جغرافیا و آب و هوای متنوع ایران، آن را به یکی از چند کشوری تبدیل کرده که دارای چهار فصل سال است. هنگامی که تبریز در حال بارش باران است، شیراز به طور کامل شکوفه های بهاری دارد و در چابهار هوا درست شبیه اواسط تابستان است. برای به دست آوردن بهترین تجربه طبیعت گردی در ایران این موضوع مهم است که هر منطقه را در فصل مناسب ببینید.
کد خبر: ۶۳۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ 04 August 2018


کوه های تالش

تابناک فارس به نقل ازالی گشت:کوه های تیلار و باغرو که در مرز استان های آذربایجان، زنجان و گیلان واقع شده اند، جایی است که تنوع فرهنگی و طبیعی زیبایی قابل مشاهده است. شما اول با جنگل انبوهی روبرو شده و سپس به دشتی می رسید که گوسفندان برای چرا به آنجا آورده شده اند و کمی بعد تر می توانید به دریا برسید. از روستای سوباتان که پر از گل است می توانید تا عباس یوردی و کوه های باغرو پیاده روی کنید؛ جایی که چادرهای عشایر برپاست.

طبیعت گردی در ایران

 


کوه سبلان
سبلان که در اردبیل واقع شده، قله آتشفشانی به ارتفاع ۴۸۱۱ متر دارد و دامنه های آن یکی از بهترین نقاط برای طبیعت گردی در ایران است. کوهنوردان حرفه ای می توانند به این قله صعود کنند و از چشم اندازهای زیبای آن بهره ببرند. دامنه های کوه سبلان به خاطر دره و چشمه هایش معروف است و همچنین اطراف کوه سبلان، روستای سرعین جایی است که حتما باید از آن دیدن کنید. بهترین زمان صعود به قله تیر و مرداد ماه است.

سوباتان


علم کوه و تخت سلیمان
تخت سلیمان دارای حدودا ۱۶۰ قله است که همگی ارتفاع بالایی حتی بیشتر از ۴ هزار متر دارند و بلندترین قله آن علم کوه با ارتباع ۴۸۵۰ است. با اینکه ۴ مسیر برای دسترسی به این قله وجود دارد، پیشنهادترین شده آن ها رودبارک از کلاردشت به سمت شمال است. حصارچال منطقه ای در مسیر شماست که با چمنزارهایی با گل های زرد و قله هایی برفی منتظرتان خواهد بود. از جمله حیات وحشی که ممکن است در این منطقه ببینید می توان به بز کوهی و قوچ اشاره کرد.

قله سبلان


دماوند
دماوند نه تنها یکی از سمبل های معروف ایران به دلیل ارتفاع ۵۶۷۱ متری خود، محسوب می شود، بلکه با اصطلاح «بام ایران» نیز شناخته می شود. این قله در رشته کوه های البرز واقع شده و مسیرهای دسترسی گوناگونی به آن وجود دارد. شما حتی اگر کوهنورد حرفه ای نیستید باز هم می توانید طبیعت گردی در دامنه های این کوه را جزو برنامه هایتان بگذارید. از تهران می توانید از طریق جاده هراز به طرف سد لار رفته که شما را به دشت باغ و مسیرهای پناهگاه سیمرغ می رساند. فصل مناسب صعود به دماوند، تابستان است.

علم کوه


رشته کوه های البرز
همانطور که می دانید رشته کوه های البرز از شمال شرقی تا شمال غربی ادامه پیدا می کنند و در آن ها می توان مسیرهای طبیعت گردی بسیار گوناگونی کشف کرد. اما مسیرهایی که در اینجا اشاره می شود یکی روستای پراچان طالقان در دامنه های جنوبی تخت سیلمان است که در آن طبیعت گردی های هیجان انگیزی را تجربه خواهید کرد که سه مورد هستند. مسیری که به دره سه هزار می رود، نیازمند اجاره قاطر است که شما را از روستاها و چشمه های آب گرم زیبایی عبور می دهد. بهترین زمان تابستان تا اوایل پاییز خواهد بود.

قله دماوند
کوه های کرمان
کرمان تنوعی از آب و هواست؛ از یک طرف دشت لوت، یکی از گرمترین نقاط جهان و از طرف دیگر کوهستان، آب و مناظر سرسبز دارد. مکان های زیادی برای طبیعت گردی در ایران در این استان وجود دارد و همچنین پنجمین قله بلند ایران، هزار کوه نیز در این استان واقع است. البته پیشنهاد می شود که کوه لاله زار با ارتفاع ۴۳۵۱، اصلی ترین نقطه ای باشد که اگر کوهنورد هستید می خواهید به آن صعود کنید.

مناظر اطراف روستای پراچان


کرمانشاه و کردستان
استان کرمانشاه و کردستان در رشته کوه های زاگرس واقع شده که مناطق زیبایی با لباس و زبان محلی خاص است. این مناطق شما را با طبیعت بکر و دست نخورده و همچنین فرهنگ خاص مردمان کُرد، آشنا می کند. یکی از معروف ترین قله های آن منطقه، قله شاهو و دره اورامان تخت است که علاوه بر زیبایی های طبیعی، روستاهای کوهستانی خواهید دید که به صورت پلکانی در این منطقه بنا شده اند. دریاچه زریوار از دیگر نقاط زیبا برای طبیعت گردی در ایران است.

طبیعت گردی در هزارکوه
کوه های سهند
برخلاف بیشتر کوه های ایران که سنگی هستند، سهند بیشتر خاکی است که به همین دلیل محل خوبی برای چرای دام ها محسوب می شود. تعجبی هم نیست که چرا بهترین پنیرها ایران از لیقوان، در نزدیکی تبریز می آیند. دو قله برتر این منطقه جام و کمال است که بدون هیچگونه تجهیزات خیلی خاصی توسط دو مسیر، قابل دسترسی هستند: تبریز و مراغه، جایی که می توانید شاهد زندگی عشایر نیز باشید. برای اینکه با یک تیر دو نشان بزنید، می توانید به قله سلطان داغی بروید. اول، شما می توانید روستای صخره ای کندوان را، با خانه های مخروطی خود را در کوه های سنگی حک شده، ببینید و سپس با عبور از میان گل های بنفش در دامنه به سمت قله بروید.

کردستان

سهند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار