کارشناس برنامه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین از اجرای طرح کشوری پیشگیری و کنترل آسم در این استان خبر داد.
کد خبر: ۲۹۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 11 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، فاطمه ناجی افزود: اجرای آزمایشی این طرح در قزوین همزمان با 5 استان دیگر کشور از ابتدای مهرماه امسال آغاز و مجری آن نیز معاونت بهداشتی دانشگاه خواهد بود.
وی اضافه کرد: با توجه به شیوع روز افزون بیماری آسم و عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری در کشور، دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با همکاری کمیته ملی بیماری های مزمن تنفسی، براساس استراتژی های سازمان جهانی بهداشت اقدام به طراحی، تدوین و ادغام برنامه کشوری پیشگیری، تشخیص و درمان آسم در شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه کرد.
ناجی ادامه داد: این برنامه با هدف شناسایی، کنترل و درمان زود هنگام مبتلایان و افراد در معرض خطر،کاهش بار مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آنها تدوین و اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح در جمعیت 100 هزار نفری تحت پوشش مراکز جامع خدمات سلامت منتخب شامل مرکز شهدا، خیابان تبریز، چوبیندر و اقبالیه در نظر گرفته شده، ادامه داد: تمام مراقبان سلامت و بهورزان شاغل در این واحدها آموزش های لازم را در مورد نحوه اجرا، غربالگری، بیماریابی، مراقبت آسم و نحوه استفاده از پیک فلومتر را نیز فرا گرفته اند.
کارشناس برنامه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین یادآور شد: به منظور ارتقای دانش پزشکان درباره تشخیص و درمان آسم، کارگاه آموزشی با حضور دکتر زحل، فوق تخصص ریه و دکتر فتحی، فوق تخصص آسم و آلرژی به عنوان مشاوران علمی برنامه و دکتر حدادی، فوق تخصص ریه، دکتر ناهید یزدی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دکتر سولماز فرخ زاد، کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر این معاونت برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار