفیت نان هم منجر شود چرا که با اشباع شدن بازار، تنها واحدهای با پخت با کیفیت می توانند در رقابت باقی بمانند.
زنجانی افزود: اصلاح کیفیت آرد نیز در دستور کار قرار دارد چرا که بیشتر کارشناسان بر رژیم غذایی سبوس دار تاکید دارند؛ در اردبیل بیشتر به مصرف نان سفید گرایش دارند که باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار