مديرعامل شركت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسليمان گفت: عمليات اجرايی پارك موزه اين شهرستان با پيشرفت فيزيكی 80 درصد در دست اجرا است و پيش بينی می‌شود اين طرح تا پايان شهريورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۶۲۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 02 July 2018

 

آماده‌سازی 80 درصدی پارك موزه صنعت نفت مسجدسليمان

قباد ناصری ضمن بيان اين مطلب اظهار کرد: با توجه به تاكيد مقام عالی وزارت در خصوص تكميل و راه‌اندازی پروژه‌های پارك موزه‌های صنعت نفت در كشور و تاثير آن در شناخت و معرفی دستاوردها و ميراث‌های تاريخی صنعت نفت، پروژه پارك موزه صنعت نفت در دو بخش پارك موزه بی‌بيان و پارك موزه كارخانه برق تمبی در شهرستان مسجدسليمان به عنوان زادگاه نفت خاورميانه تعريف و اجرايی شده است كه عمليات اجرايی پارك موزه بی‌بيان در اين شهرستان با پيشرفت فيزيكی 80 درصد در حال اجرا است و پيش بينی می‌شود اين طرح تا پايان شهريورماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گيرد.

وی در ادامه به مشخصات فنی اين طرح اشاره و خاطرنشان کرد: اين پروژه شامل چند ساختمان با كاربری‌های مختلف است كه در ابتدای ورودی محوطه موزه، ساختمان اداری- رفاهی شامل (اتاق‌های اداری، نمازخانه، سرويس‌های بهداشتی، اطلاعات و قسمت امانات) قرار دارد. سپس ساختمان آمفی تئاتر شامل سالن برگزاری مناسبت‌ها، ساختمان نمايش اشياء شامل (مسير بازديدكنندگان، كانترها و ويترين‌های استقرار اشياء موزه‌ای) و در انتها نيز ساختمان موتورخانه شامل (سيستم سرمايشی- گرمايشی و توزيع برق ساختمان‌ها) در نظر گرفته شده است.

ناصری با بیان این‌که اعتبار اين طرح كه شهريورماه امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گيرد 67 ميليارد ريال است، تصریح کرد: محوطه سازی اطراف ساختمان‌ها نيز در اين پروژه طراحی و احداث شده كه شامل تسطيح محوطه، احداث حوضچه آبنما و ايجاد فضای سبز و كاشت درختان، چمن و گل است.

وی همچنين به احداث پارک موزه كارخانه برق تمبی كه بخشی از پارك موزه صنعت نفت مسجدسليمان است اشاره كرد و گفت: احداث پارك موزه كارخانه برق تمبی كه نخستين كارخانه توليد برق كشور در شهر مسجدسليمان است، به عنوان زادگاه نفت خاورميانه حائز اهميت بوده و بازسازی و توسعه فضای پيرامون آن جهت بازديد گردشگران و استفاده شهروندان مسجدسليمانی و تاثير آن بر توسعه و رونق صنعت گردشگری و توريسم در منطقه لازم و ضروری بوده، لذا در همين راستا پروژه مذكور در دو فاز تعريف شده كه هم اكنون اين طرح نيز با پيشرفت فيزيكی 80 درصد در دست اجرا است.

ناصری در خصوص مشخصات فنی پارك موزه كارخانه برق تمبی يادآورشد: فاز اول اين طرح مربوط به پاكسازی از نخاله‌ها، فضاسازی و آماده سازی حاشيه رودخانه در مسير ورودی به محوطه كارخانه بوده كه شامل تسطيح و رگلاژ بستر، عمليات خاكريزی به صورت لايه لايه همراه با تراكم لازم و تحكيم بستر رودخانه است.

وی ادامه دا: فاز دوم اين پروژه شامل توسعه فضای ورودی به كارخانه برق، اجرای پدهای بتنی نمايش اشياء موزه‌ای صنعت نفت، احداث فضای سبز به مساحت تقريبی 4 هكتار، بهسازی و محوطه‌سازی محوطه روبروی كارخانه برق، احداث پاركينگ و فضاهای تفريحی، زمين اسكيت، سكوی نشيمن خانوادگی، سرويس‌های بهداشتی، نمازخانه، اتاق حراست، پياده روسازی و آسفالت محوطه، احداث پياده رو سنگی در حاشيه رودخانه، اجرای كفپوش بتنی، اجرای روشنايی و نصب دكل‌ها و پايه‌های مربوطه، اجرای لوله‌كشی آب و فاضلاب، نصب پمپ‌های آب و... می‌شود.

مديرعامل شركت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسليمان افزود: به منظور احداث پارك موزه كارخانه برق تمبی 34 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده و پيش بينی می‌شود اين طرح تا پايان مردادماه سال جاری افتتاح شود.

ناصری در خصوص اهداف و تاثير احداث پارك موزه صنعت نفت مسجدسليمان بر رونق گردشگری در اين شهرستان خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه شهرستان مسجدسليمان خاستگاه صنعت نفت كشور و خاورميانه است و وجود تاسيسات قديمی استخراج، بهره‌برداری و پالايش نفت در اين شهرستان می‌تواند نشان دهنده سير تكامل اين صنعت نه تنها در ايران بلكه در سطح بين المللی باشد، بنابراین با تكميل و راه‌اندازی موزه‌ها و معرفی آن در سطح ملی و بين المللی می‌توانيم شاهد حضور گردشگران، متخصصان، پژوهشگران وعلاقه‌مندان داخلی و خارجی صنعت نفت و گاز در اين شهرستان باشيم تا ضمن توسعه فضاهای جذب توريسم حتی الامكان زمينه رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزايی و ... فراهم شود و با راه‌اندازی اين مجموعه با توجه به نياز به ارائه خدمات رفاهی- سكونتی جهت بازديدكنندگان در سطح شهرستان، بتوان زمينه ايجاد مشاغل جانبی جديد و رونق اقتصادی و اشتغالزايی را فراهم کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار