مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان؛
فعلا آن بخش از جاده که از زیر آب بیرون آمده را مصالح محلی ریختیم و یک دسترسی خاکی برقرار کردیم و دریاچه را داریم دور می‌زنیم. ولی این‌که دوباره آنجا قرار باشد جاده‌ای ساخته شود در حوزه‌ی راهداری نیست. راه و شهرسازی و شرکت ساخت در حال انتخاب مشاور و مطالعه‌ی آن هستند تا معلوم شود که چه باید کرد». بنابراین، باید همچنان منتظر بمانیم تا ببینیم بالاخره با این جاده چه می‌خواهند بکنند. 
کد خبر: ۸۰۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 21 December 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ این دریاچه‌‌ای که در لوت ایجاد شده و اسباب مسرت و تفریحگاه خیلی‌ها شده، روی یک جاده نشسته. جاده‌ی شهداد ـ نهبندان که به گفته‌ی یکی از نمایندگان مجلس، برای نهبندانی‌ها یک «محور مواصلاتی مهم و شاهرگ حیاتی در اقتصاد منطقه» است. آبی که هم در این دریاچه است از سیلاب‌های بالادست آمده که بارش‌های شدید فروردین‌ماه جاری‌شان کرد. با رسیدن این سیلاب‌ها به این قسمت از بیابان لوت، بخشی از این جاده رفت زیر آب و غرق شد و ۹ ماه گذشته و هنوز هم همان‌جاست. زیر آب. مدتی پیش خبر رسید که قصد دارند دستی به سر و روی این جاده بکشند تا فعلا ماشین‌ها بتوانند در آن حرکت کنند. خیلی‌ها اما نگران بودند لودر و بولدوزرها روانه‌ی بیابانی بشوند که طبق ضوابط یونسکو، احداث جاده‌ی جدید در عرصه و حریم آن ممنوع است. فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اما گفت که آنجا جاده‌کشی نمی‌شود: «اصلا موضوع جاده‌کشی در لوت مطرح نیست. جاده ایجاد نمی‌شود بلکه یک راه انحرافی موقت با شن ایجاد می‌شود تا زمانی که بتوان جاده را به‌طور اساسی مرمت و ترمیم کرد».

مصالح جادۀ شهداد ـ نهبندان را از بیابان لوت برنمی‌داریم

بعد از این اظهارات فعالی، نگرانی بعدی این شد که این خاک و شن‌ها را از کجا می‌آورند تا جاده مرمت کنند؟ از روی لوت برمی‌دارند؟ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان اما در این‌باره در پاسخ به «فردای‌کرمان» گفت: «زمانی که این جاده ساخته می‌‌شده از مصالح بومی همان‌جا استفاده کرده‌اند ولی ما الان داریم از شهداد، حدود ۱۰۰ کیلومتر (دورتر از دریاچه و جاده) کامیون‌های خاک را حمل می‌کنیم تا جاده را ترمیم کنیم. اول می‌خواستیم از مصالح محلی استفاده کنیم ولی میراث‌فرهنگی اجازه نداد و ما هم داریم از شهداد مصالح را به بیابان می‌بریم».

سیدعلی حاج‌سیدعلیخانی درباره‌ی این جاده در جمع خبرنگاران توضیح داد: «همان روز که سیل آمد، امکان دسترسی زمینی به این منطقه وجود نداشت و ما با هلی‌کوپتر برای بازدید به منطقه رفتیم. ۳۵ کیلومتر از جاده کلا زیر آب رفته بود و جاده‌ی ما کلا وسط این دریاچه بود. اخیرا اما کمی آب فروکش کرده و ما به جاده، دسترسی پیدا کردیم».

او افزود: «دو طرف جاده اما کاملا باتلاقی است».

حاج‌سیدعلیخانی با بیان این‌که مقداری از آب فروکش کرده اما الان حدود، سه، چهار کلیومتر از جاده هنوز زیر آب است، گفت که تصمیم‌گیری درباره‌ی این جاده، برنامه‌ریزی و مطالعات اساسی می‌خواهد. او ادامه داد: «این‌که دوباره بخواهیم پول خرج کنیم و همین‌جا جاده را با این وضعیت بسازیم مجدد آب آن را خواهد برد. زمانی که این جاده ساخته شده، بیش‌تر نگاه امنیتی وجود داشته تا دسترسی در لوت ایجاد شود و به همین دلیل، در ساخت این مسیر از لحاظ فنی خیلی سعی کردند هزینه نکنند؛ مصالح محلی استفاده شده و یک لایه آسفالت بیش‌تر ندارد».

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان سپس درباره‌ی آنچه که فعلا برای مرمت این جاده دارند انجام می‌دهند، با بیان این‌که میراث‌فرهنگی به سختی برای فعالیت‌شان در آنجا مجوز می‌داد، توضیح داد: «فعلا آن بخش از جاده که از زیر آب بیرون آمده را مصالح محلی ریختیم و یک دسترسی خاکی برقرار کردیم و دریاچه را داریم دور می‌زنیم. ولی این‌که دوباره آنجا قرار باشد جاده‌ای ساخته شود در حوزه‌ی راهداری نیست. راه و شهرسازی و شرکت ساخت در حال انتخاب مشاور و مطالعه‌ی آن هستند تا معلوم شود که چه باید کرد». بنابراین، باید همچنان منتظر بمانیم تا ببینیم بالاخره با این جاده چه می‌خواهند بکنند. 
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار