احداث پارک جنگلی 100 هکتاری الماس در اردبیل که از چند سال پیش مورد تأکید مسؤولان است، همچنان مرحله نامه‌نگاری را به جای اجرا سپری می‌کند.
کد خبر: ۲۸۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷ 28 August 2016

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از فارس، در حالی که چند سال پیش نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و استاندار اردبیل بر ضرورت راه‌اندازی پارک جنگلی الماس در بیش از 100 هکتار فضای مناسب در فاصله بین سرعین و اردبیل به عنوان یک تفرجگاه عمومی برای مردم، مسافران و گردشگران سخن به میان آوردند که با نامه‌نگاری‌های آغاز شده، شهرداری و شورای شهر نیز آمادگی خود را اعلام کرد تا این پروژه هر چه سریعتر اجرا شود اما واقعیت اجرایی شکل متفاوتی پیدا کرد، به طوری که در جلسه اخیر شورای شهر، اعضای شورا به زمین واگذار شده 10 ساله از سوی منابع طبیعی به میزان 30 هکتار بسنده کردند و قرار شد تا بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورا موضوع پیگیری شود.

سرپرست شهرداری اردبیل اظهار کرد: به جای قرارداد 99 ساله با مدیرکل منابع طبیعی پیش از مدیریت بنده یک قرارداد 10 ساله و واگذاری زمین به مساحت 30 هکتار مورد توافق قرار گرفته که البته شهردار سابق انعقاد قرارداد را در دفترخانه رسمی منوط به نظر شورا دانسته است.

قدرت سیفی تصریح کرد: اگر بعد از 10 سال منابع طبیعی این قرارداد 10 ساله را تمدید نکند، قطعاً شهرداری که سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام می‌دهد، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که به راحتی نمی‌توان در برابر برخی از سؤالات و اقدامات پاسخگو بود.

وی تبیین کرد: قبل از انعقاد قرارداد جالب است شهرداری 180 میلیون تومان برای این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در صورت اجازه شورای شهر این روند سرمایه‌گذاری ادامه پیدا می‌کند.

سرپرست شهرداری اردبیل با بیان اینکه به هیچ وجه زمین مورد نظر معارض ندارد و ما باید به صورت قطعی این زمین را در اختیار بگیریم، افزود: امیدواریم با همکاری نهادهای مختلف شهرداری که در اجرای این پروژه مصمم است، بتواند اهداف خود را تحقق ببخشد.

دیگر عضو شورای شهر اردبیل با اعلام مخالفت با اجرای این پروژه بیان کرد: ما قرار نیست خارج از محدوده شهر و در یک فضای بیابان‌گونه سرمایه‌گذاری انجام داده و سپس پروژه را به حال خود رها کنیم.

رحیم آقازاده اضافه کرد: نباید اصلاً در چنین فضای طبیعی دستکاری کنیم بلکه خود هموطنان می‌توانند از این فضا بیشتر و بهتر استفاده کنند.

دیگر عضو شورای شهر اردبیل ادامه داد: تعجب می‌کنیم که شهرداری بدون روشن شدن سند این زمین 180 میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده در حالی که اصلاً اسناد تحویل زمین‌ها مشخص نیست.

علیرضا سلیمانی با بیان اینکه باید پروژه را تعطیل کرد تا بعد از تعیین تکلیف زمینه اجرایی مجدد آن فراهم آید، گفت: دقیقاً همان اتفاقی که در نمین در باب جنگل فندقلو بین منابع طبیعی و شهرداری اتفاق افتاده، ممکن است در اردبیل بر سرمان بیاید.

دیگر عضو شورای شهر از امام جمعه و استاندار اردبیل در ارتباط با حساسیت موضوع فضای سبز و توجه به رفع کمبودهای آن قدردانی کرد و افزود: ما از همکاری منابع طبیعی در مسیر پیش‌بینی و واگذاری زمین مورد نیاز قدردانی می‌کنیم.

ناصر ناطق درآبادی تصریح کرد: بنده از هر طرح اصولی و منطقی در راستای حفظ و نگهداری و افزایش فضای سبز، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها حمایت می‌کنم.

وی بیان کرد: موضوع مطرح شده نیازمند تقویت همکاری و فعالیت بین بخشی همه سازمان‌های مرتبط و دخیل در موضوع است.

عضو شورای شهر اردبیل اضافه کرد: قوانین و مقررات جاری در کشور در رابطه با قراردادهای منعقد شده فیمابین شهرداری و اداره کل منابع طبیعی باید رعایت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: رعایت روند ورود شهرداری به این امر باید براساس قوانین و مقررات باشد.

ناطق درآبادی گفت: شهرداری با محدودیت مالی موجود به تنهایی توانایی ورود به قضیه و انجام پروژه را ندارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای اجرای بهینه این امر به صورت مشارکتی بین اداره کل منابع طبیعی و شهرداری انجام شود.

دیگر عضو شورای شهر اردبیل افزود: باید در تحویل زمین و ردیف اجرایی برای احداث پارک دقت کنیم تا ایرادات و اشکالات بعدی مشکلی به وجود نیاورد.

سلامت صفری ضرورت انتقال سند قطعی به نام شهرداری را یادآور شد و تصریح کرد: در حالی که روی 100 هکتار در سال‌های گذشته در احداث پارک جنگلی الماس مانور داده شده، اصلاً پسندیده نیست که بخواهیم این پروژه را در محدوده کوچک اجرایی کنیم.

دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه فضای سنگینی علیه شورا وجود دارد و نباید مخالفت با اجرای این پروژه فشار و هجمه دیگری را به روی شورا به وجود آورد، بیان کرد: بهتر است با رعایت موارد قانونی و قطعی شدن سند مالکیت به نام شهرداری این پروژه را اجرا کنیم تا در مسیر اردبیل – سرعین به عنوان یک چشم‌انداز بی‌نظیر بتوان کارهای شایسته‌ای را انجام داد.

سالار شاکر زمین مورد نظر را زمین درجه سه دیم و مستعد برای توسعه باغات و جنگل‌ها اعلام کرد و ادامه داد: قطعاً با این حرکت شهرداری می‌تواند فاز به فاز پروژه را اجرایی کند.

دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه توسعه فضای سبز برای نسل‌های آینده از حساسیت خاصی برخوردار است، اضافه کرد: توسعه پارک جنگلی نیز از ضرورت‌ها در تقویت روحیه و نشاط اجتماعی است که باید به سمتی حرکت کنیم تا با اجرای این پروژه‌ها بتوانیم با کیفیت و مطلوبیت کارها را به انجام برسانیم.

اسفندیار هوشیار اظهار کرد: منابع طبیعی در صورت مشاهده بهره‌برداری بهینه قرارداد خود را افزایش داده و واگذاری زمین را در فازهای جدید انجام می‌دهد.

سید غنی فروزان دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند تا بدون هیچ سند معتبر بخواهیم سرمایه‌گذاری را آن هم در محدوده بیرون از شهر انجام دهیم، تصریح کرد:‌ در حالی که بسیاری از شهرک‌های تازه تأسیس اردبیل نیاز به کاشت درخت و توسعه فضای سبز دارند، هیچ لزومی ندارد ما خارج از محدوده شهر بخواهیم این پروژه را عملیاتی کنیم.

این رایزنی‌ها و صحبت‌ها در حالی انجام می‌شود که پیش‌بینی شده بود در سال 95 پارک جنگلی الماس در مسیر گردشگری اردبیل – سرعین راه‌اندازی شود که با این فرآیند به نظر می‌رسد در رسیدن به واقعیت‌ها و کار انجام شده باید بسیاری از رویاها را کنار بگذاریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار