جلسه پارلمان محلی اردبیل برای رای گیری و انتخاب قطعی شهردار اردبیل در حالی به فرجام نرسید که این جلسه با تنش و قهر پی در پی اعضا نشان داد شورا حتی در چگونگی انتخاب شهردار اتفاق آرا ندارد.
کد خبر: ۴۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸ 03 June 2015

به گزارش مهر؛ جلسه شورای اسلامی شهر اردبیل با هدف انتخاب شهردار اردبیل خبرنگاران و اصحاب رسانه را به ساختمان خود کشاند. جلسه ای که قرار بود مردم شهر اردبیل را از بلاتکلیفی خارج سازد و بعد از جلسات متعدد تنش، قهر و دعوا بالاخره شهردار اردبیل را معرفی کند.

با این وجود این جلسه نه تنها در وفای به عهد خود به مردم و مسئولیت پذیری نسبت به رسانه ها ناکام ماند بلکه انتخاب شهردار به بعد از تعطیلات موکول شد تا بار دیگر شورا ناتوانی خود در اتفاق آرا را به اثبات رساند.

نحوه رای گیری برای انتخاب شهردار تنها موضوع اختلاف و صحبت ها و گاها کشمکش های ۱۳ عضو شورا در مدت سه ساعت بود. اختلافی که از جلسه ماقبل خود باقی ماند و موجب شد بارها این جلسه سه ساعته به قهر و دعوا، ترک جلسه برخی اعضا  یا تهدید به ترک جلسه بینجامد.

در این میان در حالی که رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل بارها در گفتگو با رسانه ها از همدلی شورا و آرا جمعی برای انتخاب شهردار گفته بود، بار دیگر رفتار عملی پارلمان محلی نشان داد که نه تنها همدلی در انتخاب وجود ندارد بلکه در روند انتخاب نیز اختلاف نظر ها به حدی شدت گرفته که جلسات پشت سر هم تمدید می شود و اردبیل روی شهردار خود را نمی بیند.

در ابتدای جلسه رئیس شورا انصراف کلام الله صفری از کاندیداهای شهرداری اردبیل را اعلام کرد تا تکلیف شورا را برای انتخاب شهردار از بین هفت گزینه مشخص سازد.

اختلاس در سازمان های شهرداری

تنش در شورا که به عقیده برخی اصحاب رسانه مهندسی شده بوده و بیشتر به بازی با کلمات با هدف طولانی کردن پروسه انتخاب می ماند البته نارضایتی و اعتراض برخی اعضا را نیز فراهم ساخت.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل رحیم آقازاده با بیان اینکه طولانی کردن پروسه انتخاب هیچ خروجی ندارد، گفت: همین کش دادن ها موجب شده شهرداری بی درو پیکر شود و افرادی از این موقعیت سواستفاده می کنند؛ تا جایی که اخباری مبنی بر اختلاس و تبانی در سازمان های وابسته به شهرداری به گوش می رسد.

وی افزود: سازمان هایی هستند که مسائل میلیاردی دارند و بنده حاضرم در حضور خبرنگاران این مسائل را طرح کنم و در چنین وضعیتی ضروری است انتخاب شهردار کوتاه شود.

در عین حال دیگر عضو شورا با بیان اینکه تبانی و اختلاس به این جلسه ارتباط ندارد خواستار رعایت حرمت جلسه از سوی همتای خود در شورا شد.

جلسه ای که قرار بود برای بررسی کاندیداهای شهرداری و انتخاب شهردار مدیریت شود، با عدم تدبیر به جنجال اتفاقات سازمان های شهرداری کشیده شد.

اعتراضات به طرح مشکلات سازمان ها که آقازاده را به قهر موقت از جلسه کشاند در وضعیتی بود که هوشیار به ضرورت اتمام انتخاب شهردار در همین جلسه تاکید کرد.

تاکیدات این دو عضو شورا البته با اظهارات رئیس شورا برای طرح کردن چندین و چندین و چند باره پیشنهاد در انتخاب شورا بار دیگر به بحث های فرسایشی اعضا پیوند خورد.

چشم بستن به پرسش و پاسخ

تا جایی که منشی دوم شورای اسلامی شهر اردبیل با انتقاد از رفتار رئیس شورا یادآور شد: در جلسه قبل به اجماع رای گیری شده و قرار شده است پرسش و پاسخ از کاندیداها صورت گیرد.

لیلا تقوی که به دلیل اینکه اجازه صحبت و طرح نظر به وی داده نمی شد، بارها معترض رفتار مدیریت شورا بود با بیان اینکه پرسش و پاسخ ضروری است و باید از کاندیداها طرح سوال شود افزود: برنامه هیچ کاندیدایی بررسی نشده است.

وی تاکید کرد: بارها خواستیم فیلم جلساتی که کاندیداها برنامه ارائه کرده اند در اختیار اعضا قرار گیرد تا مشخص شود کدام برنامه عملیاتی است که تاکنون این فیلم در اختیار ما قرار نگرفته است و اینکه فردی مثلا برنامه زاهدان را اینجا ارائه بدهد برای ما خروجی ندارد.

تقوی وقت کشی کردن در انتخاب شهردار را خالی از فایده دانست و گفت: مسائل مردم روی زمین مانده و به خاطر این وقت کشی ها کمیسیون های دیگر تعطیل شده و جلسات خود شورا نیز تشکیل نمی شود تا جایی که مدتی است یک نامه از مشکلات مردم مورد بررسی قرار نگرفته است.

منشی دوم شورا با بیان اینکه در این جمع کسی وقت اضافی ندارد، از رفتار اعضای شورا که خود پرسش و پاسخ را تائید می کنند اما به اجرا در نمی آورند ابراز شگفتی کرد.

وی به سوگند اعضای شورا مبنی بر رفتار عادلانه و منصفانه اشاره کرد و گفت: ما از بین آقایان و خانم های توانمند کاندیداهای دیگری داشتیم که زمان سپری شده بود و نتوانستند حضور یابند اما در حال حاضر هفت کاندیدا باید مورد بررسی قرار گیرند و رئیس شورا به قول خود مبنی بر انتخاب شهردار تا ۱۲ خرداد ماه پایبند بماند.

در پاسخ به دغدغه منشی دوم، یکی از اعضای شورای شهر علیرضا سلیمانی گفت: طبق آیین نامه داخلی شوراها و شهرداری هر طرح و لایحه بررسی شده در کمیسیون باید به تصویب در جلسه رسمی برسد و بر همین اساس رای موافق به پرسش و پاسخ بار دیگر باید در جلسه رسمی بررسی شود.

آیین نامه ها که به تعبیر خبرنگاران به توپ های کوچک بازی اعضا تبدیل شده است در حالی لابه لای صحبت ها طرح می شود که مشخص نیست چرا تا همین دیروز طرح نشده بوده و چرا در روند کاری شورا نظمی پدید نمی آورد؟

اختلاف ادامه دار در روند انتخاب

تاکیدات تقوی برای بررسی برنامه های کاندیداها همچنان روی زمین ماند و تنها عضو زن شورا صحبت های خود را در هیاهوی بی حاصل اعضای دیگر به اتمام رساند تا بار دیگر شورا بی توجهی به برنامه های ارائه شده از سوی کاندیداها را در کارنامه انتخاب شهردار به ثبت رساند.

در این میان روند ناهمگون صحبت ها و تلاش برای اثبات رای خودی و نه جمعی موجب شد بار دیگر بحث روند انتخاب شهردار به میان کشیده شود.

حجت الاسلام محمد رضا سرداری عضو شورا برای چندمین بار به توجه به روند انتخابات برگزار شده در کشور اشاره کرد.

وی گفت: ما روند مشخصی در انتخابات داریم و انتخابات همواره پروسه مشخص در ثبت نام، بررسی شرایط، رای گیری، اعلام نتایج، نحوه بررسی اعتراضات، اعلام نتایج اعتراضات و اعلام قطعی آرا برخوردار است.

این عضو شورا با ابراز گله مندی از رفتار رئیس شورا در طولانی کردن پروسه انتخاب تصریح کرد: شورا باید در ابتدا به کاندیداها اعلام می کرد که با سلیقه خود انتخاب می کند یا بر اساس قوانین کلی انتخابات.

در دومین جلسه متشنج شورا در انتخاب شهردار سرداری در اظهارات قابل توجهی به تدوین راهبرد انتخابات اشاره کرد و بار دیگر سرگشتگی حاکم بر جلسه دو چندان شد.

وی گفت: تقلیل کاندیداها نیز صحیح نیست و باید بعد از رای گیری در صورتی که فردی انتخاب نشد نسبت به ادامه روند تصمیم گیری شود.

با این وجود در مخالفت با این عضو نایب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل روند انتخاب شهردار را مغایر با انتخابات دیگر کشور دانست و گفت: بر اساس بند یک ماده ۷۷ قانون شوراها، انتخاب شهردار توسط شورا انجام می شود و ما سه ماه فرصت انتخاب داریم.

سالار شاکر با تاکید به اینکه فرایند انتخاب کاملا قانونی است و خدشه ای ندارد تجربه تلخ یکی از شهرهای استان را یادآور شد که به دلیل ناتوانی در انتخاب شهردار بعد از سه ماه شورای شهر منحل شده است.

اشغال صندلی ها با افراد به ظاهر خبرنگار

در وضعیتی که رفتار اعضا انحلال به این شکل را دور از انتظار نمی سازد گروهی از خبرنگاران پشت در قفل شده ساختمان شورا و با مقاومت نگهبانان و حراست شورا مواجه شدند. حراست به این بهانه که در سالن جلسه جا نداریم از ورود خبرنگارانی که به جد اخبار شورا را پوشش می دهند خودداری کرد و تعدادی غیر خبرنگار نیز به اسم خبرنگار با این گروه همراه شدند و خواستار ورود به جلسه بودند.

در این میان تماس های مکرر تلفنی با روابط عمومی بالاخره وی را به در قفل شده کشاند و بعد از کشمکش نمایندگان سه خبرگزاری توانستند وارد سالن جلسه شوند.

این در حالی است که صندلی شورا و جایگاه خبرنگاران از افراد به ظاهر خبرنگار اما هواداران کاندیداهای خاص پر شده بود و در صحبت های درگوشی از منافع خود در رای آوردن کاندیدای خاص می گفتند.

خبرنگاران به سختی توانستند صندلی برای نشستن فراهم سازند و در وضعیتی که خطابه های اعضای شورا را روی کاغذ می بردند از تدبیر شورای شهر اردبیل در مدیریت رسانه ها و اجازه برای حضور افراد غیر کارشناس ابراز شگفتی کردند.

جلسات شورا که تاهمین دیروز با چند خبرنگار همیشه ثابت اداره می شد طی انتخاب شهردار به حدی خبرنگار به خود دیده است که این سوال را ایجاب می کند که موج رسانه ای به دنبال چه هدفی است و همین ها که با کاغذ سفید وارد سالن می شوند و با کاغذ سفید نیز خارج می شوند به دنبال چه اهدافی هستند.

غیر خبرنگاران جوان و نوجوانی که حتی محوطه مقابل ساختمان شورا را پر کرده بودند  این تصور که هیچ سفارش و توصیه ای برای انتخاب شهردار حتی از سوی برخی مسئولان وجود ندارد را در هم شکستند و بار دیگر شائبه مهندسی هدفمند برخی گروه ها برای انتخاب شهردار و هواداری از کاندیدای خاص را به اثبات رساندند.

انصراف عضو شورا تنش دوم

اعتراضات مکرر به کش دادن انتخابات موجب شد در نهایت شورا برای انتخاب از بین هفت کاندیدا رای گیری کند. در واقع این رای گیری با هدف عدم تقلیل کاندیداها به تعداد اندک و برگزاری انتخابات تنها در یک مرحله رای گیری انجام شد.

در وضعیتی که حسین افسانه عضو شورا با اعلام تقلب در رای گیری با اعتراض به رفتار اعضا جلسه را ترک کرد، منشی اول شورای اسلامی شهر اردبیل با فریاد های مدوام خطاب به خبرنگاران گفت: بنده روی هر برگ کاغذ رای امضای رمزدار دارم و کسی نمی تواند تقلب کند.

افسانه با وساطت اعضای دیگر در صندلی خود نشست و بعد از بازی ۲۰ دقیقه ای برای یک انتخابات بلی یا خیر و بعد از سه ساعت جلسه متشنج شورا به انتخاب یک فرد از میان هفت کاندیدا رای مثبت داد. ۱۲ عضو رای مثبت دادند و این رای گیری فقط یک رای منفی داشت.

در این میان سالار شاکر نایب رئیس شورا که بارها در جلسات به تقلیل تعداد کاندیداها تاکید کرده بود و خود از کاندیداهای شهرداری اردبیل است انصراف خود از کاندیداتوری را اعلام کرد.

تنش درست در نقطه عطف آرامش جلسه شورا و لحظه شماری برای انتخاب شهردار بالا گرفت و بار دیگر اعتراض ها از هر گوشه مطرح شد که هدف از انصراف دقیقه ۹۰ چیست؟

کسی از موقعیت خود سواستفاده نکند

شاکر اینطور استدلال کرد که قبل از ورود به رای گیری نظر خود را اعلام کرده است و رئیس شورا در دفاع از وی گفت: انصراف یک کاندیدا به کاندیداهای دیگر ارتباط ندارد.

با این وجود تقوی منشی دوم شورا، سرداری و افسانه اعضای شورا در اظهارات جداگانه ای با این رفتار مخالفت کردند و افسانه شورا را به ترک جلسه در صورت پذیرش این انصراف تهدید کرد.

حجت الاسلام سرداری نیز گفت: نباید کاندیدایی به دلیل اینکه در جلسه حضور دارد از این موقعیت خود سواستفاده کند و ما باید به شخصیت سایر کاندیداها نیز احترام بگذاریم.

وی اضافه کرد: عدالت ایجاب می کند امتیاز یکسان به کاندیداها داده شود و اگر روند اینطور ادامه یابد بنده نیز جلسه را ترک می کنم.

جلسه دوم شورا برای انتخاب شهردار در حالی پادرهوا ماند که سرداری یادآور شد جلسه قانونی شورا نباید بیش از سه ساعت به طول انجامد.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل در پی این اخطار با جمع بندی سریع و شتابزده جلسه اعلام کرد: شهردار را در یک جلسه دیگر انتخاب می کنیم.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بخشنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
این انصراف ها مهندسی شده برای اجرای قرارداد نالنوشته میباشد چنانچه فرد مورد نظر رای بیاورد در شهرداری پست انصراف دهندگام محفوظ خواهد بود ملت خواهند دید این تبانی بزرگ را
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
منصرف شودندگان در اینده در شهر داری پست میگیرند چون مهندسی شده است
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
منصرف شودندگان در اینده در شهر داری پست میگیرند چون مهندسی شده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار