مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل مطرح کرد
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل در نشست خبری با خبرنگاران استان گفت: مناطق تحت مدیریت محیط زیست؛ تنها 7/8 درصد مساحت استان است در حالی که استاندارد کشوری مساحت مناطق تحت مدیریت هر استان حدود 10 درصد مساحت استان است.
کد خبر: ۴۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 06 June 2015

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مناطق تحت مدیریت محیط زیست؛ تنها 7/8 درصد مساحت استان است در حالی که استاندارد کشوری مساحت مناطق تحت مدیریت هر استان حدود 10 درصد مساحت استان است.

به گزارش تابناک، سید رضا موسوی صبح روز شنبه شانزدهم خرداد ماه ، طی نشستی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ایران مناطق با ارزش زیست ‌محیطی کشور را جهت محافظت در قالب مناطق چهارگانه تقسیم کرده‌است که این مناطق عبارتنداز: پارکهای ملی (چشم‌اندازهای طبیعی داراری اهمیت ملی و جهانی) - آثار طبیعی ملی (پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر) - پناهگاههای حیات وحش (زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی) - مناطق حفاظت شده (اراضی ویژه زیست محیطی) و در استان اردبیل مساحت مناطق چهارگانه تحت مدیریت 7.8 درصد استان است.

وی سرانه تولید زباله در استان را 820 گرم اعلام کرد و گفت: متاسفانه این میزان تولید زباله توسط هر نفر در روز از سرانه متوسط کشوری بالاتر است و در این زمینه با بلاتکلیفی مواجه هستیم، پیگیری هایی که انجام داده ایم به نظر برخی شهرداری و بخشداری ها با قانون مدیریت پسماند زباله آشنا نیستند.

موسوی بابیان اینکه در بحث کم آبی، اولین آسیب به محیط زیست وارد می شود، گفت: امروزه با لوله کشی و استفاده از امکانات صنعتی حق آبه از سفره های زیرزمینی نیز دزدیده و هیچ آبی برای محیط زیست باقی نگذاشته ایم.

وی تالاب ها را حاصلخیزترین زمین های کشاورزی برشمرد وگفت: تالاب های استان اردبیل در خطر است و متاسفانه تالاب پته خور در نزدیکی شهرک صنعتی اردبیل در حال حاضر خشک شده است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان افزود: جنبه قانونی حفاظت از تالاب‌ها در ایران از سال 1349 در زمان تشکیل کنوانسیون رامسر مهم و پر رنگ شده است. اما متاسفانه مسئولین همچنان با وعده های وهم انگیز اشتغال، توسعه شهری و درآمد زایی دست به تخریب محیط زیست می زنند.

موسوی با عنوان این مطلب که در سیاست محیط زیست سدسازی برای کشاورزی را غیرقابل توجیه می دانیم، ادامه داد: این در حالی است که پروژه هایی مانند پایاب سد خُد آفرین با اراضی سطح اشتغال حدود 70 هزار هکتار با هدف تبدیل اراضی دیم اجرا می شود و این کار لطمه فراوانی به سفره های آب زیر زمینی منطقه خواهد زد.

موسوی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: کارخانه «پترو آذر شید» که با تولید محصولات شیمیایی با محوریت الکیل بنزن خطی و دیگر فرآورده‌های شیمیایی برای مصارف واحدهای تولید مواد شوینده و صادراتی مرتبط، تولید رافینت و سوخت هوایپما و حلال‌های رنگ‌سازی و ... در دست احداث است، گزارش ارزیابی محیط زیست این شرکت در حال انجام است، با مشاور محیط زیستی قرارداد بسته شده است و نتایج گزارش پس از بررسی در کارگروه استانی متشکل از 15 دستگاه اجرایی، تأئیدیه های لازم صادر خواهد شد و سپس به سازمان مرکزی برای تأئید نهایی ارسال می شود.

وی با اشاره به شعار جهانی محیط زیست در سال 2015، گفت: جهانی شدن مؤید این واقعیت است که همه ما در« یک جهان» زندگی می کنیم و جهانی شدن از زوایای مختلف بر زندگی شخصی و خصوصی تک تک ما تاثیرگذار است. مداخله بیش از پیش انسان در طبیعت به واسطه گسترش شهرنشینی و تولیدات صنعتی در شمار مداخلات انسانی در محیط زیست طبیعی است.

موسوی تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه؛ پیوست زیست محیطی توجیهی است که برای همه طرح های عمرانی و صنعتی باید وجود باشد تا به محیط زیست در هیچ طرح و برنامه ای آسیب زده نشود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار