بررسی روزنامه های اصفهان در سه شنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون کاهش ساعت کاری بانوان و به بررسی 10 موضوع چالشی میراث فرهنگی اصفهان پرداختند.
کد خبر: ۳۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ 19 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون کاهش ساعت کاری بانوان و به بررسی 10 موضوع چالشی میراث فرهنگی اصفهان پرداختند.




روزنامه نسل فردا
در خبری به بررسی کاهش ساعات کاری بانوان در ادارات پرداخت و نوشت: در طرح لایحه کاهش ساعات کاری بانوان شاغل مقرر شده است ساعت کاری بانوان شاغل به 36 ساعت در هفته کاهش یابد.کاهش ساعت کاری بانوان شاغل به منظور تقویت جایگاه خانواده  است و بانوان شاغل باید فرصت کافی برای زندگی شخصی و در کنار فرزندان و همسر بودن را داشته باشند. در پاسخ به برخی نگرانی‌ها در خصوص عدم تمایل مدیران به جذب و استخدام بانوان در صورت اجرایی شدن این طرح ، ما تلاش کرده‌ایم با ارائه پکیچ‌های حمایتی و در نظر گرفتن مشوق‌های خاص در مقابل این موضوع، حرفی برای گفتن داشته باشیم.در حال حاضر طرح به طور کامل تصویب شده و به امضای 50 نفر از نمایندگان مجلس رسیده و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار دارد. قانون این موضوع را الزام آور تعریف کرده و ما تمام تلاش خود را برای کاهش ساعت کاری بانوانی که سرپرست خانوار هستند یا مشکل خاص دارند، به کار خواهیم گرفت. تصویب این لایحه و اجرای موفق آن منوط به همکاری کارفرمایان است؛ چراکه ما تمام مشوق های مورد نظر را اعمال کرده‌ایم و  اینکه کارفرمایی در راستای این قانون تصمیم بر جایگزین کردن نیرو کند، نشان از نگاه‌های نسنجیده کارفرما دارد.درباره قانون افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه  نیزبا توجه به اینکه برخی از کارفرماها این موضوع را رعایت نمی‌کنند، دوباره این موضوع در جلسات کمیسیون اجتماعی مطرح شده و تلاش می‌کنیم راهکارهای مناسبی برای اجرایی کردن این قانون تعریف کنیم. این امر یک قانون است، اما کارفرما در این قانون مکلف نشده است و برداشت‌های مختلفی از این موضوع صورتمی‌گیرد.

http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg

روزنامه نصف جهان
در گزارشی به بررسی 10 موضوع چالشی میراث فرهنگی اصفهان پرداخت و نوشت:اولـيـن جلسـه مـديـركـل ميـراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان در سال 94 در حـــالـــي بـــرگـــزار شـــد كـــه جـمــع كــوچـكــي از خبرنگاران تخصصي در حوزه ميراث فرهنگي در اين جلسه حضور داشتند. اللهياري در اين جلسه حفاظت از مـيـراث فـرهـنگي را امري جهاني دانست و گفت: استان اصفهان در قلب ايران موقعيت استراتژيكي از نـظـر مـيـراث فـرهـنـگـي دارد و كـانـون فرهنگسازي و تمدن سازي بوده و بايد اكنون به مدد ميراثي كه داريم در توسعه آتي استان كوشا باشيم. او در صحبت هايش به بيش از 20 هزار اثر تاريخي در استان اشاره كرد و بيان داشت از اين تعداد، هزار و 713 اثر تاريخي تا پايان سال 93 به ثبت آثار ملي رسيده و امروز اگر بخواهيم آثار ناملموس اصفهان را نيز به اين تعداد اضافه كنيم مــي تــوانـيــم بگـوييـم كـه هـزار و 760 اثـر تـاريخـي در اصفهان به ثبت ملي رسيده و چهار اثر نيز در فهرست آثـار تـاريـخـي قـرار گـرفته است، فرازهايي از سخنان اللهياري درباره موضوعات مختلف ميراثي اصفهان در زير آمده است:

‌n‌ موزه ‌

ما در نظر داريم سه موزه با عناوين مردم شناسي، تاريخ و فرهنگداران و موزه برنج در لنجان را به بهره برداري برسانيم. اين موضوع در هفته ميراث فرهنگي اتفاق مي افتد. همچنين روز چهارشنبه 30 ارديبهشت ماه نشست كارگروه صنايع دستي كشور انجام مي شود و در فـرداي هـمـيـن تـاريـخ، بـرگـزاري كـارگروه ميراث فرهنگي كشور را خواهيم داشت.

بحث موزه و موزه داري بسيار اهميت دارد و حيثيت يـك شهـر بـه شمـار مـي رود و براي اصفهان پذيرفتني نيست كه فاقد موزه باشد و اين خلا‡ جدي براي اين شهر بـه شمـار مـي رود. بـا پيگيـري استـانـدار و تبـديـل شدن كارخانه ريسباف به موزه اميدها براي اين موضوع زنده شد كه اصفهان مي تواند موزه اي در خور داشته باشد. اكنون 40 موزه در اصفهان داريم كه بخشي از آنها متعلق به ميراث فرهنگي است ولي متأسفانه موج موزه سازي فراگير شده در حالي كه بايد به جاي كميّت موزه ها به كيفيت آنها توجه كنيم. اولويت ما اين است كه منابع را به سـمـت مـوزه هـاي تخصصـي و متفـاوت ببـريـم.بخـش خـصـوصـي هـم دعـوي مـوزه داري دارد مـنـتهي بخش خصوصي بايد بداند به واسطه هزينه اي كه كرده يك مجموعه به او به امانت سپرده شده است و ما نيز طبق قانون با قدرت بر اين موضوع نظارت داريم.

خانه هاي تاريخي

در يك دهه اخير خانه تاريخي اعم از ثبتي يا غير ثبتي از بين نرفته ولي اين خانه ها نياز به نگهداري دارند و اگر رها شوند از بين مي روند.راهكارهايي در اين زمينه وجـود دارد كـه شـامـل مشـاركـت بخش خصوصي و مالكان خصوصي است.

متـأسفـانه اكنون تصوري غلط وجود دارد كه ميراث فرهنگي هر آنچه ارزش تاريخي دارد را بايد به تنهايي حفظ كند البته ما به شدت مراقب هستيم اما اضافه بر آن، مردم هم حساسيت دارند و كوچك ترين اتفاقات در زمينـه ميـراث فـرهنگـي كـه در خطر قرار گرفته را انعكـاس مـي دهنـد و مـا نيـز مطـالبـات مـردم را پـاسـخ مي دهيم.

مترو

مترو حديث مفصلي است و همه رسانه ها اين موضوع را دوسـت دارنـد. آنچه مسلم است مترو از چهارباغ عبور كرده و برخي معتقدند كه نبايد اين اتفاق مي افتاد و ايـن تـوجيه كه در دنيا هم اين موضوع اتفاق افتاده است توجيه خوبي نيست چرا كه ما فناوري هاي دنيا را نداريم و شرايط اقليمي اصفهان نيز به واسطه بالا بـودن آب هـاي زيـرسـطـحـي بـا مـحدوديت هاي فني زيادي ما را روبرو كرده است.اكنون داستان تصميم گيري در مورد مترو فرق كرده است و اجازه نمي دهيم در زمـيـنـه فاز 2 مترو خلافي صورت گيرد. كميته اي از كارشناسان ميراث فرهنگي، شهرداري و استانداري تشكيل داده ايم و قرار است بخش باقيمانده مترو را به سمت حل موضوع ببريم. در زمينه خط 2 مترو هم عزم مـديـريـت شـهـري بـر ايـن است كه با ميراث فرهنگي هـمـكـاري لازم را داشـتـه بـاشـد و مـا نـيـز مـنـتـظـر نـظر يونسكو هستيم تا بعد از آن نظراتمان را اعلام كنيم.

تونل دروازه دولت

در زمينه تونل مكشوفه در ايستگاه دروازه دولت نيز قبل از احداث اين ايستگاه در عمليات مترو آبراهه اي پيدا شد كه مربوط به مهر و آبان سال گذشته بود كه اطلاع رساني شد و پس از كارشناسي متوجه شديم كه اين آبراهه از لحاظ ارزش هاي معماري چندان قوي نيست و پيش بيني كرديم كه قدمت آن حتي به دوران بعد از صفويه باز مي گردد. اين موضوع به همين اندازه ماند تا اينكه آزمايشات صورت گرفت و مشخص شد كه حتي ما دست بالا گرفته بوديم.

اخـيـــراً نـيــز در ايـسـتـگــاه مـتــرو دالانــي پـيــدا شــده كــه اظهار نظرها مي گويد آبراهه اي است كه ارزش هاي معماري بالا داشته و از لحاظ ارزش هاي معماري هم نسبت به سازه قبلي بالاتر است. اما توقف ما به اين علـت نيسـت بلكـه منتظر راهكارهايي هستيم كه اين سازه حفظ شود و عمليات مترو با تغييرات جزئي تري ادامه يابد. ما انتظار داريم همه نقشه ها و راهكارهايي كـه داده مـي شـود واقع بينانه صورت گيرد. متأسفانهقبـلاً ايـن موضوعات لحاظ نمي شد و بخشي از اين دالان در زماني كه پروژه جهان نما احداث شد از بين رفتـه و بخـش هـاي ديگـري از آن نيـز در پـروژه هاي ديگري مثل آب و برق و ... از دست رفته است. ‌

تپه اشرف

بـراي كـاوش هاي تپه اشرف بايد كارگاهي تجهيز و آماده شود و در برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي اين مـوضـوع هست كه اقدام به احداث يك سايت موزه شهري كنيم و اين پروژه جزو پروژه هاي اولويتدار ما به شمار مي رود.

مدرسه چهارباغ

از 12 ترك كاشيكاري در مرمت مدرسه چهارباغ، دو ترك مرمت شده و دو ترك ديگر را هم قرارداد بسته ايم كـه مـرمـت شـود. بـا وجود اينكه بودن داربست هاي فلزي بر اين بنا دل انگيز نيست اما موضوع بسيار مهم اين است كه بناهاي تاريخي مانند انسان هاي مسني هـسـتـنـد كـه همواره نياز به مراقبت دارند، در مسجد امام (ره) هم 500 هزار قطعه كاشي به كار رفته است و ما مي خواهيم كاري كنيم كه تا 20 سال آتي نياز به مرمت نداشته باشد.

عالي قاپو

اين بنا نسبت به سال گذشته بسيار متفاوت شده است و بخاطر بحراني شدن وضعيت اين بنا تصميم گرفتيم كه با نگاه ويژه اي به اين بنا مرمت ها را شروع كنيم و تا پـايـان سـال مـالـي 93 كـه تقـريبـاً در تيرماه سال جاري مي شود داربست ها از عالي قاپو برچيده خواهند شد. عالي قاپو اكنون داراي كنترل و پايش الكترونيكي و تحت نظارت مانيتورينگ است.شايعه وجود موريانه در اين بنا را نيز رد مي كنيم چرا كه اين بناي تاريخي كه از چوب ساخته شده سالي يكبار به مدت دو روز با سم هاي قوي حاوي سيانور، سمپاشي مي شود و هيچ موريانه اي در آن وجود ندارد.

نم و رطوبت مسجد امام(ره) و مسجد جامع

نم و رطوبت مسجد امام(ره) در سال گذشته با كارهاي اورژانسي كه انجام داديم بسيار كاهش يافته است. در اين زمينه مقرر شد كه با ساماندهي فاضلاب مسجد و بيرون بردن سرويس هاي بهداشتي اقدامات مؤثري در كاهش رطوبت در مسجد داشته باشيم. همچنين با زه كشي ديواره ها توانستيم وضعيت بحراني مسجد را ساماندهي كنيم. در زمينه مسجد جامع نيز قرار است هميـن عمليـات انجـام شود. اين مسجد اكنون داراي مديريت مستقل شده و اعتبارات خوبي گرفته و نياز به مرمت دارد. در اين مسجد دفتر فني ايجاد كرديم. ما در تـدويـن فهرست مرمت ابنيه و تزئينات تاريخي، تنها اســتــــانــــي هــســتــيــــم كــــه ايــــن مــــوضـــوع را اجـــرايـــي كرده ايم.

ارگ قورتان

ارگ تاريخي قورتان قرار است تبديل به يك اكو موزه شود و در اين زمينه صد ميليون تومان اعتبار گذاشته شده است.

نگران نشست پل ها نباشيد

‌اسـتـحـكــام بـخـشــي بــه بـنــاهــاي تــاريـخــي يـكــي از موضوعاتي است كه با بحث خشكسالي مطرح شد. بسياري از شكاف ها و ترك ها ناشي از خشكسالي در سطح زمين است و كار مهمي كه بايد انجام شود استحكام بخشي به بناهاست. در اين زمينه پروفسور ايـگـر اسـتاد آلماني در زمينه مرمت و حفظ بناهاي تـاريـخـي كـسي است كه مرتبط با يونسكو است.او قرار شد در يكي از سايت هاي تاريخي ايران عمليات گسترده اي در زمينه استحكام بخشي انجام دهد كه گزينه هاي مختلفي در اين زمينه مطرح شد و بالاخره مـقـرر شـد كـه اين موضوع در ميدان امام(ره) انجام شـود و در كـل سـايـت مـيـدان امـام(ره) اين موضوع صورت گيرد. به مردم بايد بگويم كه اين موضوع در مـورد پـل هـاي تـاريـخـي هـم اتـفـاق مـي افتد و هيچ نـگـرانـي در ايـن مـورد و در زمـيـنـه نشست پل هاي تاريخي وجود ندارد.

*****
http://www.esfahanemrooz.ir/pdf/pic/2387-L-1.jpg

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار