تحلیل سه دیدگاه گفتمانی در مذاکرات داغ انتخاب شهردار
استاندار اردبیل و معاونان او قصد ندارند با دخالت عریان ، دامن خود را آلوده این بحث کنند. لیدرهای هر دو جریان به این نتیجه رسیده اند که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و استعفای بدری، دامن زدن به دیدگاه انتخاب سیاسی شهردار ، می تواند لطمات پیش بینی نشده ای به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۳۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰ 14 May 2015

مذاکرات در حال انجام برای انتخاب شهردار اردبیل روز به روز فشرده تر می شود و در این میان طرح نام گزینه ای جدید در حال تغییر معادلات است.

به گزارش تابناک اردبیل، این روزها جلسات داغ رسمی و محفلی برای انتخاب شهردار مرکز استان در بین اعضای شورا در جریان است و در ساختار کلی شکل گرفته در این مذاکرات ، سه دیدگاه کلی برای انتخاب شهردار در حال ظهور است.


یکم. دیدگاه انتخاب شهردار از شورا

حامیان دیدگاه اول دوست دارند در مذاکرات جاری ، شعار انتخاب شهردار از بین مجموعه شورا و شهرداری را پیش بکشند و چانه زنی ها را در این مسیر پیش ببرند. مهندسان این جریان سعی دارند با عبور از نام گزینه های باسابقه ای که از استخدامی های خود شهرداری اردبیل هستند، موضوع انتخاب شهردار اردبیل را به انتخاب یکی از اعضای شورای شهر اردبیل گره بزنند و با ایجاد دو قطبی حسین افسانه و علیرضا سلیمانی، یکی از این دو نفر را به عنوان شهردار انتخاب کنند .


دوم. دیدگاه انتخاب سیاسی شهردار

و اما دیدگاه دوم که چهره های به شدت سیاسی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب استان آن را دنبال می کنند، به دنبال سیاسی کردن فضای انتخاب شهردار جدید است. حامیان این دیدگاه دوست دارند با دامن زدن به رقابت جناحی ، فضا را برای انتخاب شهردار اردبیل سیاسی کنند و در انتخابات از این موضوع بهره برداری نمایند.

با این حال قرائن و شواهد حاکی از آن است که استاندار اردبیل و معاونان او قصد ندارند با دخالت عریان در فرآیند انتخاب شهردار ، دامن خود را آلوده این بحث کنند. اعضای شورای شهر اردبیل نیز می خواهند بدون دامن زدن به دو قطبی جناحی، بررسی صلاحیت گزینه های مورد نظر و مطرح را در فضای آرام و کم حاشیه انجام دهند. موضوعی که عقلای دو جریان اعتدالی و اصولگرای استان بر آن تاکید دارند.

در واقع لیدرهای هر دو جریان به این نتیجه رسیده اند که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و در دوره پس از استعفای بدری، دامن زدن به دیدگاه انتخاب سیاسی شهردار در افکار عمومی ، می تواند آسیب ها و لطمات پیش بینی نشده ای به همراه داشته باشد.

در فرآیند تقویت و یا تضعیف دیدگاه دوم، هر کدام از بازیگران نقش و تاثیر خاص خود را دارند. در این بین ، عملکرد و تصمیم گیری بازیگری بنام فرماندار اردبیل از اهمیت ویژه ای در تقویت یا تضعیف دیدگاه دوم برخوردار است.

جواد زنجانی به عنوان یک چهره باسابقه ، هم قاعده بازی در شورای شهر اردبیل را خوب می شناسد و هم در بدنه دولتمردان اردبیل از نفوذ کلامی و سیاسی برخوردار است. اگر زنجانی بخواهد ، می تواند بر ذهنیت و تصمیم سازی بسیاری از بازیگران کلیدی دخیل در انتخاب شهردار تاثیر بگذارد.

از این منظر، نوع جمع بندی و نگاه او به موضوع می تواند یکی از سه جریان گفتمانی شرح داده شده را تقویت کند و به معادلات انتخاب شهردار اردبیل سمت و سو و جهت ببخشد. قرائن حاکی است که وی تلاش می کند نقش مثبت اما حساب شده ای در این فرآیند ایفاء کند.


سوم. دیدگاه انتخاب شهردار متخصص و غیر سیاسی

طی دور روز گذشته در عرصه میدانی جریان فکری سومی در حال شکل گیری است که پس از استعفای انتخاباتی بدری، صلاح شورا و شهرداری و کل شهر را در انتخاب شهردار غیرسیاسی و غیر جناحی می بیند.

این جریان دوست دارد انتخاب شهردار اردبیل از بین چهره های متخصص اما غیر سیاسی انجام شود و در این صورت شانس چهره های متخصصی که کمترین وابستگی به سیاسیون و جناح ها را داشته باشند تقویت خواهد شد.

در چارچوب این دیدگاه ، این روزها نام مهندس "فرید صالحی عالی"رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل به عنوان یکی از گزینه های با شانس بالا در محافل مطرح شده است که در صورت حمایت برخی اعضای شورا ، معادلات گذشته را بر هم خواهد زد. تغییر معادلات با طرح نام رئیس سازمان نظام مهندسی استان

طرح نام صالحی از آن رو مهم و تعیین کننده است که وی در حال حاضر رئیس بزرگترین سازمان نظام مهندسی استان است و علاوه بر شناخت کافی از شهر، سابقه و تخصص کاملا مرتبط با شهرسازی را دارد. وی دانش آموخته دوره دکترای عمران و شهرسازی است. 

در عین حال صالحی چهره ای کاملا مستقل و مبرا از جریانات سیاسی و انتخاباتی است و نشان داده است که در اداره تشکیلات چند لایه و پیچیده نظام مهندسی استان از مشورت پذیری، جمع باوری و تعامل گروهی مناسبی برخوردار بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
با سلام
آقای صالحی یک آدمی هست که خیلی راحت و زود چشم میگه و اطاعت پذیری بالایی داره و اصلا اهل مبارزه نیست . شورای شهر باید یک فرد مناسبتری انتخاب کنه مثلا افراد اردبیلی داریم که سال هاست در شهرهای دیگر شهردار هستند مثل مهندس محبوب تیزپاز نیاری که اردبیلی است و 20 ساله شهرداره
دانشجویان مقدس اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
بهترین گزینه برای شهرداری استاد شاهرخ شهابی استاد خلاق ومدیر لایق هستند
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
سلام
نخیر برادر عزیز کی گفته آقای دکتر صالحی زود چشم میگه.
اتفاقا ایشون اهل مبازه بودن که با رئیس های نظام مهندسی های استان های گردن کلفت مبارزه کردن بلاخره اجلاس ملی نظام مهندسی های کل کشور رو واسه تیر ماه امسال واسه اردبیل گرفتن.شما خبر نداری برادر
اتفاقا ایشون مردم دارو دلسوز هستن
دکتر صالحی 15 سال تو استانداری تو پست اجرایی کار کرده در حالی که محبوب تیزپاز نیاری اگه خوب بود تو همون پستش نگهش میداشتن.هرچند العانم گزینه قوی واسه شهرداری نیست
دکتر صالحی تو نظام مهندسی تو این مدت کم ریاستش خدمات ماندگاری انجام داده
کی اوضلاغ نظام مهندسی با 8000 نفر مهندس بیکارو سامان داد
کی همه سیستم ارجاع و امور اداری رو بروز و هوشمند کرد
کی بود یه ساختمان 8 طبقه رو واسه رفاه حال مهندسای استان ساخت؟
کی بود با کارکنان و مهندسان متخلف برخورد کرد؟
دکتر صالحی نه عضو حزب یا جناح خاصیه نه از کسی میترسه چون اشتباهی تو زندگیش نداشته
اینه وصله ها به ایشون نمیچسبه
تا حالا مگه دکترای سازه شهردار ما شده بفهمیم چقد باعث پیشرفت شهرمون میشه.؟
امیدواریم اعضای محترم شورای شهر انتخاب تخصصی داشته باشن
فما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
ازبس که تو اردبیل باکمبود مهندس خلاق مواجه هستیم.ازوضع حال فعلی نظام مهندسی معلوم هستش که چه بلایی می خواد سر شهر هم بیاره
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
مگه آدم قحطیه می خان فرید صالحی رو بیارن
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
تو احتمالا بجای دکتر صالحی کس دیگه مد نظرته آ
داداش بیدار شو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار