برداشت حق‌آبه مجتمع پرورش ماهی آزادگان خوزستان برای آبرسانی به کانون‌های ریزگرد که با تبلیغات زیادی همراه بود، موجب شده تا این مزارع با مساحت 6 هزار هکتاری در آستانه تبدیل شدن به یک کانون جدید ریزگرد قرار گیرند.
کد خبر: ۶۱۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ 27 May 2018

برداشت حق‌آبه مجتمع پرورش ماهی آزادگان خوزستان برای آبرسانی به کانون‌های ریزگرد که با تبلیغات زیادی همراه بود، موجب شده تا این مزارع با مساحتی 6 هزار هکتاری در آستانه تبدیل شدن به یک کانون ریزگرد جدید قرار گیرند.

مزارع پرورش ماهی خوزستان با زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری وسیع راه اندازی شده و عدم تأمین حق‌آبه آن موجب شده تا سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این بخش توانایی بازپرداخت وام‌های دریافتی خود را نداشته باشند. این درحالی است که خوزستان رتبه نخست پرورش ماهیان گرمابی و رتبه دوم آبزی پروری را در کشور دارد و تعداد زیادی از شاغلان استان در این عرصه فعال هستند بنابراین نمی‌توان به راحتی دستور منع این فعالیت‌ها را صادر کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن کشاورزان خوزستان با بیان اینکه کانال آب پرورش ماهی در سال 76 و با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی احداث شد، می‌گوید: طبق تفاهم نامه‌ای که با حضور استاندار خوزستان منعقد شد جهاد نصر باید 57 درصد هزینه‌ آب‌بها را به مجتمع پرداخت کند که این پرداخت صورت نمی‌گیرد.

زاهدی فر می‌افزاید: در سال‌های قبل تا 7 تن در هکتار آمادگی برداشت داشتیم و انجام هم دادیم اما شرایط به‌گونه‌ای شده که فقط به اموراتی برای نگه داشتن کارگر می‌پردازیم.

استاندار خوزستان در روزهای پایانی سال قبل تأمین حق‌آبه مزارع پرورش ماهی را منوط به وقوع بارش‌های مناسب در فروردین و اردیبهشت 97 کرده بود که در این 2 ماه‌ نیز استان خوزستان شاهد بارش‌هایی فوق حد انتظار بود.

نمی‌توانیم آب را تأمین کنیم

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با این وعده خود، اظهار کرد: نمی‌توانیم به میزان سال‌های گذشته آب مزارع پرورش ماهی را تأمین کنیم اما تلاش می‌کنیم منابع آبی استان خوزستان را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم تا تولیدکنندگان متحمل ضرر نشوند.

عضو هیئت مدیره مجتمع آزادگان با تأکید بر اینکه برای آبرسانی به کانون‌های ریزگرد باید سهمیه ای جداگانه اختصاص داده می‌شد، می‌گوید: سازمان آب و برق در نامه ای، آبگیری برای سال 97 را ممنوع کرده است. نباید تاوان مقابله با ریزگردها را فقط کارگران، شاغلان و سرمایه‌گذاران مجتمع پرورش ماهی بپردازند.

دوشغله بودن مدیرکل شیلات خوزستان معضل سرمایه گذاران

عزیزیان یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران بخش شیلات را دو شغله بودن مدیرکل شیلات خوزستان می‌داند و می‌افزاید: خون میرزایی همزمان متصدی فرماندار اهواز و شیلات خوزستان است که موجب شده الان ما وسط این دو سمت بمانیم. طبعاً ایشان اگر فقط مدیرکل شیلات بودند از ما حمایت می‌کردند اما این موضوع سبب سردرگمی ما شده که ما اعتراضاتمان را به فرمانداری ببریم یا شیلات!

خون‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت هم‌زمان در شیلات و فرمانداری خللی در کارش ایجاده کرده است یا خیر، عنوان می‌کند: آن چیزی که در حد توانم بوده وقت گذاشته‌ام و در روزهای تعطیلی، پنجشنبه و جمعه هم سر کار هستم.

مدیر کل شیلات خوزستان پیش از این با هشدار نسبت به تصمیم‌گیری عجولانه در رابطه با ممنوعیت آبگیری مزارع پرورش ماهی اظهار کرد: ۱۴ هزار شغل در بخش آبزی پروری وجود دارد و عدم تخصیص آب به مزارع پرورش ماهی خوزستان به جز مسئله توقف تولید، به معنای بیکار کردن همه شاغلان این بخش است.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار