رئيس پارك علم و فناوري خراسان در رابطه با روز جهانی مالکیت فکری گفت: متأسفانه قانون کپی‌رایت به درستی در کشور اجرا نمی‌شود و این مساله در مورد پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی مشهود است؛ بعضاً مطالب آن توسط افراد مختلف در موارد گوناگون بدون ذکر منبع استفاده شده و این خود نوعی سرقت و نقض قانون در رعایت مالکیت فکری است.
کد خبر: ۲۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 27 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از ایسنا، دکتر احمد علم‌الهدایی در خصوص اهمیت موضوع مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری اظهار کرد: مالکیت فکری درواقع از سال ۱۹۷۰ در دنیا مطرح شد و سازمان جهانی آن یعنی (WIPO) به عنوان یکی از ۱۶ آژانس وابسته به سازمان ملل برای حمایت از فعالیت‌های فکری و انتقال فناوری و حفظ حقوق دارایی‌های فکری تشکیل شده است که بیش از ۱۷۰۰ عضو دارد؛ ایران از سال ۱۳۸۰ به این سازمان جهانی پیوست.

وی با بیان اینکه «حقوق مالکیت فکری یکی از دغدغه‌های تمام نوآوران، مخترعین، فناوران و در واقع ایده‌پردازان خوب دنیاست» تصریح کرد: عدم رعایت حقوق مالکیت فکری در تمام دنیا نوعی سرقت محسوب می‌شود.

رئیس پارک علم و فناری خراسان در ادامه با اشاره به تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: در خصوص مالکیت فکری در بین کشورها آمریکا با ۶۶۰۰ پتنت رتبه اول و آلمان، فرانسه و انگلیس در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در (WIPO) تعداد 47 هزار پتنت به ثبت رسیده و بیشترین ثبت اختراع در زمینه‌های کامپیوتر و الکترونیک ۹۷۴۰ پتنت، خدمات تجاری ۸۴۷۰ پتنت، خدمات فنی ۶۱۳۰ پتنت، داروسازی ۵۳۶۰ پتنت و در آخر صنعت پوشاک ۵۲۵۰ پتنت است.

علم‌الهدایی در ادامه بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق قانون، بعد از سازمان ثبت اختراعات مسئول ارزیابی و تایید علمی اختراعات است؛ سازمان ثبت اختراعات نیز زیر نظر اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی وابسته به قوه قضائیه است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان افزود: نوآوران و مخترعان برای درخواست ارزیابی و تایید علمی اختراع، لازم است به بعضی از پایگاه‌ها در تهران و یا در مشهد به پارک علم و فناوری خراسان مراجعه کنند تا کارشناسان و مسئولان دفتر نوآوری و مالکیت فکری در پارک با ارزیابی و تایید علمی و ثبت ایده‌ها و اختراعات، پاسخگوی دغدغه‌های آن‌ها بوده و از ایجاد مشکل از قبیل سرقت ایده و اختراع آن‌ها جلوگیری شود.

علم‌الهدایی با تاکید بر اینکه دفتر نوآوری و مالکیت فکری یکی از واحدهای مهم پارک محسوب می‌شود افزود: این دفتر باید قوانین رعایت حقوق مالکیت فکری را برای صاحبان اندیشه و همچنین نوآوران و مخترعان و در کل افراد جامعه تشریح کرده و با فرهنگ‌سازی عمومی و برگزاری کارگاه‌های مختلف برای حفظ و رشد نوآوری‌ها و فناوری‌ها و در نهایت رساندن آن‌ها به مرحله تولید و تجاری‌سازی اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار