بخش‌هایی از یک محوطه باستانی در لامرد بر اثر بارندگی‌های اخیر پدیدار شد.
کد خبر: ۸۰۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 24 December 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: بارندگی اواخر آذرماه سبب بروز سیل در برخی نقاط جنوبی استان فارس و باعث پدیدار شدن بخش‌هایی از محوطه باستانی منسوب به قلعه گوری رکن آباد در شهرستان لامرد شد.
خلیل ترزبان باستان شناس و فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: محوطه منسوب به قلعه گوری رکن آباد از جمله آثار تاریخی است که در شمال روستای رکن آباد از توابع بخش اشکنان شهرستان لامرد قرار دارد که پس از بارندگی از دل خاک بیرون آمد.
وی افزود: این اثر یک بنا به ابعاد ۱۳ در ۱۸ متر است و در ساخت آن از مصالحی، چون سنگ‌های تراش خورده و قلوه سنگ با ملات ساروج و گچ استفاده شده و دقیقا در حاشیه رودخانه فصلی رکن اباد قرار گرفته است.
این باستان شناس با تشریح ابعاد مختلف این بنای تاریخی افزود: نمایان شدن قسمتی از این ستون و پایه‌های مکعبی شکل و مقاومی که از زیر خاک بیرون آمده حاکی از آشنایی مردمان آن دوران با ساخت بنا‌های عظیم و مستحکم است که در نوع خود یک شاهکار مهندسی است.
وی با اشاره به بررسی‌های باستان شناختی و شواهد حاصل از بیرون آمدن بخش‌های زیرین این بنا،گفت: این بنا در دو دوره خاص شکل گرفته به نوعی که یک بنای جدید برروی یک بنای قدیمی‌تر ایجاد شده است.
ترزبان افزود: پرکردن اتاق‌های زیرین از خاک و کف سازی مجدد با قلوه سنگ و ملات گچ به قطر ۱۵ سانتی‌متر و عدم آسیب به اندود‌های اتاقک پایین که در دوره بعدی پر ازخاک شده و توجه به تخریب ستون‌ها و دیواره‌های شرقی که نشان از نبود اتصال با سازه زیرین است ازجمله شواهدی است که به دو دوره‌ای بودن این بنا می‌شود اشاره کرد.
فعال حوزه میراث فرهنگی درباره قدمت این اثر تصریح کرد: هرچند تا کاوش و مطالعات دقیق باستان شناسی صورت نگیرد به کاربری و چگونگی و چرایی ساخت این اثر نمی‌شود بطور مطلق پاسخ داد، ولی با توجه به کارشناسی اولیه و مقایسه سفال‌های سطحی با دیگر محوطه‌ها و آنچه در پرونده ثبتی به آن اشاره شده قدمت این اثر مربوط به دوران تاریخی (ساسانی) و قرون اولیه اسلامی است.
این اثربه همت کارشناسان بومی در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۹۲۱۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار