طی هفته های اخیر با وجود تاکید تک تک اعضای شورای شهر اردبیل به انتخاب گزینه اصلح برای شهرداری اردبیل، انتقاد هر یک از اعضا در بررسی کاندیداهای به ظاهر انتخابی همچنان باقی است.
کد خبر: ۴۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 28 May 2015

به گزارش مهر، کمیسیون تخصصی بررسی رزومه های کاری کاندیداهای شهردار اردبیل شامگاه چهارشنبه در حالی تشکیل جلسه داد که در ابتدای آغاز به کار آن حضور یا عدم حضور خبرنگاران به شور گذارده شد.

انعکاس اخبار مختلف از روند بررسی کاندیداها و بازخوردهایی که اغلب متوجه خود اعضای شورای شهر بوده است، در برخی مواقع اظهارات غیرشفاف و ابهامات انتخاب شهردار موجب شد رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل نظرات اعضا را برای علنی کردن جلسات و حضور خبرنگاران اخذ کند.

لیلا تقوی منشی دوم شورا با تاکید به اینکه اخبار انتخاب شهردار ناقص درج می شود حضور خبرنگاران در جلسه کمیسون را ضروری دانست.

در وضعیتی که هنوز خبرنگاران از ماندن یا الزام به رفتن خود اطمینان نداشتند حجت الاسلام محمد رضا سرداری عضو شورا نیز تاکید کرد: شهردار برای ما انتخاب نمی شود بلکه برای مردم و برای شهر انتخاب می شود.

وی با اذعان به اینکه شورا پارلمان محلی است، اضافه کرد: مردم هر قدر از روند کار ما بیشتر مطلع باشند بهتر است و حتی با راهنمایی های احتمالی می توانیم روند تعیین شهردار را بهبود بخشیم.

در تائید نظرات دو عضو شورا علی هدایتی خزانه دار و محمد فیضی سخنگوی شورا در اظهارات مجزایی به ضرورت حضور خبرنگاران و شفاف سازی روند انتخاب شهردار تاکید کردند.

با این وجود علیرضا سلیمانی عضو شورا که خود از کاندیداهای شهرداری اردبیل است، گفت: رزومه محرمانه زندگی و کاری افراد در این جلسه مورد بررسی قرار می گیرد و شاید کسی نخواهد سن و تحصیلات و مسائل شخصی زندگی اش را دیگران بدانند.

این اظهارات با عکس العمل شدید سایر اعضا مواجه شد و تقوی در پاسخ به همکار خود در شورا افزود: زمانی که فردی کاندیدا می شود موضوع محرمانه ای نداریم و این حق شهروندان است که کاندیداها را کامل بشناسند و هر کاندیدایی از این وضعیت ناراضی است می تواند کناره گیری کند.

در ادامه سالار شاکر نایب رئیس شورا و یکی دیگر از کاندیداهای شهردار شدن تاکید کرد: رزومه کاری محرمانه نیست و باید شرایطی فراهم شود تا شورا به صورت شفاف کاندیداها را بررسی کند.

نتیجه این صحبت ها ماندگاری خبرنگارانی بود که از ساعتی قبل آماده رفتن و ترک صحن شورا بودند و با این وجود با تصمیم جمعی شورا و اعلام رئیس شورا جلسه کمیسیون انتخاب شهردار بعد از گذشته نزدیک به دو هفته از بررسی گزینه های مختلف در جلسات غیر علنی و انتخاب هشت گزینه نهایی خبرنگاران کاغذ و قلم خود را روی میز گذاردند.

انتخاب روی اشخاص نه گزینه ها

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل جلسه کمیسیون را با هدف بررسی روند انتخاب شهردار و نحوه بررسی هشت کاندیدای منتخب شورا طرح کرد و از اعضا خواست نسبت به ارائه دیدگاه های خود اقدام کنند.

تقوی منشی دوم شورا رای گیری بدون حضور کاندیداها را فاقد خروجی مطلوب دانست و خواستار حضور هشت کاندیدا در صحن شورا و اعلام برنامه های آن ها در حضور ۱۳ عضو شورا شد.

در عین حال حسن افسانه عضو شورا نیز روند اتخاذ شده ابتدایی انتخاب شهردار و رساندن گزینه ها به هشت مورد را درست و مناسب خواند و افزود: در وضعیت فعلی دو نفر از شورا کاندیدا شده اند و بستگان نزدیک یکی از اعضا نیز کاندیدا است و به عقیده بنده اگر روند به این شکل ادامه یابد بی شک اشخاص مصلحت فردی و خانوادگی را در نظر می گیرند.

افسانه تاکید کرد: برای رعایت عدالت نباید بحث روی اشخاص باشد و باید برای صرفه و صلاح شهر بیندیشیم و قسمی که در این خصوص یاد کرده ایم را فراموش نکنیم.

وی در اظهارات قابل توجهی به اینکه شهرداری مجموعه بزرگی است و ۲۴ سازمان دارد و هر سازمان پنج برابر یک اداره کل است، اضافه کرد: این در حالی است که در بین کاندیداها افرادی هستند که حتی قانون شهرداری را نخوانده اند.

عضو شورا تصریح کرد: برخی کاندیداها هر چند می توانند مدیرکل یا فرماندار موفق باشند اما باید بررسی شود آیا می توانند شهردار موفقی باشند.

گفته های افسانه که با تعجب و شگفتی اصحاب رسانه همراه بود این سوال را ایجاد کرد که آیا حقیقتا انتخاب گزینه ها بدون توجه به تاکیداتی که از سوی این عضو مطرح می شود همراه بوده است؟

کاندیداتوری دانشجویان دکترا

افسانه با تاکید به ضرورت ارائه برنامه از سوی کاندیداها در ادامه صحبت های خود موضوع مدرک تحصیلی کاندیداها را پیش کشید و خواستار بررسی دقیق تر مدارک تحصیلی شد.

موضوعی که یکی از ابتدایی ترین بخش های رزومه کاری محسوب می شود و به نظر می رسد کم توجهی شورا، این عضو شورا را ملزم به تذکر نسبت به آن کرد.

وی با بیان اینکه در یکی از رزومه ها نوشته شده دکترا اما این فرد به تازگی دانشجوی دکترا است، اضافه کرد: مدارک تحصیلی باید به رزومه پیوست شود.

عضو شورا تاکید کرد: شورای شهر باید به قدری در انتخاب شهردار پخته عمل کند که بعدها از سوی وزارت کشور و استانداری ایراد به نحوه انتخاب وارد نشود.

افسانه به ضرورت بررسی گرایش های تحصیلی بر اساس گرایش های وزارت کشور نیز تاکید کرد و خواستار یکسان سازی شرایط انتخاب برای گزینه ها شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در تذکر بجایی به بندهای قانونی مدرک تحصیلی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، شهردار شهرداری درجه ۱۱ حداقل باید کارشناس ارشد باشد.

ذکی اله خوشبخت  افزود: مگر اینکه فرد لیسانس پنج سال سابقه معاونت شهرداری را داشته باشد و یا در شهرداری های با درجه پایین تر شهردار شده باشد.

در عین حال تقوی منشی دوم شورا به ضرورت طبیق گرایش تحصیلی در شهرداری های درجه ۱۱ و ۱۲ بر اساس گرایش های مشخص شده از سوی وزارت کشور تاکید کرد.

هوش عاطفی گزینه ها بررسی شود

در وضعیتی که بررسی مدارک تحصیلی کاندیداها به نظر به قطعیت رسیده و با نظر مثبت اعضا همراه شد، هدایتی عضو شورا در پاسخ به ارائه برنامه از سوی کاندیداها اضافه کرد: کاندیداها ممکن است برنامه ایده آل ارائه دهند و نظر ما را جلب کنند اما بعدها اگر در ضوابط قانونی دچار مشکل شدند چاره کار چیست؟

گره ارائه یا عدم ارائه برنامه که در واقع یکی از بدیهی ترین اصول بررسی کاندیداها در سطح دنیا مطرح می شود در حالی با نظرات متنوع اعضا سفت تر شد که هدایتی در ادامه صحبت های خود در اظهارات شنیدنی به ضرورت بررسی نوع بیان، ظاهر و پوشش، بهره هوشی و هوش عاطفی کاندیداها تاکید کرد تا کار شورا را یک درجه عمیق تر سازد.

وی افزود: باید برای ارائه برنامه چند فیلتر و شاخص انتخاب شود و برنامه نیز از سوی خود کاندیداها اعلام شود و توانمندی در امورات شهری مورد بررسی قرار گیرد.

هدایتی از جمله موضوعات قابل توجه را کسب درآمد شهرداری عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر درآمد شهرداری روزانه ۸۶۰ میلیون ریال و یک دهم درآمد نوشته شده در برنامه است، افزود: اینکه شهردار فردی باشد که بخواهد بر اساس بودجه رفتار کند موضوع قابل رسیدگی و ارزیابی است.

در عین حال حجت الاسلام سرداری عضو شورا نیز به ضرورت بررسی اطلاعات گزینه ها، برنامه آن ها در رفع نواقص و میزان اشرافیت تاکید کرد.

تقوی منشی دوم نیز خواستار شد موضوعاتی از قبیل تسلط به قانون، تسلط به امورات شهری و شناخت اولویت های شهر مورد غفلت قرار نگیرد.

شورا سیاسی عمل نمی کند

گلایه های جسته گریخته و در لفافه اعضای شورا از برخی نگاه ها و انتخاب ها در حالی از سوی یکدیگر مورد نقد قرار می گیرد که سخنگوی شورا در فرصتی که از رئیس شورا خواست به نقد برخی رفتارها و بیانیه های صادر شده پرداخت.

فیضی نسبت به بیانیه شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام که در یکی از پایگاه های خبری درج شده و شورا را متهم به سیاسی کاری در انتخاب شهردار کرده است نقد کرد.

وی گفت: تمامی روند انتخاب با نظر جمعی اعضا بوده و در نهایت هشت گزینه انتخاب شده و قرار شده از این تعداد برنامه بخواهیم و هر عضو شورا به این کاندیداها رای داده و هیچ کس سیاسی عمل نکرده است.

سخنگوی شورا افزود: بنده جوابیه خود به این بیانیه را اینطور اعلام می کنم که حق طبیعی شورا رای دادن بر اساس قانون است و ما سیاسی کاری نداشتیم.

در خصوص این بیانیه هیچ عضو دیگری بعد از فیضی اعلام نظر نکرد و وی از رئیس شورای شهر خواست جوابیه برای این بیانیه صادر کند.

به پیشنهاد فیضی بررسی صلاحیت کاندیداها در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در صحن شورا مورد پذیرش اعضا قرار گرفت و در حالی که افسانه عضو شورا این محدودیت زمانی را مانع از حضور افراد شاخص برای کاندیداتوری دانست، منشی اول شورا در انتخاب افراد شاخص اظهارات قابل توجهی را طرح کرد.

فرد شاخص کیست

خبرنگاران که در طول بحث های یک ساعته اعضای شورا مرتب از یکدیگر سوال می کردند افراد شاخص که از زبان برخی اعضا شنیده می شود و تاکنون کاندیدا نشده اند و قرار است کاندیدا شوند، دقیقا چه کسانی هستند  و چرا شاخص قلمداد می شوند، به هیچ پاسخ مشخصی دست نیافتند.

سلامت صفری منشی اول شورا چند اصل را در انتخاب شهردار مورد توجه دانست و گفت: قوانین، استعلام کتبی از فرد، مصوبات و اراده جمعی شورا و حضور داوطلبان در شورا و ارائه برنامه می تواند نسبت به انتخاب ها کمک کند.

وی افزود: انتخاب فرد شاخص چه تفاوتی با فامیل نزدیک دارد و شورا باید بر اساس توانمندی کاندیداها نسبت به انتخاب اقدام کند.

در عین حال اسفندیار هوشیار عضو شورا نیز به ضرورت دقت شورا در انتخاب افراد واجد شرایط و اصلح تاکید کرد و گفت: شهردار باید عالم باشد و تجربه داشته باشد چرا که تجربه بیش از دانش در وظیفه شهرداری به کار می آید.

در این جلسه محمد اصلانیان دیگر عضو شورا نیز به ضرورت تائید صلاحیت چهار کاندیدای نهایی از سوی استانداری و استعلام از این نهاد اجرایی تاکید کرد.

وی افزود: ضروری است مدارک افراد در شورا رویت شده و افراد حاضر شوند و به سوالات اعضا پاسخ دهند.

در عین حال سلیمانی عضو شورا در پاسخ به این درخواست، استعلام قبل از انتخاب را غیر قانونی دانست و گفت: استانداری و وزارت کشور به نامه غیر رسمی جواب نمی دهند.

وی حتی بحث مناظره کاندیداها را پیش کشید و در اظهارات تعجب برانگیز افزود: نه تنها مدارک تحصیلی بلکه شناسنامه افراد نیز توسط اعضا بررسی شود تا سن و سال و مجرد یا متاهل بودن مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت رئیس شورای شهر با تائید نظر سلیمانی استعلام قبل از انتخاب را غیر قانونی دانست و گفت: بر اساس نظر شورا و بررسی بازخوردهای انتخاب شهرداری تا به امروز، نظر بر این است تا کاندیداها برنامه های خود را ارائه دهند و نهایتا از سوی اعضا مورد ارزیابی قرار گیرند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار