استاندار آذربایجان شرقی:
دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اعتلای جایگاه و ایفای نقش شوراها در اداره امور جاری کشور، فعالیت احزاب را لازمه تحقق نظام شورایی دانست و حمایت عملی شوراهای اسلامی از شهرداران را خواستار شد.
کد خبر: ۴۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 29 May 2015

دکتر اسماعیل جبارزاده در گردهمایی ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌ها در تبریز، با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف درباره فعالیت شوراها، گفت: عده‌ای معتقدند که فعالیت شوراها برای جامعه ایران هنوز زود است، در حالی که به اعتقاد ما بحث شوراها باید با قدرت ادامه یابد و وقفه‌ای که در فعالیت شوراها در زمان جنگ پیش آمد جبران شود.

وی با بیان این که شوراها بخشی از دغدغه فکری مدیران اجرایی را کم کرده‌اند، افزود: امروز فکر ما از بسیاری از مسایل و مشکلات شهرستان‌ها آسوده است، چرا که اطمینان داریم منتخبان مردم این مسایل را مدیریت می‌کنند.

جبارزاده اضافه کرد: با این نگاه شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین دستاورد شوراها در مدت فعالیت آنها، انجام بخش مهمی از امور شهری و روستایی است که قطعا امر مفیدی تلقی می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت شوراها را یکی از راهکارهای کاهش تصدی‌گری دولت عنوان کرد و گفت: امروزه در بسیاری از کشورها، انجام همه امور شهری بر عهده شوراها و شهرداری‌هاست و ما باید از این تجربه موفق استفاده کنیم.

وی با بیان این که امروز بزرگترین دغدغه دولت، تامین بودجه برای اداره امور کشور است، افزود: دیگر زمان این که دولت مرکزی با فروش نفت همه امور را اداره کند گذشته است و این روش دیگر قابل ادامه نیست.

جبارزاده خاطرنشان کرد: واگذاری امور جاری به شوراها و افزایش اختیارات شوراها برای ایجاد درآمد یکی از راه‌های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و جهت‌گیری ما باید به این سمت باشد.

وی تصریح کرد: امور حاکمیتی مانند امنیت، سیاست خارجی، امور دفاعی و بهداشت عمومی حتما باید توسط دولت مرکزی انجام شود، اما در باقی موارد اکثر امور جاری قابل واگذاری است.

جبارزاده از شوراهای اسلامی خواست امور قابل واگذاری را با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خود احصا کرده و به دولت پیشنهاد کنند.

وی همچنین با اشاره به دیدگاه مثبت دولت تدبیر و امید و شخص دکتر روحانی به مقوله شوراها، گفت: این دولت فرصت مغتنمی برای ارتقای جایگاه شوراهاست و اگر پیشنهاد خوبی در این خصوص ارایه شود دولت آماده پیگیری و تصویب آن است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود نبود احزاب را یکی از اشکالات اساسی بر سر راه شوراها دانست و گفت: تحقق نظام پارلمانی و شورایی بدون وجود احزاب به معنای واقعی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در نبود احزاب، کاندیداهای شورا مجبورند برای گرفتن رای، چهره به چهره با همه افراد مواجه شوند یا قول‌هایی بدهند که قابل اجرا نیست، در حالی که اگر احزاب فعالیت داشته باشند و برنامه‌ها و وعده‌ها از سوی احزاب مطرح شود در زمان انتخابات قابل پیگیری و بازخواست خواهد بود.

جبارزاده، فعالیت احزاب را عامل تقویت شوراها خواند و گفت: به عنوان یک شهروند پیشنهاد می‌کنم که شوراها بر روی بحث احزاب پافشاری کنند و اگر این کار انجام نشود در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

استاندار آذربایجان شرقی اختلافات داخل شوراها را بزرگترین آسیب به موجودیت شوراها دانست و گفت: وقتی هدف، خدمت به مردم و نظام بوده و پای منافع مردم در میان باشد، قاعدتا نباید شاهد اختلاف باشیم.

وی افزود: البته اختلاف سلیقه امری طبیعی است، اما اختلافات کنونی در داخل شوراها آزاردهنده و موجب کند شدن روند کار شوراها و متضرر شدن مردم است.

جبارزاده با تاکید بر ارایه راهکارهای کاهش اختلافات در درون شوراها، اظهار داشت: وحدت، صمیمیت و همدلی رمز موفقیت است و این رویکرد باید در همه امور جاری شود.

وی با اشاره به این که اختلافات شوراها در استان آذربایجان شرقی، جزئی و قابل حل است، افزود: ثمره وحدت و همدلی بین شوراهای اسلامی، ایجاد کارگاه‌های سازندگی در همه شهرهای استان است.

جبارزاده با بیان این که مدیریت استان در حمایت از شوراها هیچ محدودیتی ندارد، گفت: از تمام فرمانداران خواسته‌ایم که در تصویب مصوبات شوراها نهایت همکاری را داشته باشند.

وی همچنین حمایت عملی شوراها از شهرداران را خواستار شد و گفت: عملکرد شهرداران مستقیما به شوراها مربوط است و شورا باید موفقیت شهردار را موفقیت خود بداند.

در این آیین که با حضور رییس شورای عالی استان‌ها برگزار شد، از توجه ویژه و حمایت‌های استاندار آذربایجان شرقی از شوراهای اسلامی استان با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار