نان تیری از جمله نان‌های محلی شهرستان خاتم است که توسط زنان روستا‌ها و عشایر این منطقه پخت می‌شود، بسیار خوشمزه و در میان مردم استان یزد هم طرفداران زیادی دارد.
کد خبر: ۵۴۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 02 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خاتم گفت: بر اساس اعلام میراث فرهنگی این شهرستان، پرونده ثبت نان تیری در زمره آثار غیر ملموس، فروردین ماه امسال به تهران ارسال شده است.
محمد یزدانی افزود: تاکنون ۶۸ اثر تاریخی این شهرستان و یک اثر معنوی در فهرست اثار ملی کشور ثبت شده و میراث دوستان خاتمی، منتظر ثبت ملی دومین اثر ناملموس این شهرستان هستند.
وی اشاره کرد: پخت نان تیری در روستا‌های شهرستان خاتم، قدمتی بیش از صد سال دارد و معاش و قوت روزانه مردم است، شیوه پخت آن مهارتی خاص نیاز دارد که مادران این مهارت را به دخترانشان یاد می‌دهند و آن‌ها این مهارت را به خانه بخت می‌برند.
یزدانی گفت: نان تیری از گندم محلی تهیه شده و به کمک دست و بدون دستگاه، خمیر آن کاملا آماده می‌شود و نیز با توجه به اینکه ضخامت این نون بسیار کم است و به صورت طبیعی و حرفه‌ای پخت می‌شود، هیچگونه ضایعاتی در بر نداشته و به لحاظ طعم و خوشمزه بودن بی نظیر است، در صورت ایجاد شرایط مطلوب، مدت زمانی بیش از سایر نان ها، قابل نگهداری و استفاده می‌باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خاتم گفت: این نان به دلیل اینکه سبوس مورد نیاز را دارد و همچنین از گندم محلی و مرغوب شهرستان تهیه می‌شود از مزه و طعم بسیار عالی برخوردار است
یزدانی گفت: نان تیری از جمله نان‌های محلی شهرستان خاتم است که توسط زنان روستا‌ها و عشایر این منطقه پخت می‌شود، بسیار خوشمزه و در میان مردم استان یزد هم طرفداران زیادی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار